Basisbank

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88325
    AnonymForfatter

    hej folkens

    jeg overvejer at sætte et ret stort beløb i basisbank på en aftalekonto til 5,85 % til d. 31-12-08 men er blevet frarådet det af en jeg kender lidt han siger jeg skal holde mig til de store banker der er mine penge mere sikker han mener der er ikk så stor chance for at banken går konkurs. men den gode rente lokker mig nok lidt 😉

    Hvad mener i ??? Mvh Brian

    #120298
    AnonymForfatter

    Jeg mener ikke du skal være så nervøs.

    Som det er nævnt på så mange gange før i dette forum, så er det en bevidst strategi fra Danske Bank, Nordea, Jyskebank og Sydbank, at man advarer kunderne mod mindre pengeinstitutter, for selv at score indlånet, mens de bekymringsløst videreudlåner disse penge til de små pengeinstitutter til 6-7% i rente.

    Vi har jo også set at Bank Trelleborg og andre er blevet overtaget når de kom i problemer. Sagt med andre ord, er kundebasen i disse banker så god, at når de bliver insolvente, så vil man aldrig lade banken gå konkurs, men altid fussionere dem ind i andre banker. Når det sker lider indskyderne ikke tab.

    Du skal tænke på at der er langt fra man kommer under solvenskravet på 10% ned til det punkt hvor hele egenkapitalen er tabt. Solvenskravene er netop med til at sikre, at bankerne reelt aldrig går konkurs men blot bliver tvunget til at lade sig opkøbe.

    #120300
    AnonymForfatter

    Brian: Hvilket indlånsprodukt er det du kigger på hos BasisBank? Jeg synes ikke jeg kan finde noge med så høj en rente som 5,85 %, men det er måske noget du har aftalt dig til?

    #120302
    AnonymForfatter

    har først sat pengene i udbud på mybanker biz og så gav di et bud så snakkede jeg lidt med dem osv. men er lidt i tvivl om de er sikre nok

    Mvh Brian

    #120306
    AnonymForfatter

    Hvor stort er det beløb du har i udbud?

    #120308
    AnonymForfatter

    hej

    det er mellem 1 og 2 mill alt afhængig hvad vi kan finde ud af.

    mvh Brian

    #120310
    AnonymForfatter

    Hvis beløbet er så stort, bør du forhandle individuelt med bankerne. Tag fx udgangspunkt i bankernes bud på mybanker.dk

    Du kan formentlig opnå en rente mellem 5,25% og 5,75%.

    #120314
    AnonymForfatter

    hej Forun

    det var egentlig oss det jeg havde gjort. Mit inlæg gik ud på hvad i mente om basisbank.dk her inde i forum. jeg blev nemlig budt 5,85 % i rente af de penge indtil d. 31-12-08 fra basisbank.dk Er det klogt og sikkert at sætte så mange penge i denne/samme bank ?? nogen der har erfaringer med den ?? det er jo meget fristende med den rente.

    Jeg tænker nok lidt på hvis banken går konkurs så er man jo vel kun sikret ca 300000 kr. Men der er vel ikke særlig stor chance for at en/denne bank går konkurs.

    Mvh. Brian

    #120318
    AnonymForfatter

    tag imod tilbudet, basisbank er en reel bank.. du bør ikke frygte en konkurs eller lign. og skulle banken komme til at mangle penge så tro mig, der står MANGE i kø for at overtage deres kundekreds så en konkurs vil aldrig komme på tale..

    #120320
    AnonymForfatter

    Basisbank har kun et meget lille indlånsunderskud, hvilket betyder, at de stort set ikke er eksponerede overfor kreditkrisen. Derudover har de en solvensprocent på 12,0%

    Alt i alt har banken solide nøgletal, så det er helt urealistisk at banken skulle få solvensproblemer, og selv om det usandsynlige skulle ske, vil der med 99% sikkerhed være en køber, der vil overtage kundebasen og dermed sikre indskydernes penge.

    #120324
    AnonymForfatter

    Hvis der her er tale om ANSVARLIG INDSKUDSKAPITAL, er det ikke omfattet at Indskydergarantifonden, og Konkurs er der tale om simpel kreditor, dvs. kun procentvis udlodning. vh Bo

    #120330
    AnonymForfatter

    hej

    det forstod jeg så ingenting af.

    Mvh Brian.

    #120334
    AnonymForfatter
    #120338
    AnonymForfatter

    Indskud af garantikapital, dvs. indestående på det man typisk kalder “garantkonti" har nogenlunde samme status som aktiekapital.

    I det tilfælde hvor en bank kommer i solvensproblemer, så taber kreditorerne i følgende rangorden:

    1. Egenkapitalen, som ejes af aktionærerne i form af aktier, tabes først.

    2. Dernæst tabes garantikapitalen. Garantikapitalen tælles med i den “ansvarlige kapital" og spænder således et sikkerhedsnet ud under de almindelige indlånskunder.

    3. Hvis de to første ikke er nok til at dække tabet, så mister de øvrige indlånskunder (pro-rata) deres indskud, dog således at garantifonden dækker dog de første 300.000 kr.

    Ellers fungerer garantkonti og almindelige konti fuldstændig ens, men typisk giver man en højere rente på garantkonti, fordi der er denne særlige (teoretiske risiko) forbundet med indskudene.

    #120356
    MichaelForfatter

    Det er ikke helt korrekt det generalen skriver. For det første er jeg endnu ikke stødt på en sparekasse, som både er et A/S og som tilbyder indskud af garantikapital. Garantikapitalen giver ofte stemmeret ved sparekassens generalforsamlinger (typisk én stemme pr. X tusind kroner garantikapital). Sparekassen er – modsat aktier som kan sælges hvornår det skal være – til enhver tid berettiget til at afvise udbetaling af denne til indskyderen. Garantkonti er ofte tilknyttet garantikapitalindskud således, at det er en speciel højt forrentet konto, men den er dækket 100% af Garantifonden som almindelige indskud. Garantikapital og garantkonti er derfor to forskellige ting i en sparekasse.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.