Evt. huskøb

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88277
    AnonymForfatter

    Hej !
    Jeg overvejer huskøb i en mindre by her i det nordjyske i løbet af sensommeren eller efteråret 2008. Prisniveauet på egnen er i den lavere ende, og jeg vil kunne finde et ok ældre hus på 90 – 120 km2 til 500.000,00 – 800.000,00 kr. Jeg skylder ca. kr. 50.000,00 kr., når vi når august. Min indtægt er varierende, men har været ca. 20.000 i snit pr. måned i indeværende år. Sidste år var den knap 300.000,00 kr., hvilket er loftet for, hvad jeg må tjene, såfremt jeg ønsker at være su-berettiget. Indtægt derudover modregnes i su´en. Jeg har 2 hjemmeboende børn samt 2, der bor hos far, som jeg betaler til = børnepengene går lige op. Vi lever “på det jævne", og har ikke været vant til at tage på ferie, men vil gerne indtænke denne mulighed i et nyt budget. Har en ældre bil, som p.t. er under klargøring til syn, og som skal udskiftes, primo 2010, når den igen skal synes.
    Mit nuværende budget (netto) ser i store træk således ud: Indtægter min. 250.000,- (su, løn, boligsikring, børnefam.ydelse, børnebidrag. Udgifter, incl. opsparing til jul, sommer og efterregning på forbrug: 157.000,-. Rest: kr. 93.000/12 = 7750,- pr. mdr. el. mere.

    Jeg har siddet og nørklet med et budget, og har fastsat udgifter til forbrug således: olie: 15.000,-, vand: 5.000,- pr. år, el: 6.000,- pr. år. Lyder det ok ?
    Hvad tror I mulighederne er omkring huskøb, når jeg har min gæld ? Jeg vil gerne kunne lægge en udbetaling på ca. kr. 25.000,-, men ved p.t. ikke, om jeg når det mål, da jeg også skal spare op til advokat og “skrivepenge", samt flytning m.m. Er det mon muligt at låne til udbetalingen, eller en del af den ? Evt. som tillæg til sit forbrugslån ?

    Jeg har prøvet at lægge et ikke skrabet budget på hus ud fra en nettobetaling på kr. 3.500,- pr. mdr., samt indtænkt udbetaling i nuværende forbrugslån, således ydelsen er den samme som nu. Budgettet er lagt med 2 indkomstmodeller (netto kr.: 280.000,- og 244.000), hvilket giver et restbeløb på kr. 10.000,- h.h.v. 7.000,-. Er det et ok restbeløb ?
    Det vil glæde mig meget, hvis nogen kan finde tid til at give deres besyv med, da det er vigtigt for mig, at gennemarbejde problemstillen, således jeg får et bredt beslutningsgrundlag.

    #119820
    MichaelForfatter

    Du skal ihvertfald lige tilbage til regnemaskinen, da muligheden for boligsikring bortfalder når du køber en ejerbolig.

    Huset er jo i den billige ende, men undervurdér ikke udgifterne til vedligeholdelse af et gammelt hus. Det kan hurtigt løbe op i 2-3000 om måneden i gennemsnit.

    #119824
    AnonymForfatter

    Boligsikringen er trukket ud af budgettet vedr. huskøb. Den var blot nævnt i mit nuværende budget, som jeg bruger som sammenigning, da jeg bl.a. også jonglerer mellem forskellige indtægts-, leje og/el. ejemodeller, da jeg gerne vil have et overblik over, hvad der egentlig er den bedste løsning for os.
    Men du har ret i, at der kan være nogle “fælder" (vedligeholdelse, akut opståede skader m.m.) i et ældre hus, og det er bl.a. sådanne problematikker jeg gerne vil undgå alternativt have økonomi til.

    #119826
    MichaelForfatter

    Det er fint, at du selv har vedligeholdelsesudgifterne med i overvejelserne. Du skriver, at der skal være penge til uforudsete “nedbrud" i huset, men problemet er at det har du formentlig ikke det første stykke tid pga. manglende opsparing og forbrugsgæld.

    For huskøbet taler helt klart den lave pris, men den manglende likviditet kan blive et problem hvis du pludselig skal låne penge til høje renter. Jeg vil foreslå at du vender tallene med din bank og får deres syn på sagen.

    Min egen personlige holdning er, at husejere til enhver tid bør have 30-50.000 i opsparing til uforudsete udgifter i huset.

    #119836
    AnonymForfatter

    Hej Michael !
    Tusind tak for konstruktiv tilbagemelding. Det er rart at kunne sparre med én, der har en viden og holdning til tingene.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.