Kreditmax på andelsboliglån er højere end det skyldige beløb -har det noget betydning?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88272
    AnonymForfatter

    Jeg har et andelsboliglån, hvor kreditmaksimum er DKK 130.000 højere, end det skyldige beløb. Jeg har forgæves surfet på nettet i timevis og i flere dage for at finde svar på følgende:
    1.Hvorfor bliver kreditmaksimum ikke mindre i takt med mine afdrag og om det har noget betydning for omkostningerne på lånet?
    2.Er det muligt at samle mine andre konti under denne andelsboliglånkonto og har én konto i stedet for 3? Ved siden af andelsboligkonto har jeg:
    -budgetkonto, som altig er i plus
    -lønkonto med kredit, som næsten altid er i plus. Er oprettet for at have fleksibilitet. Men måske fliksibilitetten kan hentes ved brug af kreditmaksimum på andelsboliglånnet?

    Venligst hjælp, hvis der er nogen, det har forstand på det.
    På forhånd tak

    #119812
    AnonymForfatter

    Hej

    1.
    Som jeg læser det, er det et andelsboliglån du har, og ikke en andelsboligkredit. Hvis dit kreditmax. på et lån er højere end det skyldige beløb, skyldes dette formentlig, at du har afviklet ekstraordinært, i forhold til den oprindelige aftale om afvikling. Det som står i lånedokumentet.

    Hvis der i dokumentet fx. står, at du skal afvikle 2.000 kr. pr. måned, vil dit kreditmax. kun blive nedskrevet med dette, uanset at du afvikler ekstraordinært, så det skyldige beløb er mindre.

    Med hensyn til omkostninger, betaler du KUN renter af det skyldige beløb, hvorfor det altså godt kan svare sig, at afbetale ekstraordinært. Hvis det irriterer dig, kan dit pengeinstitut nedskrive maximum, så dette svarer til det skyldige beløb.

    2.
    Typisk kan en andelsboligkredit ikke benyttes som lønkonto, ligesom man heller ikke kan bruge den til betalingsservice. Ligeledes tror jeg det kan være svært at overskue, hvis du blander det hele sammen, og det er jo ikke fordi, at det koster et gebyr pr. konto. Så hvis jeg var dig, ville jeg beholde tingene som de er.

    Håber mit svar kunne bruges…!

    #119850
    AnonymForfatter

    Mange tak for svaret Lykkedrengen.

    Du har ret, jeg har indbetalt et større beløb i mellemtiden.
    Jeg har bare mødt et begreb " 50% udnyttelse", “100% udnyttelse", som jeg ikke kan forstå og som sikkert drejer sig om en anden slags af lån. Men det har skabt en forvirring hos mig, da ÅOP er forskellige for forskellige udnyttelser
    Der er mange begreber, som ikke siger ret meget til en udlænding og som man skal undersøge, hvis man vil have orden / styr på økonomien.
    Vil du også venligst forklare mig dette begreb?

    Vedrørende samling af alle konti i én, så har jeg i min surfing på nettet mødt en artikl i penge i privatøkonomi http://www.penge.dk/cm/1.2400, som jeg sikkert havde også misforstået, da det drejer sig om kredit i friværdi, kan jeg se nu :-). Ja, man skal lære mange ting gennem livet…

    Mange tak for hjælpen,
    Venlig hilsen,
    Galina

    #119860
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Du har ret i, at udtrykket med 50% udnyttelse og 100% udnyttelse ikke hører til et lån, men til en kredit, hvor afviklingen ikke er en fast aftale. Det er også rigtigt, at ÅOP er forskellig fra udnyttelsesgrad til udnyttelsesgrad.

    Var dette svar nok på dine spørgsmål?

    Hilsen Lykkedrengen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.