Er jeg dum i forbindelse med boliglån?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Hans PedersenForfatter
    Indlæg
  • #88456
    Hans PedersenForfatter

    Hejsa

    Der er simpelthen noget jeg ikke forstår. Jeg sidder i dag i en ejerlejlighed købt i 2001. Skylder PT 422.000 i den. Vurderer den kan sælges for 950.000. Jeg har et 6% obligationslån, fastrente. For det betaler jeg nu ca. 3000 om måneden, både i afdrag og renter. Altså månedlig ydelse efter skat, som jeg tolker det. I hvert fald det beløb jeg fysisk betaler.

    Jeg vil gerne ud i et hus ude på landet. Har set et pænt et som står til 1.450.000. Hvis vi så siger jeg ligger 400.000 i udbetaling (hvilket der jo må være i ledig friværdi i min nuværen lejlighed, også efter diverse gebyrer, salærer osv). Så skal jeg ud og låne 1.050.000. Inde på http://www.totalkredit.dk kan man lave en beregning hvor man til udbetaling skal have 1.050.000. Der kommen den så frem til (ved fastforrentet obligationslån i 30 år på 6%) på en månedlig ydelse efter skat på 4981 kr. Svarer det tal ikke til det tal på ca. 3000 jeg betaler nu?

    Åbenbart ikke, for min bank siger jeg intet har til rådighed til mad osv, med et lån på 1 mill. Og jeg har regnet ud, at jeg med samme lønudbetaling som nu har råd til at betale 5000 om måneden. Og ved et større lån kommer vel et større fradrag og dermed lidt større lønubetaling. Så der er lidt ekstra at give af.

    Min bankdame lød meget forvirrende, og jeg følte ikke hun havde styr på det. Hun forstod ikke helt hvorfor jeg ik havde råd, men det sagde hendes beregninger. Men som sagt virkede hun meget forvirrende.

    Men er de 3000 jeg betaler nu, og de 4900 udregningen på totalkredit.dk viser ikke det samme tal? For hvis de er det, så burde jeg da have råd, når jeg har regnet ud jeg har mulighed for at give 5000.

    Og ja, jeg har regnet med transport, vedligeholdelse af bil, gaveudgifter, mad, tøj, tandlæge, uforudsete, forsikringer, ejendomsskat, liens osv osv osv osv. Så havde regnet alt med i mindste detalje osv. Hvor de 5000 er tilbage. Men som sagt er jeg mest i tvivl om de 3000 og de 4900 er sammenlignelige tal?

    MVH
    Hans Pedersen

    #122036
    AnonymForfatter

    Hej Hans

    Din månedlige ydelse på æånet efter skat vil blive 5000. Den er i dag cirka 1900. Du skal passe på ikke at rodde før skat og efter skat sammen.

    Der er sikkert også nogle andre udgifter på hust som ikke er på lejligheden – bla. varme, el, vedligeholdelse osv. (og hvad med den øgede afstand til og fra job)

    #122044
    Hans PedersenForfatter

    Ja, jeg må indrømme jeg er lettere forvirret.

    De 3000 jeg betaler nu er altså ikke=de 5000. Så langt så godt.

    Og jeg er så klar over det omtalte hus er for dyrt. Men lad mig så spørge på en anden måde.

    Hvor mange kr. kan jeg låne hvis jeg skal betale 5000 om måneden? Altså svarende til de 3000 jeg fysisk betaler nu?

    MVH
    Hans Pedersen

    #122046
    MichaelForfatter

    750.000 kr. for et 6% fastforrentet lån over 30 år.

    Gå ind på en vilkårlig realkreditside hvor du kan foretage disse beregninger.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.