Råd til resten af livet

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88509
    AnonymForfatter

    Jeg er 46 år og er for første gang kommet til penge – og har nu 1,5 mio. kr. i kontanter. Har desuden en pensionsopsparing, som jeg ikke længere betaler til, på 450.000 kr. (med en garanteret minimumsrente på 4,5 %). Jeg er børne- og konefri og påregner et gennemsnitligt forbrug på 15.000 kr. om måneden i de sidste 34 år, jeg forventer at leve i. Kan få efterløn fra jeg er 62 år og indtil folkepensionen. Har vældig mget lyst til at kvitte jobbet, men ville det være realistisk at gøre det nu? Eller skulle jeg vente i måske fem år? Er helt på bar bund hvad angår økonomi og investeringer og den slags, men ville gerne have et godt råd om, hvorvidt jeg skal sætte pengene i obligationer, aktier, i banken eller andet. Eller et godt råd om, hvor jeg kan få et godt råd. Mvh Eremitten.

    #122600
    KrisserForfatter

    Jeg synes det er lidt trist at du ikke vil leve længere end til du er 80, men det må du om.

    Da der er en del forhold som du bør få afdækket i forhold til skat mv., er dette en meget simpel beregning. Du bør søge professionel rådgivning. Jeg har taget udgangspunkt i at du:
    1. Har en formue på 1 500 000 kroner
    2. Har en pensionsopsparing på 450 000 kroner
    3. Går på efterløn som 62-årig
    4. Får udbetalt 160 000 kroner årligt i Efterløn fra du er 62 til du er 64
    5. Får udbetalt 120 000 kroner årligt i Folkepension fra du er 65
    6. Kan opnå en forrentning efter skat og inflation svarende til en nettoforrentning på 0 procent.
    7. Bruger 15 000 kroner om måneden

    Samlet forbrug i 34 år: 15 000 * 12 * 34 = 6 120 000 kroner
    Samlet disponibelt beløb i 34 år: 1 500 000 + 450 000 + 160 000 * 3 + 120 000 * 12 = 3 870 000 kroner
    Gennemsnitligt underskud per måned: (6 120 000 – 3 870 000) / (34 * 12) = 5 500 kroner

    Du vil dog løbe tør for penge inden du når efterlønsalderen, da de 1 500 000 kun vil holde i 8 – 9 år.

    Selv hvis du opnår en nettoforrentning på 1 – 2 procent (du skal ikke regne med mere), kommer regnestykket ikke til at blive væsentligt anderledes.

    Du bør nok enten arbejde nogle år endnu, alternativt gå ned på deltid indtil du skal pensioneres.

    #122604
    KrisserForfatter

    Tilføjelse: Jeg har i ovenstående eksempel ikke fratrukket skat af din pensionsopsparing, hvilket også vil ændre på beregningen. Dog ikke så meget, da udbetalingen (hvis det er en ratepension) vil blive beskattet forholdsvis mildt med den indkomst du har i beregningen.

    #122634
    AnonymForfatter

    Hvis jeg var dig gik jeg ned i banken og talte med en pensionsrådgiver – de kan fremskrive din økonomi i så lang tid du ønsker det. (og tage højde for alt det man får fra pension og det offentlige)

    #122652
    NultopskatForfatter

    Næsten alt er realistisk, det er kun et spørgsmål om prioritering.

    Muligheder for at kvittet jobbet her og nu.

    Flyt til et land med lavere leveomkostninger, du får meget svært ved at vælge et land med højere leveomkostninger…

    Invester pengene og behold arbejdet et par år endnu.

    Du kan naturligvis købe rådgivning, men her er nogle gratis betragtninger.

    Find en højrente konto og afvent at renten stiger, invester herefter 2/3 i obligationer og resten i aktier.

    Aktiemarkedet har fået grundigt tæsk, find 15 aktier i C20 og smid 100.000 i hver. Det går ikke helt galt, måske skal du ikke købe imorgen men til efteråret.

    Køb en udlejningsejendom eks. poolhus, de tjener ganske fornuftigt.
    erhvervsejendomme er heller ikke så skidt, men kræver erfaring.

    MVH

    #122696
    fk2001Forfatter

    Muligheder for at kvittet jobbet her og nu.

    Flyt til et land med lavere leveomkostninger, du får meget svært ved at vælge et land med højere leveomkostninger…
    Dette var umiddelbart min første tanke til dette indlæg. Hvis du vil leve af din formue bør du finde et sted hvor du ikke betaler skatter og afgifter i skyhøje mængder.

    Mht. pension fra det offentlige så tror jeg ikke du skal tage noget for givet, med den den alder du har.

    FYI. Statistisk set så bliver du ikke 80 med den civilstand du har valgt og slet ikke hvis du kvitter jobbet nu……

    #122698
    NultopskatForfatter

    Se det var jo også en vinkel.

    Her er leveomkostningerne 5 kr pakken eller ca. 15 kr/liter, hvilket som nævnt også begrænser levetiden, så der bliver råd til mere ;o)

    #122706
    AnonymForfatter

    Igen læser man herinde et af de spørgsmål, som ser yderst fingeret ud, og så ser man Kisser eller hvad hun nu hed seriøst prøve at bruge tid på at udregne hans månedlige underskud, men til hvad nytte?

    Med en formue på 1,5 mill. kan enhver i…. jo – uden at være den store matematiker – selv regne sig frem til den kun kan vare 8-9 år.

    Mit råd er at han skal arbejde til han er 67 år, og så vil han ingengang kunne forvente at få udbetalt 15000 kr. netto om måneden.

    #122786
    AnonymForfatter

    Jeg troede jeg læste forkert og at kommaet var flyttet for har du 15 mio kr, kan du godt holde nu med arbejdet – men 1,5 mio kr. er SMÅ-penge, tænk det er kun 3 årslønninger for en gns. funktionær. vh Bo

    #122796
    MichaelForfatter

    En gns. funktionær tjener vel næppe 500.000 om året EFTER skat

    #122806
    AnonymForfatter

    Jeg har læst dit indlæg; jeg er ældre end du, og mere erfaren, mmåske både økonomisk og i andre henseender, men jeg forstår ganske udmærket dine tanker.

    Da jeg formentlig var på din alder læste jeg en bog, der gjorde et stort indtryk på mig. Men jeg tror, den vil gøre endnu større indtryk på dig, fordi den formulerer og arbejder videre med netop nogle af de tanker, som fylder dig, sådan som jeg læser dig.

    Jeg syntes, det var en ret fantastisk bog, der åbnede mine øjne for nogle vigtige sider af livet – især hvis man hører til den gruppe af menneskeheden, der på samme tid er forretningsmand og et menneske af kød og blod og med følelser og idealer.

    Harry Browne: How to be free in an unfree world. Det er titlen. Brown er død for et par år siden, men hans tanker lever videre. Hos amazon.com kan du købe hans bog i hardcover udgave for omkring 65 USD. Jeg vil sige, at det er prisen værd. Selv om du – efter din egen beskrivelse af dig selv – ikke kan bruge hele indholdet, så kan du ganske givet bruge en hel del. Og hvem vil ikke gerne betale 3-400 kr. for at dle nogle timers livserfaring med en klog person?

    Good luck.

    #122820
    howardForfatter

    Tænkte at jeg lige ville hjælpe med, hvor denne fantastiske bog kan købes her i Danmark:

    “How I Found Freedom in an Unfree World: A Handbook for Personal Liberty"

    http://www.polyteknisk.dk/home/Detaljer/9780965603676

    God fornøjelse med læsningen.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.