Bank eller finansieringsselskab

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88494
    AnonymForfatter

    Min kæreste og jeg står og skal købe andelslejlighed til knap 900.000,- kr. Vi er begge rimelig grønne på området, og står nu og skal vælge hvordan det skal finansieres.

    Jeg ser helst at det bliver et fastforrentet lån, men det synes ikke at være muligt i bankerne uden at renten bliver meget høj. Til gengæld har jeg “fået tilbudt" et lån gennem et finansieringsselskab, hvor renten er fast på 7,4% over 30 år.

    Mit spørgsmål er: skal man holde sig langt væk fra finansieringsselskaber og så bare bide den variable rente i sig, og holde sig til bankerne?

    Vh

    #122440
    LMAForfatter

    Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

    Hold dog øje med ÅOP, årlige omkostninger i procent, det er denne der kan vise hvorledes tilbudet er godt eller skidt prismæssigt.

    Endelig bør I dog bemærke, at en bank ofte tilbyder andet end blot udlån. I en bank kan I få (måske min påstand?) seriøs og uvildig totalrådgivning. Dette kan måske være en fordel når I nu siger I er grønne på området.

    Jeg formoder, at en stor flok på dette site finder banker og i særdelshed rådgivere/kunderådgivere inkompetente – ja de vil sikkert blive vurderet som en stor flok “glubske lømler"!

    Jeg mener dog det er de færreste rådgivere der er sådan, og med lidt held kan I finde en kompetent super-rådgiver der kan hjælpe jer gennem den store beslutning proffesionelt….

    #122442
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Sjovt nok føler jeg egentlig at have fået en bedre og knap så “glubsk" rådgivning af finansieringsselskabet, men det der bekymrer mig mest er, at jeg ikke rigtig kender noget til denne form for finansiering og forestiller mig derfor alle former for ulykke.

    Tilbuddet lyder på at udlåne til kurs 99 og så skulle det kunne indfries nårsomhelst til kurs 100. Derfor er det tinglysningsomkostningerne og kurstabet der kommer til at diktere ÅOP’en, og så vidt jeg kan regne ud, giver det ikke alverden mere end det banken kan tilbyde.

    Er der nogen der har erfaring med finansieringsselskaber, positivt eller negativt, og er der nogen der kender til at der skulle vær højere risiko ved at låne på denne måde?

    #122444
    LMAForfatter

    Der er som sådan ikke noget i vejen med finansieringsselskaber, så hvis I er trygge og tilfredse, så kan I roligt vælge denne løsning.

    Med hensyn til ÅOP, da skal I være opmæksom på skatten. Se derfor efter ÅOP efter skat. Kurstabet/fradraget på 1% er nemlig ikke fradragsberretiget.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.