Salg af aktier før udbyttet udbetales

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86910
    AnonymForfatter

    Jeg er ejer af nogle TDC-aktier, som jeg gerne vil sælge lige før udbyttet udbetales, men hvornår er egentlig den sidste dag.

    Af TDC´S finanskalender fremgår det at de har generalforsamling den 17. marts 2005 samt at udbetaling af ordinært udbytte finder sted den 23. marts 2005.

    Kan jeg vente med at sælge til den 23. marts mellem kl. 15-16, og dermed evt. få den bedste kurs samt undgå at modtaget udbyttet?

    Jeg ville blive glad hvis nogen kunne give mig et konkret svar.

    På forhånd tak!

    PS: Og salget skyldes ikke at jeg står i Ribers, jfr. sidste indlæg. Så for min skyld kan man roligt indføre de evt. nye og skrappere regler. Jeg kender en del som skylder gammel gæld fra tvangsauktioner og de såkaldte “hurtiglån", og som egentlig godt kunne afdrage på den gamle gæld, men som måske forståeligt nok ikke ønsker det, når der ikke kan foretages løntilbageholdelse.

    #104696
    MichaelForfatter

    Kursen vil falde straks børsen åbner, så du er nødt til at sælge d. 22.

    #104698
    AnonymForfatter

    Tak for svaret!

    Er du nu også 100% sikker på det?

    For udbyttet bliver vel først overført til aktieejerne den 23. marts, altså til dem der ejer aktierne pr. denne dato. Så jeg troede at kursen først ville blive påvirket den 24. marts om morgenen?

    For en god ordens skyld kan jeg jo lige spørge i banken, så der ikke er nogen tvivl. De bør vel vide det – selvom mange bankfolk – efter min opfattelse – har en alt for ringe paratviden om mange daglige bankspørgsmål. Derfor ville jeg spørge i dette udmærkede forum.

    #104700
    MichaelForfatter

    Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på noget der har med aktiekurser at gøre, men det er sikkert at kursen retter sig noget ind på udbyttedagen ifht. udbyttet. Kursen kan f.eks. falde 5% i ugen op til udbyttebetalingen hvis der kommer en dårlig nyhed.

    Hvis jeg skal give dig et råd, så behold aktierne over udbyttedagen og sælg dem så om f.eks. 1-2 måneder. For det første giver TDC er flot udbytte på 12,5 pr. aktie (til kun 28% i skat), for det andet retter de store aktier som TDC sig ofte op igen kort efter udbyttebehandlingen. Herved kan du få både udbytte og en god kurs for aktierne. Der er positiv stemning for TDC på markedet lige pt.

    OBS: Der gives ingen garanti på dette råd !! 🙂 Har iøvrigt selv TDC-aktier.

    #104716
    AnonymForfatter

    Hvorvidt udbyttet bliver udbetalt, afhænger af, hvad der bliver besluttet på generalforsamlingen. Bliver forslaget om anvendelse af overskuddet til udbytte vedtaget på generalforsamlingen, er jeg overbevidst om, kursen dagen efter generalforsamlingen vil falde (her kr. 12,50). Udbyttet vil dog først indgå på aktionærernes konti efter nogle dage.

    Det er således kun de personer, der besidder aktier på tidspunktet for generalforsamlingen, der opnår udbyttet.

    #104718
    AnonymForfatter

    Tak for din oplysning.

    Og da der er generalforsamling i TDC den 17.3 skal aktierne vel bare sælges inden børsen lukker kl. 17.00 denne dag. Altså for ikke at få udbetalt udbytte.Er dette ikke korrekt?

    #104724
    AnonymForfatter

    Det er jeg meget overbevidst om. Sådan er det i hvert tilfælde i min bank, hvor vi netop har haft generalforsamling.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.