Økonomisk rådgivning?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88348
    AnonymForfatter

    Hej,
    jeg er 60 år og forventer at arbejde 3-4 år endnu, måske 5.
    Jeg bor i lejebolig på Frdb, har et sommerhus i Vestsjælland, med en restgæld på ca 460.000 kr.
    (Det kan sælges(?) for ca 1.2 mill.)
    Jeg har en lille, fed Lupo, 8 år gl. fin stand.
    Jeg vil gerne beholde huset og bilen, samt gerne rejse et par gange om året, i hvert fald frem til jeg er 80, altså de næste 20 år.

    Jeg får snart udbetalt en erstatning for en arbejdsskade på godt 1.000.000 kr.
    Jeg har en samlet gæld (kassekredit og et TL_lån på 140000 til ca 7%, jeg betaler ud over de næste 2 år, ydelsen er 3000/mdl.)

    Jeg kan få rådgivning i Nordea, men er den uvildig?

    Jeg betaler kassekreditgælden ud, ca.260.000.

    Så betaler jeg måske også TL-lånet ud.
    De 3000 vil jeg så istf. indbetale på min pensionsordning for at undgå topskat.

    Kan det betale sig at betale kreditforeningslånet ud?

    På den måde vil jeg blive helt gældfri og kan anvende min løn/ pension til daglige fornødenheder, dyre behandinger og rejser, vedligeholdelse af hus og bil mm.

    Eller skal jeg hellere sætte pengene ind på en “høj"rente konto til 4,5 i Nordea?

    Jeg har stor lyst til at købe for 400.000 kr. aktier i et nyt projekt i Dubai, de reklamerer med udsigt til et overskud på op til 80 % efter 3 år, hvor det hele bliver realiseret og købesum + fortjeneste udbetalt.

    Er det for risikabelt???

    Jeg får aldrig så mange penge en anden gang, så det gælder om at gøre det rigtige.
    Hvad kan I råde mig til?

    #120540
    AnonymForfatter

    Uha – det me Dubai ved jeg sørme ikke…. Det er selvfølgelig risikabelt (jo højere afkast des mere risiko)

    Om du skal indfrie lånene er helt op til dig selv -det er jo meget rart at have økonomisk frihed til at gøre hvad man vil – men du kan ikke spise dine mursten…
    Tag et møde med din bank og få dem til at lave diverse konsekvensberegninger – de kan “spole" tiden frem og fortælle dig hvordan det hele der ud. Du kan også tage et møde i en anden bank og vælge det forslag der tiltaler dig mest.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.