Indskydergaranti ved boligkreditt / prioitetslån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88640
    AnonymForfatter

    Det er pludselig gået op for mig at at hvis man skylder 1 mio og har indestående på 1 mio, og banken bliver insolvent, så står jeg med håret i postkassen. Skylder fortsat 1 mio til konkursboet men har kun 300.000 på indlånskontoen.

    Er denne opfattelse korrekt?

    mvh

    #124320
    AnonymForfatter

    Det er fuldkommen korret, dog således at “garantikapitalen" efterstilles først.

    Du skal for alt i verden ikke indskyde 1 mio på garantikonti, det er meget farligt.

    Dernæst, så er det på høje tid du bliver opmærksom på reglerne. Hvis du har indskud i mindre banker, bør du dele beløbet over 3 banker.

    #124322
    AnonymForfatter

    Hvis du kun har 300.000, er der ikke noget problem. Jeg kan ikke helt gennemskue det sidste du skriver.

    #124360
    AnonymForfatter

    Hej

    Ved et bolig prioritetslån er du dækket sålænge dit indlån ikke overstiger dit udlån med 300.000 kr.

    Hvis du skylder 1 mio. kr. er du dækket af garantifonden til 1,3 mio kr.

    Læs nedenstående………..

    “Hvordan gøres dækningen op?
    Kontante indlån – dækkes op til 300.000 kr.
    Garantifonden dækker dine kontante navnenoterede indlån op til 300.000 kr. Har du lånt
    penge i dit institut, bliver det beløb, du skylder, trukket fra dine indlån. Det betyder, at det
    beløb, som dækkes af Garantifonden, er indlån i instituttet fratrukket gæld til instituttet.
    Ved opgørelsen medtages også tilgodehavender og skyldige renter til og med datoen for
    instituttets konkurs."

    MVH JP

    P.s. Læs eventuelt mere på http://www.garantifonden.dk/

    #124362
    AnonymForfatter

    NEJ

    #124366
    AnonymForfatter

    Ja, man ser på din nettofordring på banken.

    Altså indlån minus gæld.

    #124372
    AnonymForfatter

    Der er nogle særlige regler hvis der er tale om SDO baserede prioritetlån. Hvis der er tale om sådan et bliver evt. indestående på en prioritetskonti ikke modregnet selve udlånet. Det er formentlig denne problematik du har hørt om.

    #124384
    AnonymForfatter

    Det er rart at vide at man i sådanne ikke har den korrekt opfattelse. Et familiemedlem (altid bankmand) havde ellers lige belært mig at det bliver opgjort konto for konto, og ikke efter et nettoprincip.

    Og hvad kan man så lære af det? Indhent altid en second opinion. Indholdet på http://www.garantifonden.dk/ er rimeligt klart, men jeg vil for en sikkerheds skyld spørge dem.

    #124408
    AnonymForfatter

    Når du får noget feedback fra garantifonden videregiver du det så ikke lige i denne tråd.

    #124432
    AnonymForfatter

    Det var da skræmmende, at en bankmand kan sige noget sådant…

    Indskydergarantifonden er til for at dække almindelige opsparer, som ikke har den store forstand på investeringer. Det skal sikre menig mand mod at komme i klemme, og ikke afdække store investorers forretninger.

    Det ville være ulogisk hvis man fx kunne skyde 50 mio kr ind og fordele dem på 167 konti, og dermed være 100% sikret. Naturligvis kan man ikke det.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.