opkonvertering – og hvad så?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88522
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er lige flyttet i hus med et 5% fastforrentet lån og kan godt se ideen i at opkonvertere til 7%. Men hvad så? Hvordan får man gavn af at have hugget 10% af gælden hvis det bare er dyrere at betale det? Der må mangle et “næste skridt" jeg ikke helt har opfanget.

    /Michael

    #122720
    KrisserForfatter

    Der er ikke nogen grund til at opkonvertere, medmindre man forventer at renten falder igen. Opkonverteringen sikrer den kursgevinst man har fået, men da lånet koster cirka det samme, er der ikke nogen umiddelbar gevinst. Hvis renten derimod falder igen, vil man kunne indfri lånet til kurs 100, og derved få et lån med den samme rente som man havde før, men med en lavere restgæld.

    Der er ingen grund til at opkonvertere i trin, for eksempel fra fire til seks procent, og igen fra seks til otte. Dette er dels dyrere rent omkostningsmæssigt, dels falder kursen på en fire procent-obligation flere kurspoint end en seks procent-obligation ved rentestigninger (forudsat at de har samme løbetid).

    Principielt er den optimale løsning at opkonvertere til et etårigt rentetilpasningslån, da man derved samtidig burde opnå en lavere ydelse. Samtidig falder renten på dette lån også selv om man ikke omlægger. Når renten så har nået det laveste niveau, kan man så omlægge til et obligationslån for derved at komme opkonvertere igen senere. Ulempen ved dette er dog, at rentetilpasningslånene har nogle lidt mindre fordelagtige indfrielsesvilkår end obligationslånene, hvilket kan negere gevinsten ved at have en løbende faldende rente.

    #122724
    AnonymForfatter

    Ahja, det giver mening, takker.

    #122726
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Jeg er journalist på TV 2 Nyhederne.
    Vi laver historien om opkonvertering – fordele og ulemper for boligejerne til 19-Nyhederne.
    I den forbindelse ville jeg høre om du havde mod på at fortælle om dine overvejelser omkring at opkonvertere dine lån.
    Jeg ser frem til at høre fra dig.
    MVH.
    Peter TV 2
    TLF: 30100214

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.