kurssikring

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • BoligkøberForfatter
    Indlæg
  • #88579
    BoligkøberForfatter

    Hej

    Jeg står i den situation at have underskrevet en købsaftale på et hus, med overtagelse til November (altså om 4 måneder.)
    Mit spørgsmål er nu: Skal jeg vælge at kurssikre mit lån nu (vil have et fastforentet, afdragsfrit i 10år, 7%) eller skal jeg vente.

    Prisen på kurssikring idag er omkring 0,8 kurspoint og kursen på lånet er omkring 98,7.

    Hvordan vurderer i risikoen for at kursen falder mere end 0,8 inden november?
    Synes selv nok det er ret dyrt betalt for sikkerheden – men jo ikke hvis kursen er faldet til 96 til november!

    Mit andet spørgsmål: Er der noget at hente i at “spekulere" i daglige kursudsving i realkreditobligationer?

    #123482
    fk2001Forfatter

    Der er ingen der kan fortælle dig hvad renten er om fire mdr. De fleste herinde vil spå at den er lavere end nu. Følger du med i hvordan inflationen raser op vil du være bekymret for rentestigninger. Ser du på hvad de økonomiske vismænd forudser, så stiger renten sandsynligvis.

    Hvis du din økonomi ikke kan overleve på noget højere end 7% så tror jeg du skal kurssikre lånet.

    #123486
    BoligkøberForfatter

    Hej

    Tak for det hurtige svar!

    Nej desværre er der vel ikke nogen der kan fortælle mig hvad renten er om 4 mdr (det havde jeg dog heller ikke ventet ;))
    Jeg forstår dog ikke helt at nogen kan forvente en lavere rente på et 6 mdr. horizont. Som jeg ser det er det 100% at renten ryer 0,25 op i overmorgen og næsten sikkert at den ryger yderligere 0,25 op inden for 6 mdr. Altså en stigning på en halv procent.

    Min tvivl går mest på hvor meget af dette der allerede er indregnet i den nuværende kurs på et 7% lån?

    Hvilke faktorer kan komme til at resultere i store kursfald inden for den kommende 6 mdr periode
    Og omvendt hvad kan (realistisk) komme til at betyde at vi ser kursstigninger de næste 6 mdr?

    #123488
    fk2001Forfatter

    Hvis det forventes at renten stiger, og den så gør det så sker der ikke meget. Det er overraskelser som økonomital, inflation, oliepris, og andre pludselige nyheder, der får markedet til at reagere på forhånd.

    Kursstigninger inden for 6 mdr: dårligere økonomi. Dette er der god sikkerhed for. Mindre inflation, og lavere oliepris. Det er der til gengæld ikke udsigt til. Så det trækker i hver sin retning. Derfor vil vi nok se markedet vakle lidt frem og tilbage, og sikkert reagere forholdsvis meget på “mindre" nyheder, pga den store usikkerhed vi pt. befinder os i.

    #123490
    BoligkøberForfatter

    Hej fk

    Tusind tak for svaret – selvom man jo ikke bliver meget klogere af det.. 😉
    Men som jeg læser situationen gælder det om at “fange" kursen i en optur (stor reaktion på lille nyhed) og så slå til med en kursikring. Sprøgsmålet er bare om realkreditinstitutternes kurser følger med disse kurssving eller om de bare holder en relativ stabil kurs?

    Jeg synes tit jeg ser at kursen ryger 0,5-0,8 point op på OMX, men den ændrer sig ikke sønderligt på kreditforeningens kurser (som også opdateres løbende).

    Hvordan følger man bedst kursen og derved gøre sig i stand til at “slå til" på det rigtige tidspunkt?

    #123494
    fk2001Forfatter

    Så vidt jeg ved handles det hele på børsen, så hvis du har adgang til kurserne der, så er det bare at ringe til banken og bede dem om at handle. Du skal selvfølgelig være opmærksom på at der skal være en køber til samtlige obligationer du skal have solgt, ellers dur en børshandel ikke.

    Men jeg tror nu heller ikke du kan handle fire mdr på. forhånd, men dette er jeg dog lidt usikker på. Hvis du kan, skal banken deponere pengene og du skal bestemt have en rente for dette indlån, da du jo skal betale renter fra den dag obligationerne sælges. Nu kan det være at du kun tænkte på at time kurssikringen. I så fald tror jeg blot at det er gns. kursen på den aktuelle dag, banken beregner sin kurs udfra. Jeg er faktisk lidt usikker på om banken handler obligationerne ved en kurssikring, eller de blot tager gevinsten/tabet senere.

    Om du kan hente noget ved en sådan timing skal jeg ikke sige. Jeg brugte dog samme fremgangsmåde da jeg skulle optage lån. Da jeg mente kursen var rigtigt ringede jeg til bankmanden og bad ham trykke på knappen. Det hele var selvfølgelig aftalt på forhånd.

    #123496
    BoligkøberForfatter

    Må man have lov at spørge hvad kurssikringen kostede dig? (jeg synes at 0,82 kurspoint lyder dyrt – men det er selvfølgelig også 4 måneder…)

    Endte det med en gevist til dig eller banken?

    #123500
    AnonymForfatter

    Hej Boligkøber.

    En fastkurs en en her og nu handel.
    Dette betyder at den kurs du bliver tilbudt er hvad “den spottes til på marked" – 0,10 % i “markedsfradag". Da du først skal “bruge pengene" om 4 mdr. er der jo en risiko i dette tidsinterval. Da Banken/Kreditforeningen ikke påtager sig denne risiko sælger de dine obligationer på spot marked til kursen som du bliver tilbudt. Pengene der kommer ind bliver placeret på “pengemarked" (marked for bankerne imellem) da renten på dette marked er laver en de 6 % som du skal betale investoren (som har købt dine obligationer skal have i rente) pengemarkedsrente ligger på ca. 5 % for 3 mdr. Denne rente forskel giver et kursfradrag. Som svare til den laver kurs.
    Så med den pengerente vi har i øjeblikket er kursfradraget faktisk “lille" få ca. 1 år siden hvor pengerente var nede på 3-4 % (før likviditetskrisen) var der en tommelfingerregel som hed 0,10 % pr. uge, du har ca. 0,05 % pr uge i øjeblikket så det er jo “billigt"
    Om du skal tegne fastkurs er faktisk helt op til dine “rente forventninger" hvis du mener at renten ikke vil sige mere end 0,87 % inden for de næste 4 mdr. skal du ikke tegne fastkurs, hvis du mener at rente vil stige mere end dette skal du gøre det. Husk det du gambler med er det provenu du få ud af dit lån når det er et oblitations lån, hvis du havde valgt et kontantlån (flekslån mv) ville det have været ydelsen du havde sikret. MED HENSYN TIL AT GAMBLE VIL RENTE MELDINGEN FRA ECB TORSDAG VÆRE AFGØRENDE OG HVIS DU VIL GAMBLE SKAL DU GØRE ELLER IKKE GØRE NOGET INDEN HER. Marked forventer en stigning på 0,25 % som er indregnet i din kurs, hvis ECB beslutter sig at hæve rente med mere (eller giver udtryk for flere rentestigninger end marked har ventet) vil dette påvirke kursen med det samme, og kurserne (og derved dit provenu)vil falde, hvis det modsatte forventes vil kurserne stige og derved vil dit provenu stige så hvad tror du? 🙂

    Man skal huske på at en fastkurs også kan give “ro" i sindet, hvis du ikke gør det vil du bruge de næste 4 mdr. på at tænke på hvornår eller om du allerede skulle have gjort det, så det kan også være en mulighed for at komme videre….

    Jeg håber du blev bare “lidt" klogere

    #123522
    BoligkøberForfatter

    Jeg takker for det gode tilbagemeldinger! – og går i tænkebox…

    Umiddelbart ser det jo ikke for godt ud idag…

    #123582
    fk2001Forfatter

    Jeg kurssikrede ikke. Jeg fulgte kursen op til deadline for boligkøbet og ringede til banken da jeg mente kursen var rigtigt.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.