At finde en økonomisk sund bank

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • fk2001Forfatter
    Indlæg
  • #88290
    fk2001Forfatter

    Nu hvor NR jo lukker i DK, er det for mange af os på mybanker tid til at finde en ny bank.

    Der er mange tilbud derude og “kapringen" af NR’s kunder er så småt begyndt. Mens det er nemmere at gennemskue renten så er det lidt svære at gennenskue hvor økonomisk sund de forskellige banker er.
    På finanstilsynets website er der et excel ark over solvensprovent mm. over danske banker. Direkte link: http://www.ftnet.dk/sw25061.asp

    Spørgsmålet er så hvordan man bedst sammenligner bankerne? Og er beregning af solvensprocent altid entydig? Jeg har netop tjekket EIK bank som på finanstilsynet website opgives til en solvensprocent på 16,02% (2007) og 14,80% (2006), men på bankens egen website opgiver de hhv. 13,8% og 11,7%. Nogle der kan forklare dette?

    Jeg ved godt at vi har en indskydergarantifond som garantere de første 300.000 kr. Blot skal man huske på, at denne fond ikke er bundløs. Hvis finanskrisen virkelig eskalere, og mange banker pludselig lukker, så løber kassen måske tom og der ville ikke være penge nok til at dække alle tab op til 300.000. Formuen hos fonden er iflg. deres egen website på 3,2 mia kr., svarende til ca. 10.000 x 300.000 kr. Det er faktisk ikke særligt betryggende hvis mange banker går konkurs inden for en kort periode.

    #119956
    AnonymForfatter

    Der tager du fuldstændig fejl – indskydergarantifonden er bundløs. Hvis den løber tør betaler staten, og hvis staten løber tør, sætter nationalbanken seddelpressen i gang. Du er 1000% procent sikker på at indskydergarantifonden dækker!

    Jeg forstår jeg ikke den nærmest hysteriske mistillid mange “småsparer" har overfor bankerne. Mig bekendt har vi ikke siden 1980erne set eksempler på banker som er kommet i solvensproblemer og som ikke i et eller andet omfang er blevet overtaget af andre stærke pengeinstitutter.

    Når en bank krakker er det aktionærerne og indskydergarantikapitalen der lider tab.

    #119982
    Michael01Forfatter

    Nej, jeg og min familie har holdt 100% fast ved Northern Rock på trods af alle rygter og aktiekursfald

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.