bedrageri eller ej… mellem private

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Henrik (2)Forfatter
    Indlæg
  • #88492
    Henrik (2)Forfatter

    A købte en projektlejlighed i Spanien for 1,6 mil. Han snakkede efterfølgende med B og oplyste, at A nu havde lyst til at sælge halvdelen af lejligheden i projektfasen, men at der nu var sket en værdistigning af lejligheden på 200.000 ialt.

    Værdistigningen blev ikke oplyst på papir, men blot mundtlig oplyst af A

    Det blev aftalt mellem A og B at B skulle give 800.000 plus 100.000 i kontant, da det skulle være halvdelen af værdistigningen. Altså blev de 100.000 overgivet sort og der var blev ikke udarbejdet noget på de penge, som var sort.

    B fortrød købet lidt, da det var for dyrt alt i alt, så A og B blev efterfølgende enige om at købe en anden lejlighed til billigere penge, hvorefter A overtog den første lejlighed igen, og uden at give de 100.000 i den påståede værdistigning tilbage til B. På dette var lejligheden stadigvæk på projektfasen og endnu ikke færdigjort.

    Det skal her oplyses at A & B fik 10% i rabat ved køb af den nye lejlighed, hvorfor B var nogenlunde sikker på, at få de sorte penge hjem igen.

    A og B nye lejlighed, som også var en projektlejlighed blev forsinket, således A ønskede at komme ude af projektet (Han havde jo den første lejlighed, og havde tjent 100.000 på den)

    Hvis A og B sælger projektlejligheden til samme pris som de gav for den, så vil B stå med et realiseret tab på de 100.000 fra første lejlighed.

    B var dog lidt smart idet han optog samtalen hvor de sorte penge blev overgivet. B har samtidigt en samtale hvori A bekræfter at han har fået de sorte penge.

    B har også via sin bank bankudtog bevis for at han hævede de sorte peng på den omhandlende dag. Og da de begge har samme bankrådgiver vidste bankrådgiver også besked om hvad der skulle ske.

    Mener I at der er tale om bedrageri fra A side?? – og selvfølgelig stor dumhed fra B side

    B ved at A ikke har oplyst de 100.000 til Skat, hvorfor han har overtrådt Skattekontrollovens § 13

    Hvad vil i gøre?

    #122420
    AnonymForfatter

    Det er vist nogle luskebukse begge to, A og B.

    Der er som udgangspunkt aftalefrihed ved handel med projektlejligheder, så umiddelbart forstår jeg ikke hvorfor du kalder det ‘sorte’ penge – bortset fra at det af en eller anden grund ikke skal på papir.

    Jeg går ud fra at det hele ikke er erhvervsmæssigt, og kan så ikke helt overskue i hvilket omfang salget af den første halve lejlighed er omfattet af parcelhusreglen, eller om det er skattepligtigt. I sidste fald bliver fortjenesten først ‘sort’ i det øjeblik selvangivelsen indleveres og unddrages evt. beskatning. Men bedrageri fra A’s side overfor B kan jeg ikke se kan komme på tale. Sælg mig en ting for 100 kr og køb den tilbage til 200 kr. Det er ikke bedrageri.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.