Hvilket lån? F1, 6% eller Prioritet

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88475
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Jeg står over for at skulle vælge en lånetype når jeg her på mandag skal have lavet et realkreditlån på 1,2 mio kr. (og dertil et boliglån på 200.000 kr), men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal vælge den ene eller den anden lånetype.

    Umiddelbart har jeg altid holdt på et fastforrentet lån, men er blevet meget i tvivl. Jyske Bank og andre banker anbefaler godt nok at man tager et fastforrentet lån, hvis man skal låne over 1.000.000, og ellers hælder de til F1, da de mener at renten vil falde inden årsskiftet og der ved mindre lån (under 1 mio. kr) ikke er de store fordele ved at spekulere i omlægning etc…

    Er der nogle af jer, der kan hjælpe mig lidt på vej, eller som har erfaringer med den ene eller den anden lånetype?

    🙂

    #122214
    AnonymForfatter

    …igen der kan dele lidt ud af sin viden? 🙂

    #122240
    fk2001Forfatter

    Personligt ville jeg vælge fastforrentet lån. Jeg har selv et 4%, som jeg var tæt på at konvertere og hente en god kursgevinst på. Men så begyndte olie og inflationen at stige kraftigt , hvilket påvirker renterne opad. På et eller andet tidspunkt vender det men det er nok ikke endnu. Hvis olie stiger til 200 USD, stiger den lange rente 3% point har jeg læst. Hvis dette er tilfældet er et fastforrentet lån at fortrække, som derved kan indfries med en god kursgevinst, hvilket ville komme ind handy da din bolig sandsynligvis ville være faldet kraftig over den samme periode.

    Ovenstående er min mening/vurdering. Andre vil givetvis anbefale noget andet. Een ting kan vi blive enig om – det er troen på renteudviklingen der er afgørende for hvilket lån der bliver det mest fordelagtige over tiden.

    #122244
    AnonymForfatter

    Hej fk2001,

    tak for din kommentar… fedt at du gider bruge din tid på det. Ved ikke helt hvad jeg vælger endnu, men lige nu hælder jeg mest til et F1,…men det ender jo nok med at jeg hiver livrem og selerne på – og vælger det fastforentede 6%’s lån, som du også selv foreslår.

    og lige et lille tillægsspørgsmål til dit indlæg: Hvorfor mener du at “min bolig" vil være faldet kraftigt?

    🙂

    #122246
    AnonymForfatter

    Personligt, og jeg vil gerne understrege dette er min subjektive holdning, så er det uklogt at vælge et fastforrentet lån, med mindre man har meget lidt økonomiske råderum og køber til grænsen.

    Et F1 flekslån er at foretrække af følgende årsager:

    1. Spændet mellem 6%-lånet og F1 er over 1% i øjeblikket, så der er et stykke op til det punkt, hvor sikkerheden i det fastforrentede lån sætter ind.
    2. Boligmarkedet præges af generelle prisfald, friværdierne på ejerlejlighedsmarkedet i Danmark, og boligmarkederne generelt i EU er faldende –> det formuebestemte forbrug falder –> aktiviteten i den europæiske økonomi er på vej ned. Dette giver på sigt plads til en rentenedsættelse.
    3. Råvarepriserne (olie, mad) er steget meget. Det giver i første omgang pres på inflationen, hvilket er begrundelsen for at ECB ser ud til de næste 12 måneder at fasteholde renten. På lidt længere sigt dæmper det den økonomiske aktivitet –> plads til rentenedsættelse.
    4. Det fremtidige konverteringspotentiale i et fastforrentet 6% er ikke specielt godt.

    Konklusionen:

    Flexrenten kan meget vel stige op til 1% de kommende 12 måneder, men herefter peger alt i retning på at flexrenten vil falde (og endda falde betydeligt). Der er udsigt til et fremtidigt europæisk konjunktilbageslag vil bringe flexrenten ned under 4% i løbet af 24-36 måneder.

    På det meget lange sigt vil flexrenten, givet ECB fastholder sin inflationsmålsætning nok ende på 4 – 4,5%. Hvis ECB, mod forventningen, ikke kan fastholde inflationsmålsætningen, så kommer flexrenten til at ligge højere, men det samme vil så gælde for lønudviklingen, så i reale kroner vil dette ikke presse din økonomi.

    Så på det lange sigt er der meget sparet ved at vælge X1-flekslånet.

    #122254
    AnonymForfatter

    Hej General Prier,

    1000 tak for dit feedback. Har selv været inde for at se sammenhængen imellem de stigene oliepriser og de forskellige renter – sepecielt fordi man jo frygter/regner med, at vi kan komme op på 200 USD pr. tønde olie.

    super fedt den måde du har opstillet din argumentation på. Jeg har brugt den til at finde frem til de forskellige oplysninger for at se om jeg er enig i de konklusioner du når frem til,…der jo i sidste ende er kvalificerede gæt 🙂 Personligt tror jeg ikke på at den variable rente stiger mere i år, men det tror jeg derimod den fastforrentede gør.

    Men da min økonomi ikke er presset, har jeg nu besluttet mig for at vælge at satse på F1-lånet. Så jeg vil lige sige dig tak endnu engang – efter at have læst dit indlæg og forskellige prognoser på nettet, er jeg nu ikke længere i tvivl.

    1000 tak for dit tid, Hr. General.
    🙂

    #122268
    fk2001Forfatter

    Det var under furudsætning af at olien stiger til 200 USD. I så fald ville inflationen stige kraftig med stigende renter og faldende boligpriser tilfølge.

    #122272
    AnonymForfatter

    Vi må hellere retfærdighedsvis skynde os at tilføje at der er to argumenter for at vælge et fastforrentet lån.

    1. Fast ydelse hvis renten stiger, dvs. du opnår en besparelse i forhold til flekslånet, hvis flexrenten ryger ud over 6%

    2. Sikring af din boligs værdi. Når det generelle renteniveau stiger, så sker der typisk det at boligpriserne falder. Fordelen ved det fastforrentede lån er her, at kursen på lånet også falder i takt med renten stiger. Dermed tenderer kursværdien af restgælden mod at følge boligpriserne nedad.

    Når jeg pkt. 1 og 2 tiltrods ikke mener det er fordelagtigt med et 6% fastforrentet lån, så hænger det sammen med at 6%-lånet først er konverteringsmoden (opad) når 8% obligationen åbner. Det er, som jeg argumenterede for ovenfor, meget lidt sandsynligt at renteniveauet stiger så meget.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.