Højrente

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88528
    AnonymForfatter

    Hejsa, nu prøver jeg lige det her forum, og hører om folk har nogle gode råd.

    Jeg står et aftale indskud der udløber her den 30/6 på 580.000 så har jeg cirka 350.000 kr. som står i 4% lange realkredit obligationer. Jeg tænker lidt kan det betale sig at beholde dem, når de kun giver 4% og man samtidig betaler geyr på depotet til Nordea. Ville det være bedre at sætte dem i f.eks. FIH og jeg kan få 6,2% eller hvordan vil i råde mig til at håndtere mine penge.

    Jegville gerne have lidt løbende afkast så jeg ikke får pengene i store klumper en gang om året. Alternativet er vel at man så gemmer lidt af formuen som man så ikke binder og tærer af det løbende.

    #122758
    LMAForfatter

    Se tråd vedr. “Indlån kontra indfrielse af realkreditlån".

    Her er der lidt guldkorn vedr. opsparing.

    Men hvad er egentlig din beskatning, betaler du topskat?

    #122764
    AnonymForfatter

    Jeg er studerende på SU, og det eneste jeg har ved siden af, er min formue der. 🙂

    #122768
    LMAForfatter

    Okay…

    Så springer vi super-guldkornene over…. 🙂

    Det kan fortsat bedst svare sig for dig og finde en kort forrentet obligation. Du oplever formodentlig allerede idag, at der foretages gevaldige udtræk på dine 4% obligationer, hvorfor beskatningen og omkostningerne fortsat mindskes såfremt du vælger disse korte.

    Den korte 2% 2009 NYK kunne være et forslag.

    Endelig bør du dog vurdere, om din formue er placeret optimalt. Dette afhænger af din investeringshorisont.

    En klog økonom (Nobel pristager i økonomi), Harry Markowitz har udfærdiget en investeringsprofil der forklarer sammenhængen mellem risiko og afkast. Teorien går ud på, at et mix af aktier og obligationer altid vil give mest sikrest i den sidste ende.

    Så måske du skulle omstrukturere dine investeringer lidt?

    #122790
    KrisserForfatter

    Frank
    Vær opmærksom på når du er på SU, bliver kapitalindkomst modregnet i dit fribeløb. Det samme gælder vist nok også aktieindkomst, men jeg er mindre sikker her (kontroller med SU-styrelsen). Du kan derfor risikere at få en meget høj ‘beskatning’ hvis du kommer til at tjene så meget at du får modregning i SU’en (930 000 til 6,2 % vil give 57 660, så hvis du også har et arbejde, skal der så vidt jeg husker ikke meget til før du kommer over fribeløbet).

    Det der kan være interessant er om de samme regler gælder for kursgevinster på blåstemplede obligationer. Hvis ikke (og du risikerer at komme op over dit fribeløb), skal du gå efter de korte 2 %-obligationer. Med disse får du en høj kursgevinst og rimelig nettorente, uden at risikere store kurstab. Derfor: spørg hos SU-styrelsen, og (vigtigst af alt) bed om at få et skriftligt, bindende svar – hvis du ringer, er der ret høj risiko for at den person du får fat i ikke aner hvad en blåstemplet obligation er.

    Som LMA skriver, bør du også overveje aktier hvis du har en længere investeringshorisont. Bemærk dog, som nævnt ovenfor, at aktieindkomst vist nok også modregnes i dit fribeløb. Det kan derfor være en god ide at vælge et par investeringsforeningensafdelinger der investerer bredt, og som lægger vægt på kursstigninger frem for udbytter (på denne måde kan du udskyde gevinsten til du er færdig med at studere, og aktieindkomst beskattes med de nuværende regler ens uanset lønindkomst). Dog som nævnt: forhør dig hos SU-styrelsen først (og evt. hos en revisor, da din situation er lidt speciel – husk på, at alt hvad du læser her på siden er skrevet af (mere eller mindre kvalificerede) amatører).

    For en god ordens skyld: Jeg er ikke revisor. Intet af hvad jeg skriver her kan betragtes som rådgivning af nogen art, og enhver handling foretaget på baggrund af hvad jeg skriver er fuldstændig på eget ansvar. Søg altid kvalificeret rådgivning før du investerer.

    LMA
    Bare lige en af mine kæpheste: Det er en ofte set misforståelse at der er en Nobelpris i økonomi. Sveriges nationalbank uddeler en pris i økonomi i Nobels minde, men det er ikke en egentlig Nobelpris. Den er dog stadig forbundet med megen prestige.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.