Kontinuerlig (akkumulerende) investering af 2000 kr / måned

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88700
    AnonymForfatter

    Efter at have skiftet job, har jeg fået et råderum på 2000 kr ekstra om måneden, efter skat. Disse penge tænkte jeg først på at begynde at investere i en kombination af lav og mellemrisiko papirer, men siden jeg ikke aner ret meget om privatøkonomi, tænkte jeg at jeg ville høre jer. Efter at have kigget lidt på andre indlæg, har jeg forsøgt at imødekomme de spørgsmål der som regel kommer tilbage:

    Økonomisk situation:
    Jeg er 31 år, og min indkomst er 540.000 om året, så jeg betaler topskat.
    Af det indbetaler jeg i øjeblikket 3,7 procent pension i egetbidrag (arbejdsgiver 7,4 procent)
    Jeg er single, og har i starten af i år købt en ejerlejlighed til 1.750.000 kr, finansieret således:
    Danske Bank prioritetslån med variabel rente, i øjeblikket 7,65 procent, på 426.402 kr.
    Realkredit danmark 5 procent fast rente, afdragsfrit til 2017, på 1.437.000
    Derudover har jeg en lille SU gæld fra studietiden, i øjeblikket omkring 65.000 kr

    Jeg ønsker at spare op langsigtet, for at sikre mig økonomisk fremover, så min tidshorisont for investeringen er over 10 år, formentlig nærmere 20 år. Hvad jeg umiddelbart kan komme på at muligheder for 2000 kroner om måneden, og en start investering på 30.000 kr, med en investeringshorisont på 10+ år, er:

    Indbetale ekstra pension (arbejdsgiver adm. ratepension). For de penge, der giver mig 2000 kr efter skat, kan jeg gå fra 3,7 procent til 12 procent egenindbetaling, hvilket betyder 3687 kr ekstra ind på pensionen om måneden. Fordelen som jeg ser det er at pengene her trækkes inden skat, og derfor giver et større beløb til at blive forrentet i de kommende år. Ulempen er at pengene er ‘bundet’ indtil pensionsalderen.

    Ekstra betaling på prioritetslånet. I øjeblikket betaler jeg frivilligt 2000 kr ekstra om måneden, ville nu betale 4000 frivilligt, oven i det normale afdrag på 3.470 kr. Fordelen er her at jeg nedbringer den dyreste gæld jeg har, men omvendt opsparer jeg ikke et disponibelt beløb, som jeg ville ved værdipapirer. Dette er også lidt at save den gren over jeg sidder på, da det er mit høje rentefradrag, der giver mig muligheden for at investere de ekstra penge. Det er dog nok lidt den forkerte måde at tænke på det på? 🙂

    Alternativt kan jeg betale min SU gæld ud hurtigt, men det er så vidt jeg kan se en dum beslutning, da renten på det lån så vidt jeg husker er 4 eller 5 procent, og beløbet er så lille at der ikke for alvor løber store renter på.

    Som en mulighed for investering havde jeg overvejet 50/50 fordeling med halvdelen i en højrente konto (FIK el. lign), og halvdelen i for eksempel sparinvest value aktier. Jeg har ingen forstand på den type investering, men har læst lidt på forummet her, og det virker som en fornuftig løsning, med en okay risikospredning over tid.

    Hvilket område er det mest fornuftigt at sætte ind på? Det behøver jo heller ikke være enten eller, men jeg kan også mixe mulighederne? Håber der er nogle venlige sjæle der kan give mig et par retningslinier.

    #125186
    KrisserForfatter

    Prioritetslån fungerer som regel som en stor kassekredit, så hvis du afdrager ekstraordinært, burde du også kunne hæve pengenen igen senere. Hvis du bruger pengene igen øger du ganske vist din gæld, men alternativet (at investere i aktier) svarer jo til at låne penge i din bolig for at investere.

    Sæt pengene ind på dit prioritetslån. Du får ikke en bedre rente – i hvert fald ikke med samme sikkerhed. Bemærk blot at du ikke bør have mere end 300 000 kroner ‘stående’, i tilfælde af konkurs.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.