Eik bank hæver enten på boligkredit.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
  • thsvForfatter
    Indlæg
  • #88361
    thsvForfatter

    Hejsa

    Har været glad for Skandiabanken i flere år, og har finansieret vores seneste huskøb med en Boligkredit på ca. 1 mill. i Skandiabanken, da det jo gav en dejlig høj rente på de penge, man som boligejer uværgeligt har stående i banken.

    Men nu har jeg lige modtaget et brev, hvori renten forhøjes til 5,35 % årligt, da renten er baseret på Nationalbankens Indskudsbeviser plus 1,1 % (har hidtil været + 0,65%).
    Endvidere kan jeg se, at Eik bank har indført gebyr for at optage denne lånetype, så efterhånden er det ikke særligt fedt at være kunde hos færingerne!

    Hvad vil I anbefale, at vi gør, vi har ligenu et kreditbehov på ca. 800.000 kr?

    #120694
    AnonymForfatter

    Er du sikker på EIK-bank ikke stadig er det billigste alternativ, trods forringelsen?

    Den rente du sidder tilbage med er enormt billig, og jeg kan ikke få øje på alternativer der er bedre end din aktuelle rente.

    EIK-bank er absolut ikke den eneste der har hævet “diskonto +" beløbet. Givet den aktuelle fundingsituation, er det sådanset kun rimeligt at bankerne hæver præmien.

    #120698
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg har også lige fået brevet i dag! Jeg må indrømme jeg blev noget chokeret! Her gik jeg og regnede med at min rente måske til efteråret skulle sættes ned med 0,25% da ECB muligvis ville sætte renten ned når de havde fået styr på inflatioen, men nej nej Eik Bank sætte istedet bidraget op med 0,45%. Jeg synes det er voldsomt at tillægsbidraget skal stige næsten 70% fra 0,65% til 1,10%. Jeg tidligere meget tilfreds med Skandia og ikke særlig tilfreds med Eik Bank. Men det hjælper vel ikke at klage? Måske man skulle skiftet bank for til efteråret hvor ECB måske sætter renten ned, ja så sætter Eik Bank vel bare bidraget op!!!

    #120700
    AnonymForfatter

    Dette for os til at overveje et 3 årigt flex lån som ser billigere ud nu. Eikbank er meget systematisk igang med at underminere deres ry som en konkurrencedygtig og troværdig bank. Jeg husker tydleigt at Skandiabankens boligrådgiver udtalte at det var utænkeligt at renten ville ændres vis-a-vis diskontoen. Det er heller ikke klart om – eller under hvilke omstændigheder – de vil nedsætte renten, eller om det er en permanent øgning af spread.

    #120702
    AnonymForfatter

    Ja… det er godt nok lidt en skummel sag det Eik bank har gang i.

    1) Først røg de gratis hævninger i udlabdet, til gengæld blev Visa kortet gratis (årligt gebyr på 150,- forsvandt)
    2) Så forsøgte de at indføre de andre bankers sølle valør-regler. Den fik de på puklen for, og de trak det tilbage.
    3) Og nu for første gang i min tid som Skandiabank/Eik-bank kunde (5 år) følger de ikke ECB’s renteændringer, men hæver den sats de ligger ifht. ECB’s rente. Det betyder så også at det er første gang ind- og udlånsrenterne ikke føles ad op, men det udelukkende er udlånsrenten der hæves.

    Det er da lidt ØV! 🙁

    Men det er nok rigtigt, at der ikke er så mange alternativer. Er der nogle der kender et godt alternativ til deres BoligPrioritet må de lige sige til her på forum. Det er sådan set mit huslån, der styrer hvor jeg er kunde.

    Mvh

    Michael

    #120704
    AnonymForfatter

    For 1 år siden var det også “utænkeligt" at finanskrisen ville få det omfang vi ser i dag.

    Det er helt klart at et 1-årigt flekslån er langt mere attraktivt end en “boligkassekredit" i Skandiabanken, men det koster jo en hel del at lægge lånet om fra banklån til realkreditlån.

    Hvis finanskrisen rigtig bider sig fast kan man sagtens forestille sig at rentespread øges til et sted mellem 2 og 3%.

    #120706
    AnonymForfatter

    Kan kun tilslutte mig foranstående. EIK bank er igang med systematisk at ændre de gode vilkår fra Skandiabankens tid , til noget der er meget ringere, for os kunder.
    De håber nok at hvis de tager det i tilstrækkelig små bidder vil kunderne ikke reagere. Jeg tror obg håber De forregner sig.
    Jeg går ihvertfald igang med at søge anden bank

    #120710
    AnonymForfatter

    Hej

    Det gør jeg også (altså leder efter anden bank). Men jeg er sgu’ bange for, at det ender med at ingen kan gøre det så meget bedre. Jeg er glad for de her prioritetslån hvor mange kan skyde lidt ekstra ind når/hvis man har det. Og trække lidt den anden vej når behover opstår.

    Men det skal prøves at finde en anden!

    Michael

    #120714
    AnonymForfatter

    Jf. bankens vilkår skal ændringen varsles med 6 uger og ved et hurtigt opslag i kalenderen betyder dette at de først kan ændre renten per den 20 maj og ikke per 10. maj som de skriver.
    Læs mere her:
    http://www.skandiabanken.dk/images/customer/7_b_forretning_kredit.pdf

    Der ud over gad jeg godt at vide om EikBank ikke er forpligtiget eller burde dokumentere mere præcist hvorfor de hæver bidraget med 70%.

    #120718
    ArnieForfatter

    Suk – ja jeg har også fået brev fra EIK bank idag.

    Det ser ud til at EIK bank nu blot vil malke den mængde af Skandiabank kunder de har overtaget.

    Gad vide hvad det næste bliver….

    #120732
    Jacob (20)Forfatter

    Enig – Jeg sendte selv følgende mail til Eik Bank i dag:

    Jeg er oprindelig Skandiabankenkunde og må udtrykke min beklagelse over, at det er blevet væsentligt ringere at være kunde hos Eik Bank. Fx fjernes et af Skandiabankens gode tilbud om at kunne benytte VISA-kortet gratis i udlandet. I dag må jeg konstatere at fx udlånsrenten hæves 0.5% uden at der røres ved indlånsrenten. Disse plejede tidligere at følges ad. Jeg overvejer kraftigt at skifte bank og vil råde andre til at gøre det samme. Tidligere anbefalede jeg Skandiabanken. Det kan jeg desværre ikke gøre med Eik.

    #120734
    Jacob (20)Forfatter

    Har selv sendt følgende mail til Eik Bank i dag:

    Jeg er oprindelig Skandiabankenkunde og må udtrykke min beklagelse over, at det er blevet væsentligt ringere at være kunde hos Eik Bank. Fx fjernes et af Skandiabankens gode tilbud om at kunne benytte VISA-kortet gratis i udlandet. I dag må jeg konstatere at fx udlånsrenten hæves 0.5% uden at der røres ved indlånsrenten. Disse plejede tidligere at følges ad. Jeg overvejer kraftigt at skifte bank og vil råde andre til at gøre det samme. Tidligere anbefalede jeg Skandiabanken. Det kan jeg desværre ikke gøre med Eik.

    #120738
    AnonymForfatter

    Har også modtaget brev fra Eik d.d. med meddelelse om rentestigning på min BoligPrioritet. Telefonisk har Eik meddelt, at rentesatsen vil være det samme for ind- og udlån. Efter at have læst de tidligere indlæg er jeg blevet i tvivl, om dette er korrekt. Så jeg vil få Eik til skriftligt at bekræfte, om min opfattelse er korrekt.

    Jeg har også en opfatttelse af, at Eik er på vej til stille og roligt at ændre profil til en ‘dansk normalbank’.

    #120740
    AnonymForfatter

    Kiggede lige på alternativet Swedbank som skriver følgende om deres boligkassekredit:

    “Renten fastsættes udfra Nationalbankens Udlånsrente + et fast tillæg. Det faste tillæg fastsættes af banken ved aftalens indgåelse og kan ikke ændres i lånets/kredittens løbetid. Tillæg kan dog ændres ved ændringer i den indgåede aftale eller ved misligholdelse.

    Rentestigning eller fald vil derfor alene ske når Nationalbanken ændrer deres udlånsrente. "

    Der kunne Eik Bank godt lære noget.

    #120750
    AnonymForfatter

    Er der nogen der har undersøgt, hvordan det var SkandiaBanken i sine lånekontrakter formulerede, hvordan de bestemte dette her “procenttillæg"?

    Dengang jeg tog lånet forstod jeg det på ovenstående måde, altså at procenttillægget var fast bestemt ved lånets indgåelse og gældte lånet ud. Men een ting er hvordan jeg forstod det, noget andet er hvordan det i virkeligheden er formuleret. 🙂

    Jeg vil ihvertfald undersøge det. Tænk hvis man kunne finde et kontraktbrud, og derved få stigningen omstødt. Nå.. jeg drømmer vist lige nu. 🙂

    Mvh

    Michael

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.