FIH Erhvervsbank

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Indlæg
  • #125510
    AnonymForfatter

    Hej ahk.

    Tænk lige een gang mere før du sætter dine penge i FIH. Synes du ikke, det er lidt mærkeligt, at kun een bank giver 6% i rente (før 6,2%). Hvorfor vil de have vores penge? Hvor ligger hunden begravet?

    Vil aldrig selv hoppe på den!

    Nogle banker har et maksimum (alle indlån tilsammen), hvortil de vil give højrenter og herefter lukker ordningen.

    Jeg husker, da 6. Juli Bank gav den højeste indlånsrente og banken gik også på rumpen i 1987. Da var der ikke indskydergaranti.

    Tag lige højde for, at indskydergarantien kun dækker indskuddet og skyldige renter til og med en banks konkurs og max. kr. 300.000. Inden pengene kommer retur får man nul renter + nul penge – og hvad så? Hvis man nu står og skal bruge dem. Og denne proces kan godt tage lang tid.

    Til Karoline. Der går et stærkt rygte om, at FIH er sat til salg.

    #125512
    ahkForfatter

    Hej ahk.

    Tænk lige een gang mere før du sætter dine penge i FIH. Synes du ikke, det er lidt mærkeligt, at kun een bank giver 6% i rente (før 6,2%). Hvorfor vil de have vores penge? Hvor ligger hunden begravet?

    Vil aldrig selv hoppe på den!

    Nogle banker har et maksimum (aHej Hannibal
    Tak for din advarsel. Du kan så lægge til, at de topper JP’s liste over de mest pressede banker: &eceArchive=o" rel="nofollow">http://jp.dk/arkiv/?id=1386645&eceExpr=her%20er%20de%20pressede%20banker"%20/>&eceArchive=o
    Jeg gjorde det, at jeg kørte en forespørgsel formedelst 49 kr. på Mybanker.biz og valgte de to banker som gav den bedste forrentning på mit valgte aftaleindskud. Straumur og Spar Mors var således lige et hestehoved foran FIH. Jeg gjorde tingene lidt i omvendt orden, idet jeg allerede havde oprettet en konto hos FIH da jeg benyttede Mybanker.biz. Jeg kan vældig godt lide den måde informationen tilflyder en på som ny aftaleindskudskunde i FIH. Af de tre banker er den klart foran mht. brugervenlighed i denne fase. En anden ting jeg lærte er, at Mybanker.biz er et virkelig godt værktøj! Jeg vil med sikkerhed bruge dem igen om 3 mdr. når mit aftaleindskud udløber. Om jeg så skal over til FIH eller jeg bliver hos de to andre, afhænger alene af den rente de kan tilbyde. Jeg har valgt at se sådan på det, at når blot jeg holder mig under 300K hvert sted (fraregnet renter), så har jeg ikke behov for at bekymre mig om mere. Jeg er tidligere kunde i Northern Rock, og det gik jo godt nok – så længe det varede 🙂
    Mvh
    AHK

    #125516
    AnonymForfatter

    Hej ahk

    Har lige læst jp.dk/ o.s.v. og må sige, at du går ind i det med åbne øjne. At du “nøjes" med 3 måneders binding er ret smart.

    #125518
    AnonymForfatter

    Til Hannibal:

    6,00% i rente er for FIH en billig pris for penge i en periode med turbulens på de finansielle markeder.
    Du kan ikke sammenligne FIH med andre banker, da de udelukkende lever af erhvervsudlån.

    #125524
    AnonymForfatter

    Muligvis er der nok i det, men bemærk det er ikke FIH kapitalbank A/S (dem der har erhvervsudlånene) man opretter en konto hos.
    Det er FIH erhvervsbank.

    Kapitalbank er et datterselskab af erhvervsbank. Det er endvidere også kapitalbank der har denne lånefacilitet hos ATP på 15 mia.

    Tror dine penge er ok hos FIH erhvervsbank. Jeg har også placeret 295.000 der på en 3 mdr. aftale. Dvs. til den tid udgør saldo 300.000. Så hæver jeg og flytter renterne over på en anden konto og laver et ny aftaleindskud på 295.000 i 3 mdr. osv

    #125534
    ahkForfatter

    Hej Angus
    Tak for den præcisering. Ved du noget om, i hvilket omfang de to selskaber er vævet ind i hinanden?
    Mvh
    AHK

    #125552
    AnonymForfatter

    Kun at kapitalbank har købt alle erhvervsudlån fra FIH erhvervsbank på var det 7-8 mia. kr?

    Dvs. kapitalbank er datterselskab, men jeg ved ikke hvad der vil ske i tilfælde af en “roskilde". Om det kan isoleres til kapitalbank og det dermed er den der bliver ramt eller om der er nogle andre forpligelser mellem de 2 således at det også kan påvirke erhvervsbank. Det nok kun banken selv, der ved det endegyldigt. Jeg kan ikke finde noget explicit om det. Det kan være det fremgår af erhvervsbanks netop offentliggjorte regnskab, men jeg er ikke bankmand og forstår ikke at læse det, andet end overordnet.

    Men holder du dig u. de 300K, som tidligere nævnt tror jeg ikke du risikerer andet end at skulle vente nogle uger på dine penge i tilfælde af en katastrofe. Selvom det selvfølgelig er irriterende nok, så ryger sparegrisen ikke i et dybt sort hul.

    #125580
    AnonymForfatter

    FIH Kapitalbank er et 100% ejet datterselskab under FIH Erhvervsbank og dermed en del af virksomheden på godt og ondt.

    At ATP (Danmarks største pengetank) er partner i FIH Kapitalbank ser jeg ikke som noget negativt – tværtimod en sikkerhed.

    Og deres udlån til ejendomsprojekter udgør mindre end 1/4 af FIH Kapitalbanks samlede udlån.

    #125582
    AnonymForfatter

    Jo men det kan jo godt tænkes at et datterselskab kan gå ned uden det påvirker moderselskabet. Men rigtig det med lånegarantien fra ATP. Jeg ser det også som en tillid fra ATP og dermed en god ting,

    #125608
    AnonymForfatter

    Hej Angus

    Du skriver i dit indlæg d. 15.ds. at skulle banken gå konkurs, kan man ikke risikere andet end at skulle vente “nogle uger" på at få sine penge igen.

    Det drejer sig om 3 måneder (og beløbet bliver ikke forrentet i denne periode – surt), jfr. http://www.indskydergarantifonden.dk.

    #125610
    ahkForfatter

    Når blot man holder sig under 300K, går alle ens bekymringer egentlig blot på dette alene: den hast eller langsommelighed med hvilken man får sine penge igen i forhold til indskydergarantien. Men spørgsmålet er, om der ikke så godt som altid vil være så mange rygter om konkurs før end banken går ned til at man har tid til at hæve sine penge inden det faktisk sker?
    Mvh
    AHK

    #125612
    AnonymForfatter

    Hej ahk

    Mit indlæg var bare en tør konstatering af fakta – der er 3 måneders ventetid på sine penge – og ikke nogle få uger – som Angus mener – hvis katastrofen indtræffer.

    Jeg tror ikke, at FIH går konkurs, men er bare mistroisk som bare h……

    Husker desværre 6. Juli Bank og C&G Bank – der kunne give de andre banker baghjul m.h.t. renter og begge gik i betalingsstandsning.

    #125624
    AnonymForfatter

    Et par uger eller måneder! Det var ikke det indholdet gik på i indlægget. Jeg mente blot en kort periode. Ok man mister lidt rente men skidt da med det. Det er da værre at miste grundkapitalen.

    #125806
    AnonymForfatter

    overvej et indskud i Østjyllands sparekasse (vejlekonto). de har netop udvidet rentetgarantien uden binding 5,71% til 31.7.09, og med 3mdr binding til 5,91% og 12 mdr til 6,11%
    Jeg har 330000 kr stående der.
    Basisbank giver også meget høj rente, men ingen rentegaranti, som her.

    med venlig hilsen

    Vagn Hansen

    #127048
    AnonymForfatter

    Forsimplet eksempel:

    A)

    6 mdr. aftaleindlån 1.000.000 rente 6% pa. = 30.000 kr. i rente.
    Topskat ca. 60% = 18.000 i skat = 12.000 netto.
    Efter 6 måneder har du 1.012.000 kr.

    kontra

    B)

    Du køber for 1 mio. kr 2% obligationer 6 måneder før deres udløb til kurs 98,5. Indløses til kurs 100 ved udløb:
    1.000.000 / 98,5 x 100 = du har ca. 1.015.000. Kursgevinsten er skattefri.

    Dertil lægges 2% i rente = 10.000. Topskat ca. 60% = 6.000 = 4.000 netto.

    Du har herefter i alt ca. kr. 1.019.000 kr.

    Obligationerne giver (i dette eksempel) 4.000 kr. netto mere end aftaleindlånet.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.