Forbrugslån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88563
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg står i den situation at jeg lige har fået afslag på et lån på 40.000 fra danske bank med den begrundelse at man som enlig skal have et rådighedsbeløb på 6500 kr pr måned efter faste udgifter er betalt. Pengene skulle bruges til depositum på lejlighed (er mere eller mindre hjemløs) og mit rådighedsbeløb ville være (når jeg har regnet tilbagebetaling af lånet med) 4600 kr pr mdr (til mad etc). Dette beløb vil jeg sagtens kunne leve af, men det mener banken ikke. Jeg har en rimelig god indtægt, men har desværre en kassekredit på -40000. Lige nu overvejer jeg om jeg skal skifte bank eller ej, og om jeg skal forsøge at låne pengene andre steder. Selvfølgelig ville det være bedst hvis jeg kunne spare beløbet op selv, og få bragt min kassekredit ned (den voksede, da jeg var arbejdsløs i 2007). Problemet er bare at lejelejligheder absolut ikke hænger på træerne, og nu har jeg altså endelig fået tilbudt en….fristen for at få lejligheden udløber 30/6-08.

    Nogen der kan komme med et godt råd til mig?

    #123274
    MichaelForfatter

    Forøg indtægten

    #123276
    AnonymForfatter

    Jeg er ret sikker på at kommunen kan give en “kommunegaranti" for et sådant lån i banken.

    Er ikke sikker på hvordan det fungerer, men jeg mener at hvis man tjener under ca. 350.000 årligt så kan kommunen gå ind og kautionere for lånet.

    Ovenstående forudsætter dog, at du ikke tidligere har misligholdt en kredit som kommunen har kautioneret for.

    #123278
    AnonymForfatter

    Der lyder da rigtig ærgeligt at banken ikke kan hjælpe dig 🙁

    Men der er ikke andet at gøre end at tage til efterretning af Danske Bank ikke har mulighed for at hjælpe dig i din nuværende situation.

    Jeg foreslår at du booker møde med et par andre banker og forbereder dig grundigt til disse møder. Det vil sige at du laver et detaljeret privatbudget og medbringer din årsopgørelse og engagementsoversigt.

    Og så skal du være opmærksom på at din nye bank godt kan regne ud at du sikkert har fået afslag fra din eksisterende bank, så hvis jeg var i din situation ville jeg være ærlig og fortælle at du har fået afslag grundet for lille rådighedsbeløb.

    Og så ville jeg tage et bad og virke glad og positiv til mødet… Held og lykke med det.

    #123280
    AnonymForfatter

    Mange tak for svar. Som sagt har jeg ikke meget tid hvis jeg skal have den lejlighed, så jeg tror i første omgang at jeg undersøger det med kommunen.

    #123282
    AnonymForfatter

    Det undrer mig egentlig ikke.

    Bankerne mangler i ekstrem grad penge lige nu. Deres muligheder for at skaffe likviditet er meget begrænsede. Derfor har bankrådgiverne simpelthen fået en “exectutive order", som siger, siger de simpelthen skal afvise alt andet end de mest profitable kernekunder. Det gælder både store og små banker, men nok mest de små banker faktisk. I Roskilde Bank er man oppe på at afvise 80% af låneansøgningerne.

    Med en kassekredit på -40.000 og en ikke alt for stabil indkomst-historie, falder du ikke indenfor kategorien “stabil kernekunde".

    Der er jo ikke andet at gøre end at prøve nogle andre steder, men som det ser ikke alt for lyst ud lige nu.

    #123284
    AnonymForfatter

    Korrektion: Indkomstgrænsen er omkring 200.000 + tillæg pr barn.

    #123286
    LMAForfatter

    NB:

    Et kommunegaranteret indskudslån kræver, at der er tale om offentlig boligforening.

    #123288
    AnonymForfatter

    Jeg kan se at Nykredit Bank gerne vil låne mig pengene:

    Lånets størrelse 40.000 kr.
    Løbetid 48 måneder
    Tilbud
    Oprettelsesomkostninger
    Oprettelse 750 kr.

    Effektiv rentesats 10,112 %
    Månedlig ydelse 1.027 kr.
    Årlig omkostningsprocent (ÅOP) før skat 11,2 %
    Årlig omkostningsprocent (ÅOP) efter skat (33,3%) 7,7 %

    Det vil give mig et rådighedsbeløb svarende til 4600 pr måned….Jeg har lidt svært ved at gennemskue om det er et godt eller dårligt tilbud…..

    #123290
    AnonymForfatter

    Hej

    Du kan på http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/lejebolig/laan-til-beboerindskud – finde reglerne for beboerindskudslån, og der ligger også et ansøgningskema.

    For at komme i betragning til et beboerindskudslån – iflg. sitet, så skal følgende krav opfyldes:

    “Betingelser for lån
    Hvis du flytter i en almen bolig eller en privat støttet andelsbolig, kan du søge din kommune om lån til beboerindskud. Du kan søge om lånet, hvis boligen er fra efter 1. april 1964. Er boligen ældre, skal boligen have været under byfornyelse, før du kan modtage lån. Der kan ydes lån til både lejligheder og enkeltværelser. Hvis du flytter i en almen ungdomsbolig uden selvstændigt køkken, kan du ikke søge om lånet.

    Du kan få lån til indskud, hvis din husstandsindkomst ved indflytning ikke overstiger 188.798 kr. (2008) om året. Beløbet svarer til den samlede pension, som et folkepensionistægtepar får til sammen i grundbeløb og tillæg til pensionen + 5 pct. Er der børn i husstanden, forhøjes beløbet 33.600 kr. (2008) for hvert barn til og med fire børn.

    Hvis du bor i et enkeltværelse, kan du søge lånet, hvis din husstands indkomst ved indflytningen ikke overstiger 128.848 kr.. Beløbet svarer til den pension en enlig pensionist modtager i pension + 5 pct.. Er der børn i husstanden, forhøjes beløbet 33.600 for hvert barn til og med fire børn".

    Held og lykke
    MVH/Nuser.

    #123292
    AnonymForfatter

    Desværre er jeg over grænsen. Min indkomst er på 288.000, og det er uden at lønreguleringen (ved hvor meget det er imorgen når jeg får min lønseddel) er iberegnet. Så jeg er for rig til kommunalt lån, men for fattig til banklån….

    #123296
    AnonymForfatter

    Når du ikke kan stille nogen sikkerhed, og har lidt “klatgæld i forvejen", så er det vel så nogenlunde hvad du kan forvente.

    #123298
    thsvForfatter

    Nu er det jo et lille beløb, og du vil have den lejlighed, så tag lånet via Nykredit bank.

    Prøv om de ikke kan lægge det sammen med din gæld på 40.000 kr, så du kan få afdraget det hele indenfor en overskuelig fremtid.

    Med en årsindkomst på 288.000 burde du kunne tage et lille lån selv som enlig.

    Held og lykke med din nye lejlighed.

    #123906
    AnonymForfatter

    Helt ærligt synes du ikke selv det er et arrogant svar.

    #123908
    AnonymForfatter

    Mit forrige svar var så møntet på Michael.
    Havde trykket svar med citart, men det virkede så åbenbart ikke.

    Michael

    Totale indlæg: 681
    Sidste indlæg: 08-07-2008
    Bruger siden: 21-04-2006
    Forøg indtægten

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.