En bank må da ikke oplyse om ens økonomi til 3.part?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88682
    AnonymForfatter

    SEB Bank kort afdeling har i deres ansøgning om Mastercard kreditkort til Magasin en paragraf, hvori de skriver at de forbeholder sig ret til at kontakte ens bankforbindelse vedr. check om ens økonomisk forhold.

    Jeg har talt med en bekendt der er jurist om dette, og han siger at sådanne oplysninger må SEB kort jvf. gældende dansk lovgiving ikke kræve,idet ens bank ikke må udlevere sådanne informationer.

    Så kommer 1000 kroners spørgsmålet,siden dette er forbudt i Danmark,hvorfor er SEB ikke klar over dette?

    Til gengæld må de gerne kræve lønsedler og års/forskudopgørelser af ansøgeren.

    /Mads

    #124834
    AnonymForfatter

    Det er meget normalt at bankerne og firmaerne indhenter referencer hos hinanden, det har man gjort i 100-år !

    Forespørgsel “Er frisørmester X god for en varekredit på 100 kr ? Er i Frelsens Hær og ejer intet af værdi, kredit over 100 kr frarådes." Den reference har jeg set i en bog fra 1912, der sammen med flere “Sorte bøger" det hed det dengang “Pas på du ikke kommer i den sorte bog", befinder sig i RKI’s bibliotek, som der nok ikke er offentlig adgang til ?

    #124858
    AnonymForfatter

    Jeg har undersøgt sagen nærmere, og hvis man er kunde hos danske bank, så har ddb ikke lov til at oplyse SEB om ens økonomiske forhold i henhold til loven om udveksling af financielle oplysninger.

    Så SEB villeder folk!

    /Mads

    #124874
    AnonymForfatter

    Det er fuldkommen rigtigt, men man skal dog være opmærksom på hvilke fuldmagtsforhold man underskriver ved kundeforholdets oprettelse, udvidelse eller ændring.

    Eksempelvis flyder oplysningerne relativt frit rundt i Danske Bankkoncernen, dvs. mellem Danske Bank, Realkredit Danmark, Home, Sampobank etc.

    Endvidere giver man ved oprettelse af kundeforhold i banker via standarddokumenterne tilladelse til at de må udveksle data med samarbejdspartnere.

    Jeg konstaterede på et tidspunkt, via. cpr.dk at en række firmaer jeg ikke var kunde i eller ikke længere var kunde i trækker oplysninger på mig. Herunder kunne jeg se Experian (altså RKI) faktisk trak adresseoplysninger.

    Jeg skrev derfor et brev til Experian og meddelte, at enhver fuldmagt, tilladelse eller lignende til at udveksle oplysninger mellem Experian og 3 part med øjeblikkelig virkning var tilbagekaldt.
    Det resulterede herefter i, at den virkelige “bagmand", Jyske Bank, henvendte sig nogle dage senere, og meddelte, at de samarbejde med Experian, som trækker adresseoplysninger på alle jyske bank kunder. En fastholdelse af tilbagekaldelsen af fuldmagten, ville betyde afbrydelse af kundeforholdet i Jyske Bank.

    Tja, det er bare et eksempel på hvad der kan ligge i de omfattende standarddokumenter.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.