Korte obligationer som glimrende alternativ til kontantrente

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88611
    AnonymForfatter

    Der er meget skriveri på Mybanker omkring forskellige pengeinstitutters renter på indlån, og omkring de 300.000 kr. som er dækket af indskydergarantifonden.

    I stedet for at placere sine penge på en kontant konto, er det oplagt at købe nogle korte obligationer. På den måde får man (ofte) en højere forrentning, og problemet omkring indskydergarantifonden er ikke aktuel, da der er tale om værdipapirer.

    Jeg giver herunder nogle eksempler på, hvad forrentningen vil være ved korte obligationer, ved forskellige skattesatser:

    Køb af 2% RD 2009 (fondskode DK0009271041):

    Lineær rente ved bundskat 40%: 6,37 %
    Lineær rente ved mellemskat 45%: 6,77 %
    Lineær rente ved topskat 59%: 8,40 %

    Den lineære rente er et udtryk for, hvad man minimum skal have i kontorente, før det ikke kan betale sig at købe obligationen.

    I ovennævnte beregninger, er medregnet kurtageomkostninger på 0,15%.

    Da investering i en så kort obligation ikke er forbundet med nogen form for risiko (lille kursrisiko, hvis man sælger før udløb den 1. januar 2009), er det bedre end at placere pengene på en konto, uanset beskatning.

    Budskab: Hvis du alligevil vil binde dine penge på en højtforrentet konto – hvorfor så ikke købe en kort obligation?

    Hilsen
    Lykkedrengen

    #123922
    thsvForfatter

    Køb af 2% RD 2009 (fondskode DK0009271041):

    Lineær rente ved bundskat 40%: 6,37 %
    Lineær rente ved mellemskat 45%: 6,77 %
    Lineær rente ved topskat 59%: 8,40 %

    Nu er problemet jo nok, at vi er mange, der har en opsparing grundet et for stort realkreditlån, så jeg har f.eks. negativ kapital-indkomst, men et indestående på ca. 400.000 kr.
    Værdien af en kursgevinst er derfor ikke så aktuel, når man kun skal betale 33,4% skat af evt. renteindtægt.
    Jeg ønsker ikke at binde pengene i længere perioder, da vi snart skal have renoveret vores hus for ca. 250.000 kr.

    Udbytte ved 0,15% kurtage handelsomk.:
    kurs 98,58 + 0,15 = 98.730 kr for 100.000 kr obligationer
    Rente 2% i 170 dage, netto værdi = 620 kr.
    Rente 5,9% af 98.730 i 170 dage, nettoværdi = 1.807 kr.
    Så min gevinst ved 98.730 kr vil være ca. 83 kr. netto + besværet.

    #123926
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Den lineære rente ved en skattesats på 33% er 6,04 %.

    Korte obligationer kan derfor i mange tilfælde være et godt alternativ, på trods af negativ kapitalindkomst.

    Mvh
    Lykkedrengen

    #123930
    AnonymForfatter

    Tak for et super indlæg. Det var lige den type oversigt jeg sad og manglede. Jeg er helt grøn i obligationer, så jeg er nysgerrig for at vide hvordan man regner det ud..? F.eks., hvordan kan en obligation på 2% hamle op med en bankrente på 6%? Er der nogen der kan henvise mig til nogle gode informationer om handel med obligationer? Jeg har svært ved at finde nogen sider der stikker dybere end det rent basale? En bog evt..?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.