Foreningskonto

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88482
    AnonymForfatter

    Nogle der har kendskab til reglerne for oprettelse af en foreningskonto i en bank? Der er tale om en mindre forening – Ikke en ejerforening/andelsboligforening.

    Ifølge nogle skal hele bestyrelsen registreres i banken med cpr.nr. og hos andre er det kun foreningens kasserer – er der regler for dette?

    Og hvem hæfter for hvad? Kan bestyrelsen stilles til ansvar/hæfte hvis det alene er kasseren som har stjålet af kassen?

    #122286
    LMAForfatter

    Der er sikkert flere forskellige regler i forskellige pengeinstitutter, men ofte er et cpr.nummer nok.
    Ofte enten formand eller kasserer

    Det er dog nødvendigt, at de der skal kunne diponere på kontoen skal opgive cpr.nr., navn, adresse m.m.
    Dette i princippet for foreningen eget bedste.

    Foreningens medlemmer hæfter solidarisk. Er der således en af medlemmerne med dispositionsfuldmagt der hæver hele kontobeholdningen og stikker af, er dette udenfor bankens ansvarsområde.

    Hæver et foreningsmedlem der ikke har fuldmagt hertil, hæfter banken ubegrænset idet de har udbetalt kontoens saldo til tredjemand uden tilladelse. Svarer til din nabo hæver alt indestående på din lønkonto.

    #130784
    AnonymForfatter

    Er foreninger, i dette tilfælde en ejerforening, sikret af statens indskyder garanti?

    #130790
    AnonymForfatter

    Det er nemt at svare på – jeg citerer http://www.indskydergarantifonden.dk/ :

    “Er ejeren af de kontante midler/værdipapirdepoter en juridisk person som f.eks. et selskab eller forening, betragtes denne som én indskyder."

    Det ku spørgeren måske selv have fundet.

    Iøvrigt kan jeg fortælle at sådanne små foreningskonti bliver indberettet til Skat på eet cpr-nummer men med indberetningskoden “Tilhører en forening eller anden juridisk person uden cvr nummer". Små-foreninger er ikke skattepligtige for renter, men den hvis cpr-nummer er knyttet til kontoen må hellere tjekke den automatiske selvangivelse.

    #179606
    PrebensvenssonForfatter

    Er der nogen som ved om der findes nogen pengeinstitutter som har en løsning hvor man har 2 fuldmagtsunderskriver hvor man bruge netbank?

    #179612
    AnonymForfatter

    To der kan ‘underskrive’ hver for sig?
    Mon ikke de fleste har – jeg kan i al fald (BEC) håndtere min kones konti (undtagen en, som vi glemte at bede om), og omvendt. Vi har hver vores brugerID på banken.

    Der kræves underskrift fra begge samtidig?
    Det vil jeg tro er en mulighed for alle ERHVERVS-udgaver af webbank. Spørg i din bank.

    #179726
    AnonymForfatter

    K 49:

    Renteindtægter i E/F skal beskattes hos de enkelte ejere.

    #179730
    PrebensvenssonForfatter

    K49 Ja det er løsningen med 2 underskrifter/godkendelser. Ja DB har en erhvervsløsning men den er for dyr.

    #195900
    AnonymForfatter

    Har lige fået det i Spar Nord Bank – de opretter bare foreningen som erhvervskunde.

    #195922
    AnonymForfatter

    Nykredit har en gratis foreningskonto. Den oprettes som erhverv, dvs at foreningen bestemmer om de gerne vil have 2 til at signere alle udbetalinger osv. På den måde kan kasseren ikke stikke af med det hele.
    Jeg har selv lige fået oprettet sådan en konto til personalekassen på mit arbejde.

    #206404
    AnonymForfatter

    Har i netbank og kort tilknyttet jeres foreningskonto?
    Hvad har i giver for at få oprettet det? og hvad giver i om året for at have det?

    #206406
    AnonymForfatter

    Der er netbank, og der kan være flere underskrivere osv.
    Prisen er 0 kr. for oprettelse og 0 kr i gebyr om året.

    #206408
    AnonymForfatter

    Tak for svaret
    Ved du om der er andre banker der tilbyder det samme?

    #206410
    AnonymForfatter

    Nej det har jeg ikke undersøgt. Prisen på 0 kr. og netbank med 2 underskrivere, var nok til at jeg sagde ja tak, ikke gik videre til andre banker.

    #206412
    AnonymForfatter

    Okay 🙂
    Nykredit tilbud er elles rigtigt godt, men de har ikke møntoptælling i vores by.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.