Hvordan sikrer man sine indlån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • kodenForfatter
    Indlæg
  • #88608
    kodenForfatter

    Når man kun er dækket op til 300.000 kr.
    Kan man oprette en konto til hver i famillien og sætte 300.000 ind på hver og dermed få dækket f.eks. 4 x 300.000 ved evt. bank krak?

    kan børn under 18 bruges til det?

    #123884
    AnonymForfatter

    Hvis du har så mange penge, hvorfor finder du dig ikke bare en solid bank, så du kan sove trygt. Eller køber nogle korte obligationer med lav kuponrente – det giver dig højt afkast efter skat.
    Søg råd hos din bank.

    #123888
    kodenForfatter

    æhh.. jeg har ikke forstand på obligationer.
    Det var da godt nok et surt svar på et ærligt spørgsmål…
    mange penge? Jeg har ikke noget friværdi, så det synes jeg ikke jeg har.

    #123890
    JydenForfatter

    Helt ærligt vil du idag sige at der er nogen banker der er mere sikre end andre. Muligt, at der er, men når man ser den liste der har været i Jyllands Posten og som også er i indlæg her på mybanker, så bliver man lidt overrasket, og der er så meget dobbeltmoral i bankerns egne udtalelser om si selv. Prøv også at se Danske Bank der nu begynder og lave analyser på sig selv osv.

    Men til svaret på spørgerens spørgsmål, så kan ægtefæller lade sig registrere som fælleskontohavere på en konto og på den måde været dækket op til 600.000 kr.i en bank, og så kan man jo finde et par banker mere og gøre det samme.

    Jeg kunne ikke drømme om at søge råd en en bank, og få råd af deres sælgere, som ikke er en dyt rådgivere.

    #123892
    kodenForfatter

    Tak for svar jyde….
    jeg har 1,2 mill. (nej det gør mig ikke rig 🙂

    Så det var de 600.000 kr.

    Kan jeg så lave en konto til hvert af mine børn og så få “sikret" alle 1,2 mill.?

    Eller tæller børn ikke med…

    #123894
    kodenForfatter

    Enig med ikke at søge råd hos en bank. De skal tjene penge på dig så det ville være meget dumt. bare se hvordan største delen af befolkning bliver snøret 🙂

    #123896
    NultopskatForfatter

    Der er intet til hinder for at du har indlån i flere forskellige banker, det sikrer dig yderligere, idet skulle banken gå konkurs får du altså ikke penge fra garantifonden dagen efter. Det tager ca 2-3 måneder, hvilket jeg desværre ved af erfaring.

    #123898
    kodenForfatter

    ved godt at flere banker er en mulighed.
    Men i hverdagen er det lidt besværligt…

    #123900
    JKOForfatter

    Uden at være 100% sikker, men hvis du opretter konti i dine børns navn og overfører 2 x 300.000, så har du reelt givet en gave. Denne pengegave´overstiger grænsen på ca. 55.000 så der skal betales gaveafgift. Herudover er pengene herefter din børns penge som du ikke bare må hæve igen.

    Så pas lidt på denne løsning. Jeg mener som andre at nogle korte obl. vil være løsningen, især hvis du har positiv kapitalindkomst.

    Obl. er “stort" set riskofrit hvis du beholder til udløb

    #123914
    JydenForfatter

    Det behøver vel ikke være så besværlgt da det vel ikke er alle pengene du har brug for at flytte rundt hele tiden.???

    Bevar evt. den bank du har til det daglige, hvis du er tilfreds med den,og find så et par andre ser giver gode renter – med de beløb du har skal de jo give en 5 – 6 % i øjeblikket, så du både får en god forrentning og sikkerhed ved indskydergarantifoneden. Hvis er der tilknyttet netbank til det du vælger som nr. 2 og nr. 3 bank så er det jo ikke det store problem. Du behøver jo heller ikke indfinde dig fysisk for at oprtte konti – ½ time ved computeren en gang for alle er jo alt og så enten scanne eller sende kopi af sygesikringsbevis og pas eller kørekort – let og smertefrit, og uden at skulle høre på en masse dårlige argumenter fra nyværende bank.

    #123916
    kodenForfatter

    hej igen.
    Nej det er rigtigt at jeg ikke behøves alle penge på en gang.
    Jeg kunne sætte dem i flere banker så jeg var sikret.

    Men korte obligationer lyder godt.
    Men hvor længe er kort og hvad er rente….
    Jeg ved ikke en dyt om det..Måske kan man læse det et sted som en anden video brugsanvisning? 🙂

    #123918
    kodenForfatter

    Det er også lidt et princip.
    Jeg er i Nordea og de giver 4,75% men kun af det beløb over 50.000 – 500.000 Man får 0,25% på begge sider af grænsen.
    den type konto kan man kun have en af… o.s.v.

    BRF bank giver f.eks. 4,75 af 0-2 mill. og 4,25 derover 🙂

    Det er ligesom da telmore kom på markedet..enkelt og billigt…det kan jeg li’

    #123920
    thsvForfatter

    En kort obligation i denne sammenhæng er typisk en der udløber til nytår, eller evt. næste nytår. Det kunne f.eks. være de obligationer, der ligger til grund for et F1-lån. Renten på disse er 4%, og med den gældende kurs på ca. 99,4 bliver kursgevinsten (skattefri) jo 600 kr. pr. 100.000 kr obligationer.

    Hvis vi simplificerer lidt, og siger det er over et år:
    Rente 2.000, reelt ca. 820 efter topskat
    Kursgevinst 600, skattefri

    Efter skat altså ca. 1.420 kr

    Ved forrentning på 6 %
    Rente 3.000 kr, som dog kun har en værdi af ca. 1.230 efter topskat.

    Går udfra, at du har positiv kapital-indkomst, og betaler topskat.

    Ved mellemskat er beløbene:
    Obligation: 600+1120=1.720 kr
    6% rente: 1.680 kr

    så her kan omkostningerne ved køb af obligationerne nok ikke tjenes hjem. Bemærk, at de 6 % kræver en konto, der låst præcis 12 måneder hos FIH.

    #123954
    AnonymForfatter

    Nu bliver der snakket saa meget om de 300.000 kr der bliver daekket af garantifonden.

    Men hvad sker der naar garantifonden loeber toer for penge?

    Jeg kan se at de har en egenkapital paa ca. 3.500.000.000 kr og det er jo ikke alverden specielt ikke hvis det er en af de store banker der krakker.

    #123958
    kodenForfatter

    Hvornår har du sidst set en stor bank krakke.
    Hvis du har, fik den så lov til at krakke?

    med store mener jeg DB,Nordea,jyske og den str.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.