Eik bank hæver enten på boligkredit.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 54 i alt)
  • Indlæg
  • #120752
    fk2001Forfatter

    Da jeg overvejede Skandiabankens boligprioritet i 2005 mener jeg bestemt at det faste tillæg lå fast i lånets løbetid. Jeg ville aldrig have overvejet lånet så meget som jeg gjorde hvis både renten og marginen til nationalbankens udlånsrente var variabel. Det betyder jo at lånet ikke følger nationalbankens udlånsrente som jo skulle være fordelen ved lånet. Er I sikker på at ændringen af tillægget ikke kun er for nye oprettelser?

    #120756
    AnonymForfatter

    Yeps – Mit lån blev fornyet for over 1 år siden og jeg har også fået “brevet".

    #120808
    AnonymForfatter

    En telefon kontakt til EIK bank bekræftede idag at banken også hæver tillægget for gamle kontrakter. Banken sammenligner sig nu med f.eks. Nordea og Danske bank, så tendensen er klar, vi skal stille og roligt tilbage til den traditionelle bank. Det var jo ikke derfor man i sin tid skiftede til Skandiabank.
    Banken begrunder stigningen med den nuværende finanskrise, og på spørgsmålet om , om stigningen så annuleres når finanskrisen er slut, svarede de “det vil vi ikke love". Eik bank virker i det hele taget temmelig arrogante og ligeglade med de tidligere Skandiabank kunder.

    Vh EIK-utilfreds

    #120820
    ArnieForfatter

    Har kigget i min kopi af pantebrev fra 2006 – her står:

    “Rentetillægget kan ændres af SkandiaBanken i henhold til Almindelige bestemmelser for lån og kreditter. Bestemmelserne finder du på SkandiaBankens hjemmeside, http://www.SkandiaBanken.dk”;

    Så jeg er bange for der ikke er andet at gøre end tørre øjnene og kigge efter bedre tilbud.

    Men det er godt nok noget svineri at hæve bidrag med 70% uden en ordentlig forklaring. Jeg kunne forstå hvis lån blev misligeholdt i stiggende omfang, men er det grunden? Tror kun at EIK vil malke hvad de nu kan af deres inverstering.

    Synes det må være svært for EIK bank at sælge dette produkt til nye kunder. Jeg vil ihvertfald ikke anbefale det til flere.
    Det eneste positive er at der ikke var nogen af vennerne der nåede at skifte.

    #120826
    Ivan SForfatter

    Ja, jeg fik også et væmmeligt brev igår. jeg har været utrolig glad for Skandiabanken. I starten lød min rente på 2.8 %, men eftersom renten er variabel, og følger Nationalbankens rente er den jo steget en del. Dette er vilkårene for sådan en finansiering,men når man nu opfinder en kunstig måde at hæve renten på så synes jeg at troværdigheden forsvinder op i luften. Jeg vil gerne have undersøgt om det er en lovlig stigning. Umiddelbart er det komplet uforståeligt for mig at det skulle være lovligt. I alle tilfælde er det uanstændigt, når pantebrevsvilkårene kun tilsiger at renten følger Natinalbankens. Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at når/hvis Natinalbanken rente stiger igen, ja så holder Eik sig ikke tilbage på trods af at man har hævet renten en gang.
    Desværre ser det ikke ud til at Eik har til hensigt at føre Skandiabanken videre som den gode partner de virkelig var.

    #120828
    AnonymForfatter

    Hej

    Kan kun tilslutte mig indlæggene. Jeg har også den her formulering at: “Renten fastsættes udfra Nationalbankens Udlånsrente + et fast tillæg.", og som hos jer andre er det så åbenbart steget fra 0,65% til 1,1%.

    Tjah… Jeg tvivler på, at det er ulovligt, men som en tidligere skribent har konstateret, så sammenligner de sig selv med Nordea og Danske Bank, og ja… det siger jo alt.

    Vi må finde en anden bank! I lighed med Eik Banks “Redningsplanke" til tidligere Northern Rock kunder, er der så måske en bank, der har en tilsvarende planke til (med rette) sure Eik-bank kunder? 😉

    #120830
    AnonymForfatter

    Jeg snakkede også med min kære Eikbank i dag. Han kunne ikke svare på halvdelen af mine spørgsmål så han ville få hans chef til at ringe til mig. Han sagde også at de andre store banker Danmark havde sat renten op. Men iflg. Jyskebank og Danskebank hjemmeside så har de altså ikke sat renten op på boligprioritetslån. Så Eikbank er hvad jeg kan se altså de eneste der har gjort det på prioritetslån…..

    #120836
    ArnieForfatter

    Checkede lige EIK’s bank hjemmeside og her er det jeg kunne finde af betingelser for renten på http://www.eikbank.dk/produkter/laan/BoligPrioritet/vilkaar_boligprioritet/Pages/default.aspx:

    “Vilkår for almindelig boligprioritet
    .
    .
    2. Fastsættelse af rente
    Renten på BoligPrioritet fastsættes udfra renten på Danmarks Nationalbanks indskudsbeviser + et variabelt tillæg på 1,10%. Ydelsen på BoligPrioritet er kendt frem til næste gang, Danmarks Nationalbank ændrer renten for indskudsbeviser. "

    Ikke et ord om at man bare kan hæve tillæg på allerede oprettede lån.

    Mener det tangere bondefangeri. Frygter at det ikke er sidste gang der er brev fra EIK…

    #120840
    AnonymForfatter

    Jeg har aldtid været kunde hos skandia banken.. og været tilfreds..
    Men efter EIK-bank er kommet til så er jeg ikke så tilfreds mere.. alt bliver lavet om.. og gebyr og rente op og siger i tv samme vilkår som i NR bank men det er det jo ikke. låst i et år..

    Skifter til BRF bank.. Få 4.5% rente på mit visa kort og det er gratis.. og uden gebyr ved normal brug..
    Så syntes jeg de laver ok lån og har en super go service..
    Hver dag til kl 21,00

    Skandia og NR Bank var eller den beste sammen sættning man kunne have som bank.. men 2 blev til en BRF..og ind til nu tilfreds kunde.

    #120844
    -Erik-Forfatter

    Arnie skrev
    “Vilkår for almindelig boligprioritet
    .
    .
    2. Fastsættelse af rente
    Renten på BoligPrioritet fastsættes udfra renten på Danmarks Nationalbanks indskudsbeviser + et variabelt tillæg på 1,10%. Ydelsen på BoligPrioritet er kendt frem til næste gang, Danmarks Nationalbank ændrer renten for indskudsbeviser. "

    Dvs. at banken kan ændre renten efter forgodtbefindende. Prøv at klage til finanstilsynet, over at det er i strid med god skik

    http://www.ftnet.dk/sw24207.asp

    Arnie, det du har citeret, er det fra de aktuelle betingelser man kan se på Eik’s hjemmeside ? – prøv i så fald lige at kigge i de betingelser i fik udleveret da i oprettede kreditten – det kunne jo være at Eik var kommet til at ændre betingelserner siden de overtog Skandiabanken – tingene går jo hurtigt 😉 – og spørgsmålet er om det er god skik at ændre en så vital betingelse som rentefastsættelsen.

    mvh
    Erik

    #120846
    AnonymForfatter

    Jeg har lige fået nedenstående ubruglige standardsvar fra Eik bank som i øvrigt slet ikke forsøger at svare på mit spørgsmål.

    Min mail:
    Det er med meget utilfredshed og dårlig smag i munden at jeg læser jeres brev om bidragsstigninger på hele 70%! Af den årsag synes jeg også at det er på sin plads at i uddyber hvad præcist der er blevet dyrer for banken, som gør at i under vilkår punkt 2 kan hæve renten?

    Der ud over vil jeg gerne vide hvordan i kan tilside sætte punkt 2 i vilkårne med hensyn til ikke at varsle renteændringen med 6 uger?

    EikBanks svar:
    Indledningsvist skal jeg præcisere, at det er det variable tillæg, på vores boligkreditter/boligprioriteter der
    hæves og ikke den rente der er relateret til indskudsbevisrenten.

    Vi hæver, som det meste af finansbranchen, nu renten.

    Grunden til at vi gør det er, at finansieringsomkostningerne for at låne penge er steget meget i den senere tid
    og ser ud til at lande på et permanent højere leje end tidligere. Derfor er det blevet markant dyrere for os at låne penge.

    Vi hæver renten for at dække de øgede omkostninger vi har.

    #120848
    AnonymForfatter

    Jeg har nu undersøgt mine vilkår, som jeg indgik januar 2006.

    Angående EikBanks ret til at ændre tillægsrenten star der:
    “Rentetillægget kan ændres af Skandiabanken I henhold til Almindelige Bestemmelser for lån og kreditter. Bestemmelserne finder du på Skandiabankens hjemmeside …..”

    Ved opslag I de almindelige bestemmelser står der:

    “2. Rentevilkår
    Renten for de enkelte indlåns- og udlånskon-
    ti er variabel, medmindre andet udtrykkeligt
    er aftalt.
    At renten er variabel betyder, at Skandia-
    Banken kan ændre de variable rentesatser
    med følgende varsel:

    Uden varsel:
    Hvis en ændring er til fordel for kunden. Renten kan på indlån nedsættes og på udlån forhøjes, hvis:
    1. penge- eller kreditpolitiske ændringer i ind- eller udland påvirker det alminde- lige renteniveau af betydning for SkandiaBanken, eller
    2. anden udvikling i det almindelige rente- niveau, herunder bl.a. på penge- og obligationsmarkedet, er af betydning for
    SkandiaBanken.

    Med seks ugers varsel:
    Renten kan på indlån nedsættes og på udlån forhøjes, hvis:
    1. markedsmæssige forhold begrunder en ændring for én eller flere kontotyper, eller
    2. de forhold, som individuelt blev lagt til grund ved fastsættelse af kundens rentevilkår ændrer sig. Og hvis de nye forhold har haft en vis væsentlig betydning for fastsættelsen af de individuelle
    rentevilkår for den pågældende kunde, eller
    3. SkandiaBanken uden sammenhæng med udviklingen i det almindelige renteniveau ændrer sin generelle rente- og prisfastsættelse af forretningsmæs- sige grunde, herunder bl.a. indtjenings- mæssige eller for at opnå en mere hensigtsmæssig anvendelse af SkandiaBankens ressourcer eller kapacitet.”

    Bemærk her at EikBank SKAL VARSLE ÆNDRINGEN MED 6 UGER!

    Angående forrentningen på indlånskontoen står der følgende:
    “Den del af det indestående på indlånskontoen, der svarer til den enhver tid værende restgæld på det lån, der er optaget med pant I kundens faste ejendom, jf. Udlånskontoen, bliver til enhver tid forrentet med same rente som lånet”

    #120852
    fk2001Forfatter

    Det bliver interessant at se, hvem af jer der først får fundet betingelserne frem som I i sin tid har underskrevet. Som skrevet tidligere, så var Skandiabankens boligprioritetlån et af mine overvejelser i 2005, og jeg mener bestemt at bidragssatsen lå fast i lånets løbetid, ellers ville jeg aldrig have taget det seriøst. Jeg tjekkede lige om jeg havde betingelserne liggende men desværre var det ikke tilfældet….

    Spørgsmålet er også hvor lang tid boligprioritetslånene løber. Skal de som mange andre kreditaftaler fornyes hvert xx år? I så fald bliver betingelserne også fornyet. Omvendt så kan banken selvfølgelig ikke ændre betingelserne indenfor lånets løbetid uden samtykke med låntager.

    #120856
    AnonymForfatter

    Renten på indlån følger renten på udlån – også efter rentestigningen.

    #120858
    AnonymForfatter

    Eik Banks hjemmel finder du i “Uden varsel" punkt 2 – Jonas

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 54 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.