FIH Erhvervsbank

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • ahkForfatter
    Indlæg
  • #88696
    ahkForfatter

    FIH Erhvervsbank er tilsyneladende det bedste for indlån p.t. Inden jeg flytter mine penge, vil jeg dog lige høre, om der skulle være nogen som har noget dårligt at sige om denne bank?
    Mvh
    AHK

    #125090
    AnonymForfatter

    Jeg tror det er en udemærket bank, men i disse for vort land så alvorlige tider, er det nok altid en god i ide at holde sig under indskydergarantifond grænsen på 300.000 kr 🙂

    #125096
    AnonymForfatter

    Jeg har osse konto der, og har ikke noget negativt at påpege… andet end deres lidt sære brugerflade/software, samme som Eik.

    Husk, hvis du er en topskatter, skal du måske ikke lægge alle æggene i den kurv, men regne lidt på hvad obligationer kan indbringe…

    #125100
    AnonymForfatter

    Larsen80

    Hopper lige med på tråden –

    Vedr. nævnte obligationer: Er det muligt at beskrive denne disciplin for absolutte begyndere?

    #125102
    AnonymForfatter

    Forsigtig,
    Jeg har ikke meget forstand på det, men læste lidt i tråden her.
    http://mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?t=Korte+obligationer+som+glimrende+alternativ+til+kontantrente&id=2062
    Renter er ren (skattepligtig) kapitalindkomst, mens obligationer er renter plus skattefri kursgevinst. Derfor siges obligationer at være en bedre investering for folk med topskat indkomst. Måske nogen her kan give et tip til hvordan man udregner sammenligning mellem obligation og bankindlån?

    http://www.obligationskurser.dk/

    #125104
    AnonymForfatter

    nå, det link gik ikke så godt i gennem… du må selv bladre dig frem til det 🙂

    #125114
    AnonymForfatter

    Ja men fordelen er kraftig svundet ind, efter den seneste tids kursstigninger. Dvs. der er ikke så meget skattefrit kursgevinst at hente som for blot et par. mdr. siden.
    Jeg har selv FIH, indtil nu på over de 300K, men jeg reducerer i næste bindingsperiode.

    Andre højrente uden nævneværdig forbehold/binding er:
    Vestjystbank og BRF.

    #125116
    ahkForfatter

    Mange tak for jeres svar! Jeg har nu sendt min ansøgning om kontooprettelse af sted til FIH. I første omgang får man pr. default en DtD konto med 4,5%. Spørgsmålet er så, om jeg skal vælge en Pro 3 konto med 3 mdr. binding til 5,9% eller en Pro 12 med 12 mdr. binding til 6,0%. Hvad tror I er klogest? Det handler blot om, om det vil være sandsynligt, at man efter 3 mdr. vil kunne få en rente som er højere en 5,9%? Jf. http://www.fih.dk/privat/
    Mvh
    AHK

    #125118
    AnonymForfatter

    Dit gæt er ligeså godt som enhver andens. Bemærk, at FIH allerede har sænket den fra 6,2%, hvilket jo ikke har noget at gøre med den generelle renteudvikling. En opgørelse for nylig viste, at FIH er den bank der er mest eksponeret i byggefinansiering. Er de virkelig stadig så sultne for at rejse kapital for at kunne yde risikable lån til entrepenører med store ambitioner?

    #125142
    AnonymForfatter

    Korrekt, men reelt ved vi ikke en pind om hvordan det er skruet sammen. Jeg kan forstå på deres regnskab/hjemmeside at det primært er FIH kapitalbank, der er et datterselskab af FIH erhvervsbank, der har biligudlån. Det er også dem der har denne 15 mia. kassekredit hos ATP. Den aftale man opretter med FIH er med FIH erhvervsbank, ikke kapitalbank. Jeg kan ikke gennemskue om det har betydning, men det lyder som om de har udskilt hele deres erhvervsudlånsportefølge i et seperat datterselskab, og derfor “burde" en Roskilde ikke ramme indlånerne i FIH erhvervsbank, men som sagt det er ikke helt krystal tydelig, og som Generalen siger, så vil jeg ikke have mere end de 300K. Så er man da helt sikker.

    Vedr. bindingsperiode er det rigtig nok svært at sige, men personligt vil jeg hellere have fleksibiliteten for at omplacere til en anden bank eller gøre noget andet inden for en kort periode, dvs. 3 mdr. 12 mdr. binding er for meget for mig. 1/2 år ville måske gå an, hvis de havde sådan en mulighed, men det har de ikke.

    #125202
    AnonymForfatter

    http://borsen.dk/finans/nyhed/137255/

    Selvom FIH måske virker presset er det værd at notere kommentaren til sidst i artiklen:

    “Det er vores helt klare indtryk, at dette ikke er udtryk for krise hos FIH. Regnskabet viser, at de har likviditet for 20 mia. kr., så i vores øjne er FIH en meget solid bank," (Henrik Gade Jepsen, vicedirektør i ATP)

    Har selv lige oprettet 3md konto i FIH

    #125206
    AnonymForfatter
    #125208
    AnonymForfatter

    Ja, jeg så det godt, men efter Roskilde sygen, er det jo klart hvorfor de financielle aktører ikke fremturer rent flag hver gang.

    Det er selvfølgelig fordi det er vanvittigt farligt at så kimen til gætterier, der så ender med panik. Måske med, måske helt uden grund. Under alle omstændigheder er det skadende for branchen. Du ved jo ikke hvad der foregår bag lukkede døre. Måske igenting, måske mere.

    I det nuværende marked, er det, omend stadig nogenlunde sikkert, så da ikke værd at tage en øget risiko for den sidste ekstra 10 kr. i rente. Sæt da overskydende kapital (o.300K) i vestjyskbank eller BRF.

    #125212
    AnonymForfatter

    Nej, det er klart……ingen vil ha’ kaos…ingen tør melde klart ud…måske

    #125504
    AnonymForfatter

    I går fremkom følgende:
    13-08-2008 07:14 af simon richard Nielsen, Birgitte Dyrekilde & Jesper Kongskov Nielsen
    Islandske Kaupthing kan være på vej med et salg af den danske erhvervsbank FIH, som islændingene overtog i 2004 for 7,1 mia. kr.

    Flere kilder blandt danske og udenlandske virksomhedsmæglere bekræfter over for dagbladet Børsen, at der arbejdes på at finde en køber til FIH, der har et samlet udlån på 76 mia. kr. til dansk erhvervsliv.

    Selv afviser på det kraftigste Kaupthing alle forlydender om et salg.Men den islandske mastodont skulle ifølge kilder have brug for pengene andre steder i den vidtforgrenede forretning og kan gennemføre salget af FIH uden de store komplikationer, da FIH er et helejet datterselskab, der aldrig er blevet integreret i den islandske bank.

    Dagbladet Børsen erfarer, at Kaupthing også er tæt på at hyre Danske Banks corporate finance-afdeling til at bistå med opgaven. Bestyrelsesformand Sigurdur Einarsson i Kaupthing afviser imidlertid, at et salg er på vej.

    Læs hele artiklen i Dagbladet Børsen
    ——————————————————————-

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.