valg af billån

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 67 i alt)
  • Indlæg
  • #122974
    AnonymForfatter

    Øhhhh uddyb lige rep udgifter på den ny bil til 6000 kr per år…..

    #122976
    AnonymForfatter

    Angeåde bilfinansiering ved lån i huset, så må jeg lige minde om at flexrenten inkl. bidrag efterhånden er oppe i 6%. Den effektive rente er endnu højere.

    Hertil kommer at jeg kan indskyde de 200.000 jeg sparer på at udskyde køb af bil i 1 år på en konto i FIH-erhvervsbank, som forrentes til 6,2%, eller købe Danske Bank aktier, som er billigere.

    Jeg synes du er langt ude, hvis du seriøst vil påstå det er billigere at køre i en ny bil til 220.000 end det er at beholde sin gamle bil til 20.000. Specielt i lyset af det nuværende renteniveau. Uanset om du har pengene kontant, så skal du inregne pengenes alternativ omkostning som for tiden er mindst 6,2%.

    Det kan aldrig betale sig. At der så er nogle overvejelser om komfort, sikkerhed og familieforhold, er en anden sag. Det er fair nok, men betale sig. Det kan det ikke!

    #122978
    NultopskatForfatter

    Da jeg i dette tilfælde er enig med generalen vil jeg tillade mig at svare (såfremt du tillader hr. general)

    En ny bil skal overholde serviceintervallerne for at garantien gælder. Disse service er typisk pr 10 – 15.000 km og koster sjældent under 5.000 kr + evt udskiftede dele.

    Ja, jeg har også engang købt en fabriks ny bil i Danmark.

    #122980
    AnonymForfatter

    Angående service interval så er de i dag på 30.000 km eller hvert 2. år.

    #122982
    AnonymForfatter

    Tak, det var netop servicetjek/bog i forhold til garantien jeg havde i tankerne 🙂

    #122984
    AnonymForfatter

    Det er sådan set irrelevant.

    Det afgørende er hvad bilen kommer til at koste i gennemsnit over en tidsperiode, fx 4 år.

    Indenfor de første fire år skal du også have skiftet dæk, og forskellige småting på dit autoriserede dyre WW-værksted.

    Men det der afgørende tipper balancen er at du skal forrente og afdrage en gæld på 220.000 mens jeg kun skal forholde mig til en restværdi på 20.000. Det giver en kæmpe forskel.

    #122986
    AnonymForfatter

    Hvad så med chancen for store reperationer på den gamle bil.

    Motor
    Gearkasse
    Rustangreb

    Chancen for disse er betydelig større på en ældre bil, og de vil belaste dit regnestykke enormt.

    En udskrivning på 10-20000 kr per gang er ikke utænkeligt.

    Alle dele på bilen er meget mere slidt, og vil på et tidspunkt skulle skiftes.

    Dit regne stykke går efter det mest lyserøde syn på din egen bil og et sort billede på den nye bil.

    Desuden vil du med din argumentation sige at man skal købe en så billig bil som muligt.

    #122988
    AnonymForfatter

    Hvor meget vil du økonomisk beregne den ringere sikkerhed i den gamle bil?

    Ja ja det sker kun for naboen……..not

    #122990
    AnonymForfatter

    Desuden er det ikke korrekt med dine tal.

    Spørgeren havde 40-50.000 kr samt at den omtalte bil kan fås til ca 190000kr. Det vil sige et lån på ca 145.000 kr.

    men det er mindre detaljer, det er bare så vi taler om det samme

    #122996
    AnonymForfatter

    Du er da fuldkommen i selvbenægtelse, hvis du krampagtigt bliver ved med at fastholde en ny bil er billigere at køre i end en gammel.

    Ud over din sætning overfor er fuldkommen usammenhængende og ulæselig, så kan du åbenbart heller ikke læse.

    Jeg gjorde ovenfor specifikt opmærksom på, at penge har en pris uanset om man finansierer en bil med opsparede midler eller lånte midler.

    Lige nu kan man opnå 6,2% i rente på indlån, mens et typisk billån ligger på omkring 8%. Det gør det dyrt at finansiere et bilkøb.

    Værditabet på en ny bil til 220.000 er mindst 12.000 pr år over de første 4 år (og sandsynligvis også mere). Det kan man reparere meget på en gammel bil for.

    Hertil kommer at kapitalomkostningen på bilen (alternativværdien af egne midler) er mindst 13.000 kr første år, og det er hvis du betaler bilen kontant.

    Det står i kontrast til en kapitalomkostning på en bil til 20.000 kr, som approksimativt er 1.240.

    Jeg kan fandme reparere meget for differencen på 28.760 kr pr år!

    #123000
    AnonymForfatter

    Skal du så ikke sælge din bil og købe en til 20.000 kr ?

    30.000 kr i hånden

    Lavere afskrivning i kroner.

    eller

    Købe et lig til 10.000 kr……..

    eller

    Sælge bilen og tage toget, så kan man kører i tog i mange år….

    Hvis man gør alt ved bilkøb op i økonomi så har du da helt ret…….men det gør man normalt ikke.

    #123002
    AnonymForfatter

    Hvad angår sikkerhed, så ville jeg i 1998 have været ganske tryg ved at købe en ny Peugeot 306. Bilen har stadig de samme egenskaber som dengang, og jeg er stadig tryg ved bilen. Frankrig var jo ikke et u-land i 1998, og bilen har både ABS og Airbag (og der er for øvrigt ingen rust).

    Som sådan vil jeg værdiansætte den ekstra sikkerhed til et rundt nul! Det er min personlige holdning, som du naturligvis er i din gode ret til at være uenig i.

    #123004
    AnonymForfatter

    Har allerede indregnet forrentningen af 20.000 kr.

    Afskriverninger, tja. den gennemsnitlige levetid på en peugeot 306 er 17 år. Det giver en restlevetid på 7 år.

    Okay så afskriver vi de 20.000 over 7 år. Det giver afskrivninger på 2857 om året. Så har jeg stadig + 25.000 at reparere for.

    #123006
    AnonymForfatter

    Det er så ok, men den holdning udspringer jo i at det kun sker for naboen.

    10 års udvikling i sikkerhed til nul kroner 😉 ja ja, det er din holdning, men jeg tror andre er uenige.

    Sammenlign din bil med en bil fra 1988, og tænk så over hvor du ville føler dig mest tryg at kører med familien

    #123008
    AnonymForfatter

    Det var sådanset bare det der var min pointe, at det ikke kan betale sig rent økonomisk at købe en gammel bil.

    Man skal naturligvis gøre nytteværdien af at have en ny lækker bil op mod meromkostningen til en ny bil og træffe sit valg ud fra det.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 67 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.