Lån af 10.000 kroner

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86906
    AnonymForfatter

    Jeg står og skal bruge 10.000 kroner til et indskud i en lille forretning jeg er ved at stable på benene. Banken har tilbudt mig at låne pengene, og jeg kan selv vælge over hvorlang tid jeg vil afdrage dem (stort set).

    Jeg kan også vælge en kassekredit, men det er jo frygtelig dyrt.

    Hvad vil i anbefale mig, når jeg vil afdrage 1000 pr. måned?? Hvad er billigst for mig?

    #104632
    MichaelForfatter

    Kassekreditten er billigst, da oprettelsesomkostningerne er til at overse. Det er jo et temmelig beskedent beløb, så renteudgifterne har ikke den store betydning. Renten bør ikke være mere end max. 7-8% på kreditten. Med 1000 kr. i afdrag pr. måned, kan du afdrage gælden på under 1 år, så renteudgifterne skulle ikke løbe op i mere end 5-600 kr.

    #104634
    AnonymForfatter

    Ok….Tænkte nok at en kassekredit ville være billigst. Er der ikke noget med, at man først betaler rente når den tages i brug??

    #104636
    MichaelForfatter

    Ja, det er korrekt

    #104646
    AnonymForfatter

    På en kassekredit betaler du x % i rente af det du til hver en tid har trukket PLUS y % af ‘maksimum’ på kassekreditten. Du kan opleve at provision er er nul.
    På et lån betaler du x% i rente af det du til hver en tid har trukket.
    I begge tilfælde er der stiftelsesomkostninger.
    Kun en konkret sammenlignende beregning (hvor afviklings-tempoet er kendt) kan fortælle hvad der er bedst

    Men der er andre grunde til at foretrække kassekreditten: Har du lånt 10.000 (som du afdrager over mange måneder) men hver måned lader din løn på 12.000 gå ind på kassekreditten (selvom du bruger dem løbende i løbet af måneden), så er der perioder hvor du slet ikke betaler rente eller kun meget lidt. Havde du i stedet haft et alm. lån, så havde du betalt rente af det hele måneden, men så havde du selvfølgelig osse haft en formidabel indtægt på 1/8 % på din lønkonto.

    #104654
    AnonymForfatter

    Kan i vise mig udregningen, udfra disse oplysninger?

    Kassekredit: 10.000
    Afdrag 1000 pr. måned
    Nominel rente 10%
    Årlig rente 9%

    Synes ikke jeg er informeret omkring stiftelses-omkostninger – Tværtimod.
    Jeg har set på Amagerbanken.dk – Hverken oprettelsesgebyr, kontogebyr eller administrationsgebyr!?

    #104670
    AnonymForfatter

    Slet ingen der vil vise mig udregningen?

    #104672
    MichaelForfatter

    Uden at liste for meget her, har jeg regnet renteudgifterne ud til 458 kr. ialt, så det er jo temmelig begrænset.

    #104674
    AnonymForfatter

    ……

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.