Førtidspensionist: Køb eller Lej

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88614
    AnonymForfatter

    Hej,

    Tak fordi du læser denne besked og jeg vil være meget taknemlig hvis du kan hjælpe.

    Jeg er en førtidspensionist på 45 år (enlig uden børn) som bor til leje. Jeg betaler omkring 1700 kr. i leje og da min husleje er meget lav, modtager jeg ingen boligsikring. Jeg vil gerne undersøge om det vil være bedst for mig at blive ved med at bo til leje eller skal jeg tænke på at købe en lille lejlighed. Jeg tænker på at købe en lille 2 værelses lejlighed (omkring 40m2) i Odense på omkring 600000 kr. Jeg skal bo i denne lejlighed så længe jeg liver.

    Endnu tak for hjælpen.

    Mvh.,

    Lars

    #123966
    thsvForfatter

    Er der noget galt med den nuværende lejlighed?
    For hvis jeg boede til leje for 1.700 kr, ville jeg da ikke tænke på at flytte.
    Kan du blive godkendt til køb af lejlighed som førtidspensionist? Skal en lejlighed til 800.000 kr købes uden opsparing, skal der en ret pæn indtjening til, for at blive godkendt til et realkreditlån.

    #123968
    thsvForfatter

    Nåh, nu skrev du 600.000 kr, men stadig skal det godkendes, tror nok at de kræver en vis opsparing for at du kan få lov.
    Og 40 m2 er jo ikke nogen stor lejlighed, gå hellere efter 50-55 m2.

    #123970
    AnonymForfatter

    Jeg har en opsparing på omkring 100000. Jeg tror ikke at det bliver et problem med godkendelse af realkreditlånet, idet jeg aldrig har haft problemer med at opnå kredit. Jeg bo et sted hvor jeg ikke er glad for at være der mere. Jeg har søgt efter et nyt sted at bo, men kan ikke finde en så billig husleje som jeg betaler nu. Jeg tænkte derfor om det vil være hensigtsmæssigt at købe i sted for at leje.

    #123972
    thsvForfatter

    Der er fordele og ulemper ved at eje.

    Fordelen er jo, at du selv kan bestemme hvordan køkken og bad skal se ud. Til gengæld skal du osse selv betale når noget går i stykker.

    Og huslejen på lejlighed til 600.000 kr er vel til overkomme, selv for en enlig førtidspensionist. Og ja, når du flytter kommer du jo til at møde nye mennesker, måske nye venner.
    Vigtigst af alt, tag først en snak med din bankrådgiver, så du kan få et købsbevis, det er ærgerligt at se en lejlighed, hvis man ikke kan købe den.

    #123974
    fk2001Forfatter

    Økonomisk set, så er det ikke hensigtsmæssigt at købe, i forhold til den husleje du sidder for. Men hvis du ikke ønsker at fortsætte lejemålet og ikke kan finde noget andet hvor du kan blive tilfreds, så er der jo meget andet end økonomi der spiller ind.

    Jeg tror ikke det er en ulempe at du er førtidspensioneret mht at opnå et realkreditlån. Lånets størrelse vil selvfølgelig være afhængig af din indtægt som enhver anden situation. Det bedste råd vil være at snakke med din bank om hvad er muligt mht. køb af ejendom. Banken vil hurtigt kunne lave en beregning der viser hvor meget mindre du har at leve for om måneden.

    #123976
    AnonymForfatter

    Tak for rådet thsv. Jeg ville tage beslutningen om et køb før jeg søgte om et Boligkøberbevis. Men det kunne være en ide at søge nu om beviset uanset hvilket valg jeg træffer.

    Hvad ville du gøre hvis du var i min situation – købe eller leje? Som sagt, jeg har den opsparing og kan betale omkring 4000 kr. om måneden.

    #123982
    thsvForfatter

    Tjah, hvis du kan male selv, og evt. skifte pakningen i en vandhane, så ville jeg helt klart købe en lejlighed, istedet for at leje. Ved at eje en lejlighed kan man jo spare op i lejligheden, specielt når ens tidshorisont er min. 8 år. Jeg ved ikke hvordan priserne er i Odense, men jeg ville vælge en lidt større lejlighed, så jeg havde bedre plads til at møblere om.
    Dit alternativ kunne evt. være en andelsbolig, men kender ikke Odense på dette område, er ærke-københavner.
    Når man bor alene bør man have en stor stue, og et lille soveværelse, evt. bare en alkove.
    Husk at tænke på opbevaringsplads til tøj. Ligeledes skal der være plads til reoler til videoer(DVD), CD’er og bøger.

    #124534
    AnonymForfatter

    Kære grøn!

    Som førtidspensionist med ca. 10.000 kr. netto om måneden ville jeg aldrig i livet binde an med en lille ejerlejlighed. Eller har du andre indtægter?

    Jeg går ud fra at du vil flytte fordi du kun har en meget lille lejlighed, da huslejen jo kun er på 1700 kr.

    Nej, søg dig en større lejelejlighed og sæt evt. din opsparing i en kapitalpension i stedet.

    #179890
    AnonymForfatter

    Hej

    Jag har førtidspension før 2003 og jag bor samme med min kone og 2 barn.
    Vi ønske for at køber en andelbolig ca 80 kvm med 3 rum.
    Min kone arbejde og jag arbejde ikke p.g.a førtidspension og sygdom.

    Kan man får Boligstøtte (boligsikring)…..

    Og hvad er andre regler til førtidspension ??

    Tak

    #179940
    pppedeForfatter

    Du får ikke boligstøtte, hvis du ejer din bolig. Du skal godkendes i banken til lån – uanset om du er førtidspensionist eller ej.

    #179946
    AnonymForfatter

    pppede:

    Er du nu sikker på det? Opfattes førtidspension ikke som en form for

    #179948
    AnonymForfatter

    “social pension", der berettiger til boligstøtte – selvom man er andelshaver?

    (orker ikke lige at slå det op nu :-))

    #179958
    AnonymForfatter

    Du vil kunne få betalt en stor del af huslejen i en større lejlighed i form af boligsikring. Såfremt din eneste indtægt er ftp vil jeg tro at boligsikringen vil dække halvdelen af udgiften til en husleje på 4.000,-.

    De 100.000,- ville jeg spare op til alderdommen evt. i PensionDanmark som modsat Danske Bank har meget lave ÅOP.

    #179968
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor ringer pgl. ikke bare til kommunen, der kan oplyse det i løbet af nul komma nul.

    Man kan i øvrigt få den samme boligsikring/ydelse, som hvis man bor til leje i socialt eller privat boligbyggeri, men hele beløbet er med tilbagebetalingpligt, så hvis boligens værdi stiger, så snupper kommunen selvfølgelig værdistigningen, idet de selvsagt sikrer sig ved at få pant i ejendommen.

    Tidligere kunne man dog få 40% i tilskud som boligydelse og resten som lån, men nu er det altså lån.

    Nu skal man jo være buschauffør eller SoSuasistent for at få en konto i Pensiong Danmark, så det er jo sikkert ikke relevant.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.