Fast ejendom – Kæresten flytter ind !!!!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • ToftenForfatter
    Indlæg
  • #88677
    ToftenForfatter

    Hej !

    Jeg har fast ejendom (haft i 5 år) som for 3 måneder siden er vurderet af kreditforeningen til 1,2 mio. kr. og restgælden udgør pt. 800.000 kr.

    Min kæreste og mig overvejer at flytte sammen i mit hus, hun har pt. en lejet lejlighed i en nærliggende by. Min kæreste har et stort ønske, at hun vil ”med i det” eller have noget på skrift, såfremt vi skal flytte sammen. Det synes jeg er positivt, men ved ikke lige hvordan man griber sagen an.

    Som I kan se i ovennævnte eksisterer der pt. en rimelig friværdi i ejendommen og jeg har selv inversteret en del i ejendommen med finansiering fra min opsparing.

    Fremtidsplanerne er at bo i huset 2-3 år for herefter, at købe noget større eller bygge nyt.

    Har nogen her været ude for det samme og kan komme med nogle gode råd til os ?

    Ser frem til at høre fra Jer.

    Jyden

    #124734
    thsvForfatter

    Hej

    Syntes, at en tidshorisont på 2-3 år er en kort tidshorisont i forhold til de omkostninger, der er ved at hun skal ind på skødet.
    Og i det marked, der er lige nu, tror jeg ikke hun ønsker at komme ind på boligmarkedet.

    Kunne I ikke aftale en husleje, f.eks. halvdelen af renterne på de 1,2 mill, hvis det er 6% rente, svarer det til 72.000 kr årligt, eller en månedlig husleje på 3.000 for hendes andel.
    Det kan hun jo sammenligne med hendes nuværende leje.

    Når I så om 2 år begynder at kigge på noget nyt, må I tage stilling til evt. ejerandel, køber I f.eks. for 2 mill. og du medbringer 400.000 kr. i friværdi, kunne ejerandelen være 60-40, men mon ikke I ville overveje et giftermål, hvis I stadig er sammen og vil købe et dyrere hus sammen?

    #124744
    AnonymForfatter

    Jeg kan sagtens forstå, at hun gerne vil “have noget på skrift", for så er der så meget desto mere til hende, hvis I går fra hinanden.

    Det kan godt være, at hun lige nu siger, og måske tilmed selv tror på, at hun vil gøre det, for at vise at hun mener forholdet seriøst. Men hvis I om et stykke tid bliver uvenner, så GARANTERER jeg for, at hun ikke tøver i ET SEKUND med at tage halvdelen af alt hvad du ejer, selv om hun måske kun selv har lagt 30.000 i pengekassen.

    Det kan være meget svært at sige til den pige man er ovenud forelsket I, at man gerne vil have særeje, men det er nye tider, og det bliver også hverdag for jer på et tidspunkt.

    Så mit lidt pessimistiske råd er, at du ikke ændrer i ejerskabsforhold med mere før I har boet sammen i nogle år. Om så I har været kærester i 10 år, så ved ikke I ikke hvordan det går for jer at bo sammen permanent, før det er prøvet.

    Tænk dig om. Spil ikke hassard med din friværdi, fordi damen blinker med dådyrøjnene. “Jeg vil gerne “være RIGTIGT med i det" er det ældste trick i bogen…"

    Misforstå mig ikke, jeg ønsker jer alt godt i fremtiden og håber oprigtigt at I bliver lykkelige sammen! Men vær forsigtig med at forære halvdelen af dit kongerige væk…

    #124750
    ToftenForfatter

    Tak for Jeres svar. Det er naturligvis en svær situation, valgte også at skrive indlægget, da der sikkert er andre derude som også er eller kan komme i samme situation.

    Jeg spiller med sikkerhed ikke hasard med min friværdi, det kan I stole trygt på. Jeg ønsker netop ikke, at stå i den situation som du nævner, med at jeg lige pludselig skal til at købe hende ud, og har jeg så råd til dette.

    Måske var det en mulighed, at tage kontakt til en advokat (ved godt det koster!) og hører deres råd, har nogle af Jer erfaringer med dette ?

    Jyden

    #124752
    thsvForfatter

    Hejsa

    Tjah, som jeg ser situationen:
    Værdi af bolig nu 1,2 mill.
    Tidshorisont 2-3 år, og mange forventer faldende huspriser, måske 5-10 % pr. år. Lad os bare antage en salgspris om 3 år på 1.050.000 kr. derfra skal trækkes salgsomkostninger, så kan din kæreste nemt komme til at stå med et tab på over 100.000 kr.
    Og mange par opfatter jo netop de 2 første år, de bor sammen, som en slags “prøvetid", hvor man finder ud af, om man kan holde ud at bo sammen.
    Hvis I efter de 2 år stadig er kærester, så syntes jeg at I til den tid skal kontakte advokaten og få udarbejdet en sameje-kontrakt.

    #124764
    AnonymForfatter

    En enkel løsning på alle overvejelserne er at gifte sig. Men som jeg forstår sagen, så er Toften ikke klar til at dele både bord&seng og opsparing med kæresten.

    Jeg forstår godt, at kæresten vil ”med i det” eller have noget på skrift. Der findes utallige fortilfælde, hvor en kvinde er flyttet sammen med en mand i et hus, som han ejer, og har bidraget til husets vedligeholdelse på lige fod med manden for en dag at blive sparket ud uden at få en øre til gengæld. Det opstår ret ofte problemer, hvis man har fælles økonomi med hensyn til udgifter, men ikke med hensyn til formue og opsparing.

    Der er – som jeg ser det – to fremgangsmåder:
    1) Lav et fælles budget for leveomkostningerne, som hver bidrager med halvdelen til, og aftal en månedlig husleje, som kæresten skal betale. Alle omkostninger til huset betales af Toften, og det arbejde, som kæresten udfører med hensyn til vedligeholdelse af hus og have, skal medføre et passende nedslag i huslejen. På den måde bidrager kæresten ikke uden kompensation, men til gengæld får hun heller ikke part i en evt. værdistigning.
    2) Få en ejendomsmægler til at vurdere den aktuelle salgspris for huset og lad kæresten betale halvdelen af denne pris (hvis der skal deles 50-50). Hvis huset er 1.2 mio kr. værd, skal hun betale 600.000 kr. Dette kan finansieres ved, at kæresten overtager 400.000 kr. af restgælden (=50% af de 800.000) og betaler de resterende 200.000 kr. kontant eller på et gældbevis til Toften, hvor gælden kan kræves indfriet uden varsel. Alle omkostninger til huset deles herefter ligeligt.

    Der vil være lidt omkostninger ved 2) i form af afgifter og gebyrer. Bank eller ejendomsmægler kan sikkert hjælpe med det praktiske.

    #124770
    AnonymForfatter

    Hvorfor overhovedet betale omkostninger for noget som ikke betyder en skid hvis I bliver sammen? Det er jo kun i det øjeblik I går fra hinanden at hun får noget ud af at være med på papirerne… Mit råd til dig er:

    Fortsæt som nu!

    #124810
    AnonymForfatter

    Gode Råd plejer at skrive fornuftige indlæg, og jeg er derfor lidt forundret over, at han glemmer, at kontrakter og aftaler skal indgås, mens man stadig er gode venner. Fortidens eksempler har vist, at kvinden i forhold får lov til at klare rengøring, tøjvask og daglige fornødenheder, mens manden pusler om sin faste ejendom og broderer videre på sin friværdi. Kan du give en god grund til, at kæresten skulle acceptere risikoen for at stå med en lang næse, hvis forholdet går i stykker, bare fordi der ikke er papir på forholdet?
    Jeg håber virkelig, at kæresten holder fast ved ønsket om at få en aftale på plads, inden hun flytter ind. De par håndører, det koster, er givet godt ud og vil bidrage til et ligeværdigt forhold mellem parterne. Og ingenting er gratis her i verden, heller ikke en sød kæreste!

    #124816
    thsvForfatter

    Hej Tove

    Jeg holder ved mit råd!
    I disse for boligejere trange tider, kan det let blive en økonomisk byrde for kæresten, at være medejer af en bolig, så når Jyden om 2-3 år overvejer at flytte, syntes jeg at tiden er inde til fælleseje, indtil da må de se om et bofællesskab er til at holde ud.
    De kan jo evt. indgå en kontrakt, hvori der står en passende lav husleje for kæresten for forbrugsudgifter, og forrentning af ejendommen. Ejendomsskatter, ejd. værdiskat og afdrag må jyden så selv sørge for. Hvis huset er 1,2 mill. værd er et kapitalafkast på 5% passende ifølge skat = 60.000 kr om året, så en husleje på 3.000 kr. om måneden (½ af huset) er ikke helt ved siden af som lejer.
    I en kontrakten er så nævnt en tidsfrist, f.eks. 1/7-2010, hvor der senest skal tages stilling til fælleseje/køb af ny ejendom.

    #124828
    AnonymForfatter

    Tror jeg har misforstået indlæggene – jeg forstod det således at hun ville med på den bestående lejlighed og ikke den nye?

    SElvfølgelig skal hun med på den nye hvis I køber sammen – I kan så lave en bodelingsoverenskomst….

    #124830
    ToftenForfatter

    Hun har pt. en lejlighed og mig fast ejendom. Hun vil opsige lejligheden og flytte ind hos mig.

    Jyden

    #124902
    AnonymForfatter

    jeg er helt enig med thsv. Jeg er selv lige flyttet sammen med kæresten som ejer en bolig. Vi har ligesom jer kun planer om at skulle blive boende der nogle få år, så vi har helt droppet de ekstra udgifter og besværligheder ved at jeg skal stå på skødet.

    I stedet har vi delt alle udgifterne på boligen op i to, på nær lånet.

    Lånet har vi gjort følgende med.
    – jeg betaler 1/3 af renterne, han betaler 1/3 og skattevæsenet betaler den sidste tredjedel (hans rentefradrag)
    – han betaler afdragsdelen, da det er hans lejlighed og hans opsparing i boligen.

    Derved svarer det til at jeg bor til leje og bidrager ikke til opsparingen i lejligheden. Hvis vi går fra hinanden har jeg blot betalt husleje og skal derved heller ikke have noget fra opsparingen i lejligheden med mig. Jeg synes det er en god løsning når tidshorizonten ikke er længere.

    Den dag vi skal købe hus, vil vi så lave en opdeling på det nye skøde alt efter hvor meget vi hver især skyder i købet.

    #124904
    thsvForfatter

    Rart at høre, at andre tænker på samme måde som mig.
    Det med at beregne en evt. købspris på noget man ikke har købt sammen, og som kan medføre tab (men osse gevinst), er utroligt svært at håndtere, og det skulle jo helst være kærligheden, der bestemmer om forholdet kan holde og ikke økonomien.
    Og hvis huset stiger, og I skal nyt sammen, er det vel kun helt naturligt, at I gifter jer, og får fælles økonomi.

    #124908
    AnonymForfatter

    Jeg har også været i situationen med at flytte sammen med en kæreste, der har ejerbolig. Vi gjorde det også sådan, at netto-boligudgiften incl. forbrug i hendes hus blev delt 50/50, så hun selv betalte afdragene på lån. Dermed får hun selv hele opsparingen og friværdien, og jeg kan så bruge mine penge, som jeg vil. Det er en udmærket ordning, og giver mig mulighed for at lave en opsparing for mig selv på grund af den “lave husleje", jeg så betaler.
    Når det så kommer til køb af fællesbolig på et tidspunkt, kan I overveje giftermål (automatisk arveret) eller inddrage advokat til opstilling af sameje-kontrakt og måske også testamente.

    #124944
    ArnieForfatter

    Kender et par som flyttede sammen for en del år siden. Manden puger penge sammen på huset som han betaler alle udgifter til. Kæresten betaler så bil + mad + tøj til børn.

    Pas på du ikke sætter din kæreste i samme situation hvis altså du er glad for din kæreste.. Jo længere tid der går jo mere indædt bliver utilfredsheden med at den ene sidder med alle aktiver.

    Brug lidt penge på en advokat og få ordnede forhold fra starten. Lige pludselig har i boet sammen i 10 år og har fået børn.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.