eje to andelsboliger

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • VRForfatter
    Indlæg
  • #88496
    VRForfatter

    Hej

    jeg bor i en andelslejlighed i Kbh. og arbejder i Kolding, hvor jeg pt. lejer et værelse. Jeg kunne imidlertid godt tænke mig at købe en andleslejlighed i Kolding, uden dog at flytte adresse er det lovligt?

    vh

    VR

    #122456
    fk2001Forfatter

    Hvorfor skulle det ikke være lovligt? Det står da een frit for hvor mange boliger man køber. Så længe du råder over Kbh boligen og ikke lejer den ud, kan jeg ikke se hvad problemet skulle være i at bibeholde adressen der. Der er mange der ejer to boliger netop af den grund du selv beskriver.

    #122458
    VRForfatter

    tak for dit svar

    #122462
    AnonymForfatter

    Så enkelt er det nu ikke. I Boligreguleringsloven står der i § 50:

    En bolig, der inden for de sidste 5 år har været benyttet til helårsbeboelse, må ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke tages i brug til sommerbeboelse, el. lign. midlertidig benyttelse, der er til hinder for, at boligen fortsat benyttes til helårsbeboelse.

    Det betyder, at du gerne må købe og anvende en ekstra andelslejlighed i Kolding, hvis der ikke er bopælspligt på den.

    #122466
    VRForfatter

    det var en værdifuld oplysning – tak for det 🙂

    #122468
    AnonymForfatter

    Når der er tale om andelsbolig, så er det ikke sikkert du må eje to. En del foreninger har bopælspligt som et krav, hvilket bliver et problem, hvis din nuværende forening kræver du har folkeregisteraddresse hos dem og den forening du køber en andelsbolig i også gør. Så husk at tjekke vedtægterne.

    #122470
    fk2001Forfatter

    En bolig, der inden for de sidste 5 år har været benyttet til helårsbeboelse, må ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke tages i brug til sommerbeboelse, el. lign. midlertidig benyttelse, der er til hinder for, at boligen fortsat benyttes til helårsbeboelse.
    Nu tog jeg for givet at VR havde brug for to boliger der han/hun ikke ønskede at køre frem og tilbage hverdag pga. afstanden. Jeg forstillede mig at boligen i kbh ville være “hjemme om weekenden" og den anden for hverdagsbrug. I dette tilfælde mener jeg ikke der er noget der forhindre ham i at anskaffe to boliger. Begge boliger er i denne situation anvendt til helårsbeboelse.

    Om andelsboligforeninger kræver folkeregisteradressen tilmeldt er en anden sag, i så fald kunne der være et problem. Men det kan vel løses?

    Det vil da være forfærdeligt hvis der findes bureaukratiske regler der kunne forhindre personer i at bo i boliger.

    #122478
    AnonymForfatter

    Lovmæssigt fortolkes helårsbolig som det sted, hvor man er tilmeldt folkeregisteret. Man kan derfor kun have helårsbolig ét sted, nemlig folkeregisteradressen. Jeg ved ikke, hvor mange kommuner der kontrollerer, om der faktisk er tilmeldt en person på adressen, men jeg er enig i, at andelsboligforeningen sandsynligvis vil afvise salg til en person, som ikke har tænkt sig at bo heltids i lejligheden. Medmindre der altså er tale om en lejlighed uden bopælspligt, som det er tilfældet ved fx nybyggeri.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.