Pension

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88222
    AnonymForfatter

    Jeg har igennem en årrække benyttet mig af Lån og Spar Bank. Her er jeg blevet tilrådet af bankens rådgiver at gøre brug af deres investeringspuljer, som lover en god forrentning og en investering op i gear.
    Lige sådan har jeg nu ikke oplevet det. Inden for de sidste 3 år har jeg på arbejdsmarket tjent rimeligt godt, hvad der har gjort, at der har været overskud til at hensætte penge på en kapitalpension og ratepension. Efter råd fra banken faldt valget på LånSparMixInv.Pal Pension, hvad der har gjort at jeg sidste år opnåede et afkast på 3,9% siden opstart og 3,1% i 2007. Her i 2008 er mit samlet overskud i alle ca. 3 år nede på 0,6%.
    Selvfølgelig er jeg opmærksom på at invisterer er en risiko, men kun at opnå 3,1% når alt inden for finansverden går godt, syntes jeg måske ikke er særligt fremragende.
    Jeg har på knap 3 år så godt som ikke fået en øre i rente af mine penge, men kan tilgengæld se at Lån og Spar Bank har fået deres gebyrer og måske også gebyrer man ikke kan se/læse/gennemskue.
    Jeg har nu bedt banken om at sælge mine papirer og sætte beløbet ind på min konto, således jeg selv kan invisterer. Det drejer sig om ca 120,000 kr på kapitalpension og ca 65,000 kr på ratepension.
    Det jeg kunne tænke mig at få oplyst er om det er ganske normalt at bankerne opnår så lidt i afkast af folks pensionsmidler, eller har jeg kun været uheldig og kommet ind i den forkerte pulje.
    Er der nogen personer, som har et godt foreslag til hvad jeg skal invisterer mine midler i — gode råd modtages med glæde.

    #119342
    AnonymForfatter

    Hold dig fra danske bank

    Før administrationsgebyr -6,52 %
    Administrationsgebyr -0,09 %
    Efter administrationsgebyr -6,61 %

    Det gør lidt ondt -6,8% !!, Nordea gav + 5,8 🙂

    #119344
    JydenForfatter

    Det er ikke kun dig der har været i en “forkert pulje" i Lån og Spar. Min fagforening har aftalt en ordning med dem om en af deres BankLink produkter den har givet ca 1,5 % i gennemsnit de sidste 3 år indtil jeg sidste år gik i kontant, og flyttede min kapitalpension til Skandiabanken – Eik Bank der trods alt giver 4,4 % i rente

    #119352
    AnonymForfatter

    Bla Bla bla.

    Sådan er det med puljer – nogle år giver de plus andre år giver de minus.

    Hvis ikke man kan tåle minus så skal man bare have pengene stående kontant.

    #119366
    AnonymForfatter

    Hej til Gode Råd (Bla Bla bla) og andre.

    Som jeg også skriver i mit indlæg, skal man selvfølgelig være opmærksom der er en risiko ved at investerer, men det er da tankevækkende at når hele samfundet opfordre til at man sparer op til sin alderdom, samt bankerne opfordre deres kunder til at investerer i banken pensionspuljer, så kommer langt de fleste investeringspuljer ud med et langt dårligere afkast end hvis kunderne havde købt korte Danske obligationer, eller indsat pengene på en konto.

    Jeg ved godt jeg kun kan takke mig selv for at være så godtroende at stole på bankrådgiveren, men når man aldrig har haft mulighed for at spare op før, så er det vel ikke urimelig man stoler på en sådan person. Når man så samtidig får udleveret store flotte brochure om Investeringspakker/Sæt din investering op i gear/Lad os arbejde for dig/OSV/OSV, så mener jeg det nærmere sig bondefangeri, for pengeinstitutterne er godt klar over, at kun hvis der falder grøn sne, kan lade sig gøre, at få et afkast som forventet.

    Som jeg ser ind i bankverden, er der tusindvis af kunder, — NEJ hundrede tusindvis af kunder, som har gjort som mig. Jeg mener investeringspuljer kun fungerer som bankernes egen forlænget pengetank og samtidig har den fordel at den binder kunderne til banken.

    Måske var det på tide man fik regler for hvad bankerne og pensionsselskaberne kan tillade sig med folks pensionsopsparing, da man nok ikke kommer uden om, at det i sidste ende bliver samfundets problem, når kommende pensionister, som har opsparet til deres pension igennem mange år, står med en opsparing som næsten intet er værd, fordi bankerne har rådgivet til egen vinding.

    #119386
    AnonymForfatter

    Jeg har desværre ikke nogen gode råd – søger dem faktisk selv – men kan kun sige, hold fingrene langt fra Danske Bank, hvor vi har oplevet nøjagtigt det samme. Her er ikke tale om opsparing, men nedsparing, da banken æder alt op selv.
    Venlig hilsen
    Lene

    #119394
    JydenForfatter

    Jeg kan helt følge dig i dit indlæg. Det er sørgeligt at det er blevet sådan, men desværre er disse “rådgivere" mere sælgere end de er rådgivere. De har nogle mål på produkter der skal proppes ned i halsen på kunderne uanset om det er til fordel for kunderne, bare det er til fordel for pengeinstituttet. Er det for groft må man jo tage fat i pengeinstitutankenævnet.
    Selvfølgelig er der risiko på afkastet når det er i værdipapirer, men så dårlige afkast som nogle har opnået flere år i træk er acceptabelt i disse tider. Desvæære er der nok mange kunder der ikke tænker så meget på det når det er pension det drejer sig om – for det er langt ud i fremtiden.
    Jeg har selv i en anden tråd rejst spørgsmålet om hvorfor penge på pensionsopsparing ikke er lige så gode som frie midler, hvor man dog trods alt efter Northern Rock er kommet til landet har kunnet finde nogle rimelige rentesatser på disse. Det er som om man på pensionsmidler bare ikke vil give en ordentlig rente på kontant, så vælger mange puljer eller lignende så pengeinstituttet bare kan score kassen på gebyrer og man har ikke hånd i hanke med noget.
    Jeg har selv passet min primære kapitalpension i 4 år ved at handle aktier, og det har givet et absolut tilfredsstillende resultat, men det kræver at man følger lidt med. Jeg er nu pga. af min alder og aktiesituationen gået i kontant.
    Jeg kan ikke anvise et pengeinstitut jeg har tillid til på pensionsomådet, så det vil jeg afholde mig fra.

    #119437
    AnonymForfatter

    Ja, og ingen depotgebyrer for egen administrerede pensionsordninger / depoter.

    Problemet med bankerne er, at De ikke giver reél langsigtet rådgivning, d.v.s. de formidler ikke, af sig selv, hvilke investeringsforeninger der performer bedst i markedet, over tid, tilgengæld vil de meget gerne formidle produkter, som de selv tjener på!

    Dansk aktionærforening kårer hvert år de bedste investeringsforeninger, jf. http://www.shareholders.dk/ menustien: Viden om investering -> Kåringer -> Investeringsforeningspris -> artiklen: Investeringsforeningspriser 2007: Small Cap og Finans topscorer (PDF), jf. også link: http://www.shareholders.dk/videnominvestering/kaaringer/invpris/2007/Investeringsforeningspris1.pdf

    InvesteringsForeningsRådet (www.ifr.dk) har diverse afkaststatistikker og andre interessante ting på deres hjemmeside.

    Og http://www.morningstar.dk har under punktet klassement, mulighed for at liste diverse investeringsforeninger efter afkast (over tid), rating / risiko og omkostninger.
    Inde på den enkelte investeringsforening er der desuden yderligere detaljer og mulighed for hjælp til de enkelte punkter.

    Historisk afkast er selvfølgelig ingen garanti for fremtidig afkast, men der er bare nogen investeringsforeninger der performer bedre, over tid, end andre, og bankerne formidler ikke af sig selv denne viden!

    Desunden er der næsten ingen danske indeksserede investeringsforeninger, d.v.s. foreninger der følger et markedsindeks, denne type foreninger har en tildens til at være meget billige, i princippet kan man bare sætte en computer til at styre foreninger, men de danske banker har ingen interesse i at udbyde denne type billige produkter….

    #119438
    AnonymForfatter

    Ja, og ingen depotgebyrer for egen administrerede pensionsordninger / depoter.

    Problemet med bankerne er, at De ikke giver reél langsigtet rådgivning, d.v.s. de formidler ikke, af sig selv, hvilke investeringsforeninger der performer bedst i markedet, over tid, tilgengæld vil de meget gerne formidle produkter, som de selv tjener på!

    Dansk aktionærforening kårer hvert år de bedste investeringsforeninger, jf. shareholders.dk/ menustien: Viden om investering -> Kåringer -> Investeringsforeningspris -> artiklen: Investeringsforeningspriser 2007: Small Cap og Finans topscorer (PDF), jf. også link: shareholders.dk/videnominvestering/kaaringer/invpris/2007/Investeringsforeningspris1.pdf

    InvesteringsForeningsRådet (www.ifr.dk) har diverse afkaststatistikker og andre interessante ting på deres hjemmeside.

    Og http://www.morningstar.dk har under punktet klassement, mulighed for at liste diverse investeringsforeninger efter afkast (over tid), rating / risiko og omkostninger.
    Inde på den enkelte investeringsforening er der desuden yderligere detaljer og mulighed for hjælp til de enkelte punkter.

    Historisk afkast er selvfølgelig ingen garanti for fremtidig afkast, men der er bare nogen investeringsforeninger der performer bedre, over tid, end andre, og bankerne formidler ikke af sig selv denne viden!

    Desunden er der næsten ingen danske indeksserede investeringsforeninger, d.v.s. foreninger der følger et markedsindeks, denne type foreninger har en tildens til at være meget billige, i princippet kan man bare sætte en computer til at styre foreninger, men de danske banker har ingen interesse i at udbyde denne type billige produkter….

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.