overførsel af barnebarnkonti

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • KFJForfatter
    Indlæg
  • #88483
    KFJForfatter

    Hej

    Da vi for ca 1 år siden skiftede bank, havde vi i daværende bank bl.a. 5 stk børnebørnkonti, det er stadig ikke lykkedes ny bank at få dem overflyttet, ligeledes er vore andre “alm" konti også stadig i “gamle" bank, godt nok har vi kørt dem i 0, men uforståeligt er det for os, så overvejer helt ny bank!!!
    Nogen der har gode råd?

    #122294
    AnonymForfatter

    Hej

    Det lyder som om, at jeres gamle bank er nogle “rodehoveder", og set ud fra Finanstilsynets god-skik-bkg., så har de overtrådt reglerne.

    Du skal tage kontakt til den klageansvarlige i den pågældende bank – alle banker skal have en sådan (bestemt ved lov). Du skal kunne finde oplysning om den klageansvarlige på bankens hjemmeside – så ring til den pågældende. Man kan også altid klage til bankens direktion – og så er jeg sikker på, at der kommer skred i sagen, men det skal nok være skriftligt.

    Sidste udvej – hvis intet af ovennævnte lykkes tilfredsstillende – så ville jeg (hvis jeg var dig) ringe til Finanstilsynets bankkontor og høre dem, hvad de synes, du skal gøre. De fører nemlig kontrol med, om en bank overholder god-skik-bkg.

    Hvis det så ikke lykkes, så er der Pengeinstitutankenævnet.

    Og så er der naturligvis altid den udvej at give din historie til en avis (men så skal du nok have et eller andet skriftligt, der kan dokumentere din ventetid).

    Held og lykke med det.

    MVH/Nuser

    #122296
    KFJForfatter

    Godmorgen Nuser og alle andre her på ……

    Tak for det fine svar

    Og god dag til alle

    #122298
    LMAForfatter

    Måske man skulle gribe sagen lidt anderledes an og istedet kontakte den nye bank. De må jo vide hvad problemet er, og en klage vil næppe løse problemet.

    Det kan være, at den i sin tid udfærdigede overførselsanmodning er udfærdiget forkert? Hvis en barnebarns konto er oprettet rigtigt, er denne nemlig oprettet i barnets CPR.nr. Idet jeg formoder I er bedsteforældre, har I således ingen formel juridisk ret til og underskrive overførselsanmodninger i barnets navn.

    Det er alene forældre/værge der kan dette.

    Idet der er tale om børnebørnskonti er det således utrolig vigtigt og vide, hvorledes overførselsanmodningen er udfærdiget således I som bedsteforældre opnår ret til og underskrive i barnets navn. Umiddelbart vil jeg tro, at der er en eller flere formuleringer der skal korrigeres, hvorfor der skal sendes ny overførselsanmodning.

    Med hensyn til jeres lønkonti og overførslen af disse.
    Såfremt kontienes saldi = 0,00 kr., såfremt kontiene er tilknyttet NEM-systemet, såfremt eventuel lønindkomst går ind på jeres nye lønkonto i den nye bank OG såfremt eventuelle dankort/VISA-kort/bankbøger m.m. er indleveret til den gamle bank, kan I jo altid blot ringe til den gamle bank og bede dem opgøre kontiene – kontiene har jo ingen funktion, og er således kun en omkostning får den gamle bank. (Banker betaler jo en mindre EDB-fee per konto).

    I det hele taget skulle man måske forsøge og løse problemerne i stedet for og klage til højre og venstre. Men det afhænger nok af ens temperament.

    #122306
    KFJForfatter

    Vi Takker endnu engang, og tror vi i første omgang vil tage kontakt med “ny" bank

    Tak og fortsat god dag til al..

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.