valg af billån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 67 i alt)
  • ara94Forfatter
    Indlæg
  • #88532
    ara94Forfatter

    Så står famillien over for at ville skifte bil. vi kigger på en skoda fabia green line, som i alt vil komme til at stå os i 210.000.

    vi har et sted mellem 40 – 50 til udbetaling, så spørgsmålet lyder: Hvor finder vi det bedste billån?

    jeg har kigget på låneoversigten, her på mybanker, og kiggede lidt på swebanks miljøbillån. lyder det ikke som et billigt lån?
    hvordan kan jeg ellers sikre mig at udgifterne bliver så lave som muligt?

    håber i kan give et par visdomsord med på vejen 🙂

    mvh
    Anders

    #122846
    fk2001Forfatter

    Ved at købe kontant. For 50K kan man få masser af brugt bil der kan holde en del år, hvis man kender en der er lidt kyndig på området. At låne penge til noget som ikke stiger i værdi, er den hurtigste vej til evig gæld, og meget lavere levestandard end man eller kunne opnå.

    Hvis du absolut ville købe en ny, så start med en brugt, og sæt pengene, du spare på låneomkostninger, ekstra forsikringer, renter og afdrag, ind på en højrentekonto. Når du så har nok til en ny bil kan du gøre kunsten efter, igen uden at stifte gæld og samtidig have en ny bil. Det er sku da smart.

    #122938
    LMAForfatter

    Beklager mit ordvalg “fk2001", men bilinteresseret det er du da vist ikke!

    Anders vil jo have en øse til og smide hele familien og vovsen ind i, og ellers bare nyde turen på de danske landeveje…

    Svært og gøre i en osende og larmende “spand" til 50 tkr.

    Jeg lever personligt efter en filosofi om, at hver dag er den sidste… Ikke bogstaveligt, men alligevel lidt.

    Og så er det sku da ærgeligt og køre i en grim gammel bil og spare op på en højrentekonto når ens drøm i virkeligheden er en fin Skoda!

    (Det er dog rigtigt, at man kan få udemærkede biler til 50 tkr., men runder man de 150 tkr., så stiger køreglæden altså også!)

    Så Anders – lev drømmen ud og køb den endelig!

    Hvorvidt green-line lånet du har fundet er optimalt afhænger vel af flere forhold… Igen er det især ÅOP du skal sammenligne…

    WEBsiden her er også et udemærket sammenligningsgrundlag, men spørg nu også i din nuværende bank… OFTE – hvis ikke ALTID, kan en bank der kender dig presses til en bedre pris… Alternativt kan du jo bare sige du har set sådan og sådan på nettet – få evt. et tilbud og medbring dette….

    Så kan de fleste banker være med….

    Men kom evt. med lidt data på lånet du har fundet frem til, så ser vi på det.

    VH

    Den bilglade! 🙂

    #122942
    AnonymForfatter

    Man kan nu få en ganske udemærket bil der hverken oser eller larmer til 50.000, vil jeg mene.

    Bevars, hvis ens drøm består i at køre i spritnye biler til 350.000 kr, jammen så skal man da gøre et, men alt her i livet er et spørgsmål om prioritering, og personligt mener jeg livet er for kort til at betale 250.000 kr til staten i registreringsafgift. Det står simpelthen ikke mål med fornøjelsen. De penge vil jeg meget hellere bruge på et godt sted at bo og ferierejser. Men enhver sin smag.

    Jeg sætter stor pris på I “bilelskere" betaler vores velfærdsstat, mens vi andre kører i en gammel bil og sparer i skat 🙂 Jeg er stor tilhænger af vores høje bilafgifter!

    #122946
    MichaelForfatter

    Problemet med at købe “billigt" er, at købet meget vel kan vise sig at blive dyrere end en ny bil set over en periode på 3-5 år. Bilen til 50.000 vil typisk være nul kroner værd efter 3 år og vil (formentlig) have kostet væsentligt mere i vedligeholdelse end den nye. Ydermere bruger ældre biler ofte mere brændstof end nye. FDM laver ofte regnestykker på den slags her og mange gange vinder en ny mindre bil fremfor en ældre lidt større. Om man så kan være 2 voksne, 2 børn og et par hunde, katte og kanariefugle i en Suzuki “alt for farlig i crashtests" er en anden sag.

    Personligt ville jeg aldrig låne til en bil, men gør man det med en fornuftig udbetaling og en afbetalingsrate der, som minimum følger bilens værditab, er det jo altså ikke jordens undergang.

    #122948
    AnonymForfatter

    Undskyld jeg ikke hjælpe med dit lån.

    Jeg har netop købt en Skoda Fabia Combi Greenline inkl intropakke og levering for 192.000 kr

    Sørg for at du ikke betaler fuld pris, du kan sagtens få rabat.

    #122950
    AnonymForfatter

    Ja man kan få meget bil for 50.000 kr, men man skal gøre det store regnskab op.

    Miljøafgift
    brændstofsforbrug
    Reperationsudgifter
    m.m.

    kontra de ekstra låneudgifter

    Nu ved jeg at Fabia Greenline er billig i Miljøafgift, brændstof og rep udgifter, så det kan faktisk være at det kan betale sig (eller koster en brøkdel mere at købe den nye bil)

    #122952
    AnonymForfatter

    Men Michael, det kan omvendt også vise sig at blive en yderst fordelagtig forretning at købe billigt. U never know!

    For mit eget vedkommende kan jeg sige vi har haft en yderst heldig hånd med vores gamle Peugeot 306 fra 1998, anskaffet i 2003 til 70.000 (okay 20.000 over det vi taler om, men det ændrer ikke meget ved grundforudsætningerne). Kører ca. 15.000 årligt.

    Samlede omkostninger til bilen, ex. brændstof, fra 2004-2008 dd.
    2004: 2.001
    2005: 5.617
    2006: 4.494
    2007: 5.065
    2008: 3.112

    Her er al vedligeholdese, rep. olieskift, dæk, syn medregnet. Alle omkostninger ned til mindste møtrik regnet med!

    Disse omkostninger er langt langt under hvad FDM har beregnet man bruger på at vedligeholde en ny bil, så jeg må sige, at jeg er ikke overbevist.

    Selv når man indregner brændstofforbrug og sparet vægtafgift, så kan det ikke betale sig at udskifte bilen med fx en peugeot 107 som kører 21 km/l.

    Bilentusiasterne i FDM er dybt biased mod nye biler. Konsekvent overvurdering af brugtvognsomkostninger, konsekvent undervurdering af vedligeholdelsen på nye biler. Det har fx Politiken dokumenteret!

    #122954
    MichaelForfatter

    Du har helt ret Prier – U never know. Eksempelvis har jeg lige bekostet 20.000 (ja, du læste rigtigt) på at udbedre end del fejl på min bil, som er 6 år gammel. Den er købt fra ny, men havde en anden overtaget bilen for 6 mdr siden ville vedkommende jo blive præsenteret for samme regning. Alt andet lige opstår sådanne regninger altså ikke på en ny bil. Jeg anerkender fuldt ud, at der er masser af tilfælde som dine på meget billig vedligeholdelse af brugte biler, men sagen er altså at risikoen for større reparationer ER højere. FDM’s beregninger er gennemsnitsbetragtninger ud fra gennemsnitlige forhold, som meget vel kan afvige den ene og anden vej til fordel for både den nye og brugte bil.

    Men uanset hvordan man vender og drejer det: At eje en bil er en rigtig dårlig forretning og en sikker måde at miste en hulens masse penge på, men hvis man vil have friheden til at komme rundt i landet er der bare ingen vej udenom.

    #122962
    AnonymForfatter

    hmmmm, med fare for at glemme og undervurdere udgifter så er her en hurtig udregning.

    Gammel bil per år (Peugeot 306):

    4500 kr. Div. rep omkostninger
    10000 kr. Brændstof
    4000 kr. Afgift

    18500 kr i alt

    Ny Fabia Greenline per år
    2000 kr Div. rep omkostninger
    6200 kr Brændstof
    1900 kr afgift

    10100 kr i alt

    Besparelse 8400 kr/år

    Derudover kommer mindre forurening og bedre sikkerhed

    #122964
    AnonymForfatter

    Ja, det ser jo meget godt ud, men hvad med afdrag på den nye bil
    de burde vel også indgå i dit udregning ?

    #122966
    AnonymForfatter

    Ja, det er helt rigtigt. Men min udregning var som oplæg til om man føler det kan betale sig at låne pengene i banken.

    Jeg har selv lånt i huset, og sparer penge på kort sigt men betaler ekstra på lang sigt (pga den lange tilbagebetalingsperiode)

    #122968
    AnonymForfatter

    Og lad mig så korrigere dit fuldkommen forfejlede regnestykke

    hmmmm, med fare for at glemme og undervurdere udgifter så er her en hurtig udregning.

    Ældre bil, Peugeot 306:

    4500 kr. Div. rep omkostninger, rep. på billigt værksted
    10000 kr. Brændstof
    4000 kr. Afgift
    4000 kr afskrivninger
    22.500 kr i alt

    Fabriksny Fabia Greenline per år
    6000 kr Div. rep omkostninger, dæk, overholdelse af servicetjek/bog på autoriseret værksted
    6200 kr Brændstof
    1900 kr afgift
    15.000 kr afskrivninger

    29.100 kr i alt

    Tab ved at vælge en ny bil 6.600 pr år

    Besparelse 8400 kr/år

    Derudover kommer mindre forurening og bedre sikkerhed

    #122970
    AnonymForfatter

    beklager der kom lidt af dit indlæg med tilsidst

    Konklusion: tab ved valg af ny bil 6.600, og her er serviceomkostningrerne endda sat lavere end FDM gør i sine beregninger.

    #122972
    AnonymForfatter

    JA, og så har vi slet ikke renteomkostningerne med.

    Jeg skal forrente restværdien på 20.000 på min bil.

    Du skal forrente 220.000 på din.

    Til 7,5% i rente giver det en yderligere meromkostning første år på approksimativt 15.000

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 67 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.