Helt grøn førstegangs køber med ondt i maven!!

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88506
    AnonymForfatter

    Kære alle!

    Jeg har nu i mit netop overståede boligkøb været inde forbi denne side flere gange for at læse råd og tips! – nu er tiden så kommet til at jeg stiller et spørgsmål og håber på lidt hjælp.
    Som sagt er jeg første gangskøber og studerende med et år tilbage. Til trods for det, har jeg fået mulighed for at låne 840.000kr til at købe en andel i København (mdr. ydelse 2500kr inkl vand). At jeg under alle omstændigheder overhovedet har købt en andel på nuværende tidspunkt, er i sig selv noget man kunne diskutere fornuftigheden af, men nu er det gjort, og en skal jo have et sted at bo:) Mit spørgsmål går derfor på: lånet! Jeg er blevet tilbudt, Danske Bank, et andelsboligkreditlån til variabelrente 7,25 afdragsfrit (80% af låne beløbet) og tilsvarende 7,25 på de resterende 20%.
    Jeg har undersøgt hvordan min økonomi ville se ud hvis jeg valgt fast rente, og det ville betyde at jeg havde en del mindre til mig selv om måneden – og det er selv sagt allerede lidt trangt. Men er det for dumt at vælge lån med variabel rente pt? Og hvad tænker i i det hele taget om rente niveauet?
    Glæder mig utrolig meget til at læse jeres svar,

    Camilla

    #122560
    thsvForfatter

    1) Den variable rente skal du ikke være så bange for, men få en aftale med banken, om hvornår de kan ændre renten.
    Det mest logiske er, at de fastsætter den udfra NIB (Nationalbanken) + et tillæg. Pt. er NIB = 4,35%.
    Renten hos Eikbank er pt. 6,65% på sådan en kredit.

    2) forhør dig om muligheden for en kredit på de sidste 20%, så dit indestående i banken modregnes i din gæld, så du reelt for samme rente for dine penge, sådan en har vi selv, og det er fedt at få 5,65 % (eller 6,65% i dit tilfælde) i rente af sit indestående, som man kan bruge via sit dankort.

    3) forhør dig ligeledes om muligheden for afdragsfrihed på de 80%, da banken jo må være sikker på dig, når de låner dig mere end 800.000 kr. Og det er jo en stor fordel, hvis du kan få banket det ene lån af hurtigt.

    Men alt-i-alt syntes jeg ikke du skal være så nervøs, så tillykke med din lejlighed, og håber du bliver glad for din nye bolig.

    #122562
    AnonymForfatter

    Husk at du har et par dages fortrydelsesret på din underskrift mod at betale 1% af købssummen ! (Hvis du lige har købt og fortrudt).

    Bankvalg:

    Det gælder om at opnå den absolut laveste rente samtidig med at du har tillid til banken!

    Jeg foreslår at du prøver at høre Swedbank.

    Tillykke med lejligheden.

    http://www.swedbank.dk/sst/inf/out/infOutWww1/0,,124165,00.html

    og

    http://www.swedbank.dk/sst/inf/out/infOutWww1/0,,124165_m109_m44_535338,00.html

    #122602
    AnonymForfatter

    Hej

    Og tillykke med lejligheden.

    Du bør shoppe lidt rundt efter en bedre rente. Har tidligere været danske bank kunde, og da jeg skulle købe andel skiftede jeg til Nykredit og fik en rente på 6,25 %.

    1 % kan i hvert fald mærkes på budget om året.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.