konvertere boliglån til billigere lånetype

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88358
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Vi har som førstegangskøbere i August -07 været “tvunget" til at finansiere huset delvist med et boliglån på ca. 300000.- i Jyske-Bank
    Det er et irriterende lån at sidde med syntes jeg, og jeg ville gerne slippe af med det på en eller anden måde.

    Kan man strikke noget sammen så det kan lade sig gøre efter så kort tid i huset, eller vil gevinsten blive spist af diverse udgifter?

    Situationen er den at vurdering på stedet ved overtagelsen lød på 970000.- den sidste offentlige vurdering lyder på 1300000.- (jeg ved godt de ikke nødvendigvis hænger sammen) men jeg har derudover forøget hustes værdi med omkring 250000 ved renovering det sidste halve år, så det må på en eller anden måde give et råderum der kan udnyttes..

    Jeg tror måske at det jeg efterlyser er forskellige alternativer til min kombination: 300000.- boliglån og 750000.- kreditforeningslån som jeg så kan gå ind og undersøge detaljeret. jeg må jo nok erkende at jeg har lidt svært ved at overskue markedet.

    Mvh
    Rasmus

    #120656
    MichaelForfatter

    Prøv at kontakte kreditforeningen og bed dem vurdere jeres hus – det er udgangspunktet for at få konverteret boliglånet til et realkreditlån.

    #120660
    AnonymForfatter

    Boligpriserne er stort set ikke stegt siden 2007, og mange steder er priserne endda faldet, så det er næppe muligt at lægge noget om.

    Stigningen i den offentlige vurdering afspejler de prisstigninger der var i 2006, da den tidligere offentlige vurdering reelt kun afspejler prisniveauet i slutningen af 2005.

    #120664
    AnonymForfatter

    Her på Sydfyn har vi nu set pæne stigninger det sidste år, og de er stadig i stigning.

    Mvh
    Rasmus

    #120666
    AnonymForfatter

    Jo men du har kun ejet huset godt og vel 1/2 år, så der kan vel næppe være tale om prisstigninger på 20%. Det er fuldkommen urealistisk.

    I 2007 fik vi prisfaldene på villaer og ejerlejligheder i Århus, Københanv samt Nordsjælland. I 2008 får vi prisfaldene på villaer i det øvrige land, herunder også Fyn. Det vil afspejle sig i den vurdering realkreditinstituttet giver jer, hvis de da overhovedet vil bruge til på at komme ud og vurdere noget kun 8 måneder efter det er købt. Jeg tvivler, men der kan selvfølgelig ikke ske noget ved at forsøge.

    #120668
    AnonymForfatter

    Hvis du tager realkreditrådets statistik over Fyn som helhed så har du følgende udvikling i m2 priserne på villaer.

    3 kvartal 2007 (juli-august-september) 11.611
    4. kvartal 2007 (oktober-november-december) 11.615
    1. kvartal 2008 (tal ikke offentliggjort endnu, men næppe nogen stigning)

    Nu ved jeg ikke lige hvilken kommune du bor i, men der gælder fx nogenlunde det samme for Fåborg-Midtfyn.

    Priserne er IKKE steget siden du købte! Derimod steg priserne markant i 2006 samt 1. og 2. kvartal af 2007. Det er det du kan se i den offentlige vurdering, men det var altså før du købte dit hus!

    #120670
    AnonymForfatter

    I øvrigt var m2 prisen i første kvartal 2006 9.350, mens den var 11.611 i 3. kvartal 2007 hvor du købte huset. Det svarer til at huspriserne, og dermed den offentlige vurdering, var steget ca. 25% før du købte huset.

    #120678
    AnonymForfatter

    Jammen så købte jeg jo på det helt rigtige tidspunkt. 🙂

    Rasmus

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.