Indlånsrente. Manipulationen er begyndt

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 64 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #88312
    JydenForfatter

    Man har et standpunkt til man tager et nyt. Moral er godt, dobbeltmoral er dobbet så godt.

    For ganske kort tid siden himlede Jørgen Horwitz fra Finansrådet, Jonas Torp fra Danske Bank og Anders Dam fra Jyske Bank op over konkurrencen fra Northern Rock og den meget høje indlånsrente de gav og med klage til EU osv. Denne konkurrence er nu desværre væk.

    Aldrig så hurtigt ser jeg at Jonas Torp fra Danske Bank i Berlingske er ude med at få den lille forskel i indlånsrenten ned på pizzaniveau.
    I Radioavisen hører jeg Bjarne Jensen fra Bjarne Jensen Consult nedtone betydningen af påskens valørdage og han regner her med 1 % i rente.

    Jo, det er tydeligt at nu skal de danske opsparere trynes nu da Northern Rock i Danmark er færdig.

    I Jyllands Posetn lørdag ser jeg så John Norden, Mybanker fortæller om de store bankers skræmmebillede helt nede på filialniveau, ved at advare mod de små banker ved at signalere at det er farligt at sætte sine penge ind der. Det er lige en fortsættelse af det vi i familen har oplevet at Danske Bank gjorde i forbindelse med Northern Rock, hvor et familiemedlem der havde flyttet et større beløb til NR blev ringet op og spurgt om han virkelig turde det – uanset at NR vel var verdens mest sikre bank- Jeg har også i en filial af Danske Bank fået bemærkninger med på vejen, da man på posteringerne kunne se der var overførsler til NR.

    Uhyggelige eksempler på at de store danske banker ikke vil have konkurrence.

    #120144
    JydenForfatter

    Prøv og så at se
    John Nordens blog på

    http://finansiering.blogs.erhvevsbladet.dk

    hvor han den 22.2.2008 fortæller om hvordan de store banker tager kundernes indlån til 2-4,5 % p.a. og låner dem ud til op til 6 % p.a. til de små banker, og dem er de ikke bange for at tabe.

    #120284
    JydenForfatter

    Idag den 28. marts er der så en artikel i Jyllands Posten – papirudgaven- om “Krav om bedre sikkerhed for opsparere" hvori det foreslås at indskydergarantiordningen udvides udover de 300.000 kr., hvilket støttes af John Norden og Bjarne Jensen som eksperter og fra brancheforeningen Lokale pengeinstitutter er direktør Jan Kondrup ikke avisende for at hæve grænsen. Men som sædvanlig kunne man næsten sige, afviser Jørgen Horwitz at pille ved græsen på 300.000 kr. Han mener vi har nogle gode ordningen i Danmark, og at særlige indskud som pensioner og børneopsparing er dækket fuldt ud.

    Så kan jeg kun sige – se og få flyttet pensionsopsparinger væk fra en lille rente til en ordentlig. Jeg er ved at flytte min kapitalpension i øjeblikket til 5,05 % hvis ellers man kunne tage sig sammen i den bank den skal flyttes fra, men den er åbenbart i syltekrukke.

    Hvis man f.eks har sin kapitalpension på 250.000 kr. i Danske Bank giver den 3,25 % i rente, Ved at flytte den til Bonusbanken til 5,05 % er der en årlig merrente på 4500 kr. og hente.

    Iøvrigt hører man om de rente forhøjelser der tales næsten kun om at hæve udlånsrenten fordi det er blevet dyrere for bankerne at skaffe penge. Det er da ikke sådan at de almindelige opsparere har set nogen større ændring i indlånsrenten hverken sidst eller det der tales om – skal der bare “snydes" her så det blot er rentemarginalen der øges ?

    #120466
    JydenForfatter

    I aften er der på Jyllands Postens epn.dk nyt stof om at"Opsparere skal sikres langt bedre". Bendt Bendtsen er klar til at se på at forhøje inddskydergarantifondens grænse på 300.000 kr. der ikke har været ændret siden 1998.

    Jørgen Horwitz fra Finansrådet er igen imod. Desværre har han ikke fulgt med, da han henviser til at Northern Rock kunne tilbyde høje renter med Bank of England i ryggen. Vi der har haft konto i Northern Rock ved dog at det er sket før Bank of England kom ind i billedet, og jeg mener ikke den er forhøjet i den periode hvor de har været inde, såder er han galt på den.

    Der er jo nu også andre danske banker der ligger omkring de 5 % som Northern Rock gjorde, men selvfølgelig ikke de store danske banker, hvis interesser han åbenbart hypper ifølge artiklen.

    Se på http://epn.dk/okonomi/article1309314.ece

    #120526
    jape1Forfatter

    Tjek lige FIH-bank. Fra 4,5 til 5,4% afhængig af bindingsperiode. Og ingen gebyrer overhovedet.

    #120534
    fk2001Forfatter

    5,5% ved 12 måneders binding.

    #120536
    AnonymForfatter

    Jeg ville umiddelbart vælge 5.40 % ved tre måneders binding….

    #120538
    AnonymForfatter

    Nå! Nu 5,5% ved 12 mdr.s binding i FIH.

    Så sent som i går var det 5,4%!

    Rart at se, at der er gang i renteudviklingen ved indlån. Det plejer ellers kun at være udlånsrenten der vokser.

    #120542
    AnonymForfatter

    i min verden er det et sygdomstegn at en bank vælger at give en højere indlånsrente end hvad “normale" banker kan låne dem til……

    #120546
    AnonymForfatter

    Du har muligvis ret, men så længe ‘sygdommen’ ikke kan smitte hvis man holder sig inden for 300.000 kr.-garantien – så foretrækker jeg den syge rente over 5% frem for den raske rente på 0,625% i en bank, der gør det, den er bedst til.

    #120548
    AnonymForfatter

    Det er jeg fundamentalt uenig i.

    Det der sker nu er en naturlig normalisering og skift fra et “renteregime", hvor penge i form af indlån stort set var værdiløse, til en tilstand hvor penge prissættes mere normalt.

    Det er da klart at de meste agressive banker med store indlånsunderskud nu oplever større udfordringer vedrørende funding, men samtidig skaber dette en sund og naturlig konkurrence på indlån.

    Indskyderne er ekstremt godt sikrede ford:
    1. Indskydergarantifonden sikrer de første 300.000 (dette beløb hæves af erhvevsministeren i nær fremtid)
    2. Lovgivningens høje solvenskrav, de hårde regnskabskrav og de avancerede kreditstyringsmodeller altid betyder, at bankerne aldrig får lov til at komme så langt ud, at indskyderne taber deres penge. Det er aller højest aktionærerne og indskydere af garantikapital, der lider tab.
    3. Nødlidende banker bliver altids overtaget af andre banker eller staten (se bare på Trelleborg, Harslev Sparekasse og Northern Rock)
    3a. Storbankerne vil aldrig lade småbanker gå på røven, fordi det vil medføre en “national nedgradering" af danske bankers rating.
    3b. Mange banker står på spring for at overtage nødlidende banker for at udvide deres geografiske dækning og markedsandele. Tag bare Sparekassen Sjælland.

    Defacto er alle indskud derfor dækkede!

    Det er på tide “drama queens" som “Goderåd" tager sig lidt sammen og anlægger et mere realistisk billede på bankverdenen.

    #120550
    AnonymForfatter

    5.5% med indskyder garanti op til 300.000
    eller
    3.75% med indskydergaranti op til 300.000

    Jeg kan se pointen… 🙂

    #120560
    AnonymForfatter

    Jææhs! Det kan jeg også – se pointen. Står og tripper for at kunne placere 300.000 garanti-kroner til 5,5% rente.

    FIH har lovet “Du vil i løbet af få dage modtage …" osv.

    Og så vil jeg ommøblere . [img]http://emoticons4u.com/angels/teu26.gif[/img]

    #120562
    AnonymForfatter

    Beklager. Emoticons dur ikke i dette debatforum. 😉

    #120570
    JydenForfatter

    Er det så også et sygdomstegn at Danske Bank nu laver en konto med 5 % ? Du plejer at være så glad for Danske Bank.

    Nå spøg til side.

    Jeg er ligesom General Prier uening med dig. Udover Generalens udmærke argumenter, vil jeg der ikke er bankuddannet, men bare en almindelig indlåner, sige at bankverdenen må tilpasse sig kundernes ønsker og krav. I detailhandelen er der kommet dicountbutikker, der er benzinstationer med lavpris osv.
    Vi er nogen der bare ønsker en netbank med opsparing til god anstændig rente og uden alle muligt forsøg på “rådgivning".- så den kan altså spares.

    Derfor var det for mig et rigtig frisk pust da Northern Rock landede med deres enkle produkt til en god rente, og jeg ærgrer mig over at de nu er blevet moppet ud af Danmark.

    Prøv nu og se det produkt Alm. Brand Bank har lanceret – Højrente flex med satser der vokser alt efter indskud, men ved 250.000 kr. kun når op på 4,45 %, men så kommer det det sovses ind i, at i den måned man hæver et beløb giver den kun 0,25 % – det ligner næsten det der her på siden sidste år blev kaldt “dummebøder" da Danske Bank introducerede deres netopsparing.

    Hvorfor gøre det så uigennemsigtigt når det kan gøres enkelt – altså medmindre der er en bagtanke.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 64 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.