Andel – hvad skal man gå efter og lægge mærke til som førstegangs køber

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88283
    AnonymForfatter

    Hej med jer!

    Jeg er lidt i tvivl med hvorvidt jeg gør et godt køb eller ej. Jeg har aldrig købt en andelsbolig, men står nu og vil flytte og synes da en andelsbolig ville være en god investering.

    Jeg har ikke nogen opsparede penge, men en ok indtjening – andelslejligheden koster knapt 900.000, den ligger på Østerbro og er 65 kvm. Foruden er den månedlige husleje på ca.2500.

    Er sådan noget dyrt? og er der et specielt lån der ville være god til mig i det tilfælde?

    knus
    Mon

    #119902
    AnonymForfatter

    Man skal lægge mærke til:

    Hvordan andelsboligforeningen er finansieret (afdragsfrie lån, rentetilpasningslån)

    huslejens størrelse

    Andelens værdi

    Er der tegn på at huslejen stiger?

    #119904
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke hvordan den er finansieret, og har heller ingen anelse om huslejen stiger.

    Umiddelbart lyder det lidt dyrt – så måske jeg skulle vente.

    Jeg ville bare lige i første omgang høre om det var et godt tilbud.

    vh
    Monica

    #119906
    AnonymForfatter

    Når du køber en andel, er det EKSTREMT vigtigt at du ser på hvor stor din lejligheds andel af forenings gæld er og hvordan denne gæld er optaget.

    Mange andele blev saneret i løbet af 2000-2005, hvor investeringsselskaber købte alle andelsbolighavere ud, satte lejlighederne i stand og tjente en kæmpe gevinst på lejlighederne. Dette kunne de gøre fordi de købte veletablerede foreninger med lav restgæld, og herefter belånte foreningen op til skyerne med afdragsfrie flekslån, typisk understøttet af en renteswap ol.

    Pointen er at der er en del lejligheder derude, som har en kæmpe gæld i flekslån, men som er rentesikret i måske 5 år frem med en renteswap. Det betyder at huslejen umiddelbart kan se lav ud, men pludselig kan eksplodere om 1-2 år. I sådanne tilfælde kan huslejen let stige fra 5.000 kr til 9.000 kr, hvilket kan sende mange på gaden!

    Du skal derfor ALTID undersøge om foreningen har fastforrentede lån eller flekslån, og om der er et renteloft der snart udløber. Hvis der er det, skal du få din bank til at konsekvensberegne hvor meget din boydelse stiger når loftet udløber. Du bør også få beregnet hvor følsom din husleje er overfor en stigning i den lange rente på 1-2%

    #119912
    AnonymForfatter

    Du bør også være opmærksom på hvorvidt foreningen har valgt den højest mulige andelskrone. Skulle foreningen have valgt dette, er det af betydning hvilken metode der er anvendt til værdiansættelse.

    Metoderne er:
    1. Seneste offentlige vurdering
    2. Mæglervurdering
    3. Købspris
    Der er størst risiko for at andelen falder såfremt foreningen har anvendt mæglervurdering, og vurderingen er mere end 6 måneder gammel. (Eller hvis der er anvendt købspris, og foreningen er dannet inden for de seneste 6 måneder).

    Du bør også gennemlæse seneste referat fra generalforsamling, for at se hvorvidt der er planlagt større istandsættelser af ejendommen, samt hvordan disse skal finansieres. Finansieringen vil have direkte indflydelse på boligafgiften.

    Der kan i referat fra generalforsamling også være besluttet omlægning af foreningens lån, hvilket kan medfører ændret boligafgift.

    Fra regnskabet bør du undersøge hvorvidt foreningen afsætter beløb til istandsættelse af ejendommen. Afsættes ikke tilstrækkeligt, vil det senere blive nødvendigt at optage gæld for at afholde vedligeholdelse.

    #119914
    AnonymForfatter

    hahahaha… Nu er jeg for alvor forvirret.

    Det er sgu da en jungel, det kan være jeg bare skal vente til jeg møder en eller anden super mand der har styr på det der! 🙂

    Det lyder virkeligt indviklet, det haster som sådan ikke – men synes også det virker dumt at betale 4.000-5.000 i husleje, når man kunne investere de penge i stedet for.

    men tak for jeres råd – det er dejligt med hjælp!

    vh
    Monica

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.