Garantifonden og værdipapirer

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88632
    AnonymForfatter

    Foranlediget af Roskilde Banks uheldige situation har jeg været inde at se på hvad Garantifonden dækker i tilfælde af en bankkonkurs.
    Alm. kontante indlån dækkes af fonden op til kr. 300.000 og visse “særlige indlån", f.eks. rate- og kapitalpensions konti dækkes fuldt ud. Disse to dækninger kan der vist ikke være tvivl om.
    Men hvad med f.eks. obligationer “opbevaret" i Værdipapircentralen?.

    Der står således i Garantifondens brochure:
    “Værdipapirer i individuelt depot – udleveres direkte fra konkursboet
    Som ejer af værdipapirer i et individuelt depot, fx i Værdipapircentralen, får du udleveret dine værdipapirer uafhængigt af instituttets konkurs."

    “Såfremt instituttet ikke kan udlevere de værdipapirer, som instituttet har opbevaret, administreret eller forvaltet, dækker Garantifonden som udgangspunkt dit tab med op til 20.000 euro pr. investor, efter din eventuelle gæld til instituttet er fratrukket. Værdien af papirerne opgøres inklusive renter til markedsværdien (og evt. valutakursen) af værdipapirerne på datoen for instituttets konkurs".

    Hvad menes der med “Såfremt instituttet ikke kan udlevere …….".?. Jeg synes, at det er i modstrid med, hvad der også står ovenfor (“….. får du udleveret dine værdipapirer uafhængigt af instituttets konkurs.)". Jeg har også lidt svært ved at forstå, i hvilken situation den konkursramte bank ikke kan udlevere værdipapirerne?. Men her tænkes måske ikke på værdipapirer i Værdipapircentralen?.

    #124262
    KrisserForfatter

    Et eksempel (som måske er lidt langt ude, men den beskrevne situation er også teoretisk) kunne være hvis en bank går konkurs, og dens afdeling for fysiske værdipapirer brænder dagen efter. Hvis nu du har haft præmieobligationer liggende hos banken, er disse derfor væk. Da banken er gået konkurs, kan de ikke bare erstatte dette tab. Dadu ikke kan forvente at kunne få dette tab dækket fra konkursboet (i den nævnte situation vil de brændte papirer formentlig udgøre et meget stort beløb), vil garantifonden træde til.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.