Ny fridag for “bankansatte” – Valørdage

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Indlæg
  • #121122
    JydenForfatter

    Som jeg startede med at skrive i denne tråd ønsker jeg de bankansatte til lykke med denne fridag – og jeg mener det. Blot mener jeg ikke det er hensigtsmæssigt hvis forskellige brancher i samfundet laver hver deres egen fridag, det kunne blive et kønt kaos.

    Og for min skyld måtte de såmand gerne lukke bankfilialerne alle årets dage, blot netbank m.v. fungerer. Jeg komme uhyre sjældent i en bankfilial.

    Det jeg savner er information om denne fridag. Der må være nogen der sidder på hænderne, og ikke får information ud, hvem det så måtte være, og mistanken om at det skulle være for at score store beløb fra bankerns side popper op i mit hoved jo længere tid der går. Spil med åbne kort. Det er af stor betydning for mange om der går en aller 4 valørdage tabt ved overførsler. Du har ret i at det er valørtiden jeg er interesseret i da jeg netop har store overførsler omkring 1. maj, og det er der masser af virksomheder der har omkring månedsskifte.

    #121126
    JydenForfatter

    Det er rigtigt at EIK ændrede det efter din henvendelse. Men prøv f.eks og se på 2 af det banker der har været omtalt meget her på mybanker.dk nemlig BRF Bank og Morsø sparekasse så løber du ind i problematikken om en ekstra valørdag, og det er ikke kun i forbindelse med Kr. Himmelfart, men altid, og der er sikker mange andre.

    #121138
    AnonymForfatter

    Sådan bare til alle!

    Det er da sjovt (høm! -host! – host!), at renteberegninger er styret af religiøse helligdage.

    Sådan noget med, at i påsken blev Jesus korsfæstet, og så blev der ikke beregnet renter. (Indtil han genopstod?)

    Søndage, juletid osv ikke-bankdage. Gaver mennesker imellem … og til bankerne.

    #121178
    JydenForfatter

    Hae du henvisning til nogen steder man kan se det du er bekent med officielt, så modtager jeg gerne et link.

    På forhånd tak

    #121368
    JydenForfatter

    Er der nogen der har set officiel information om denne dag og valørregler m.v.
    Jeg var igår i en filial af Danske Bank for at få¨oplysninger. Det de med sikkerhed kunne fortælle mig, var at der var lukket og de havde fri i filialen, men netbank skulle virke osv. Men når vi kom til spørgsmålet om f.eks. valør, så var det ikke kontante svar, men “der skulle" osv. i den stil, men ikke “sådan er det" og det var ikke muligt at få noget udleveret på skrift. Og så skulle man regne med at næste år var det noget andet.
    Det synes jeg er fantastisk her en uge før, at der ikke er faste oplysninger.

    #121370
    AnonymForfatter

    Fredagen efter Kr. Himmelfart 2008 er en almindelig bankdag, og fungere som sådan. Om det ændres fra 2009 ved jeg ikke.

    Sig mig lige engang, hvorfor bruger du så lang tid på det bagatel problem – eller du har måske mange mange penge der bliver sat ind om onsdagen før Kr. Himmelfart?

    Du bruger forholdsvis lang tid på at undersøge et problem du alligevel ikke kan gøre noget ved, eller i bedste fald kan du spare et par håndøre.

    I stedet for at bruge en masse tid på at undersøge problemet, burde du så ikke blot tage en ½ times overarbejde og så¨er pengene tjent ind plus lidt ekstra?

    Ja, undskyld jeg sætter denne problemstillnig lidt på spidsen

    #121376
    AnonymForfatter

    Ja, for de fleste er disse bankdage – med eller uden renteberegning – sådan lidt la-la renter.

    Så; lad dog barnet – Øh … banken. Score profitten.

    Vi – rentekvæget – har jo bare at stille op i køen.

    Jerry
    (Som rykker lidt i tøjret)

    #121378
    AnonymForfatter

    Jertt:
    vær lige venlig at lave en beregning på hvad du mener at du taber.

    Jeg kunne virkleig godt tænke mig at se hvor stort du mener problemet er for dig

    #121406
    AnonymForfatter

    Problem! Tjah, vel ikke så stort. Men mener ikke, at bankerne skal kunne udnytte ‘helligdagshullerne’ i renteberegningerne.

    Men o.k. så en hurtig lommeregnerudregning:

    300.000 kr. overført til fx FIH til en årlig rente på 5,5% er lig med ca. 45 kr. pr. dag.

    Så en ‘påskeforsinkelse’ på fem-seks dage ligner noget med godt 250 kr.

    Det er sådan noget med at gøre ‘hvad man er bedst til’.

    Er svaret tilfredsstillende? Jeg har i hvert fald gjort hvad jeg prøver på at være ‘bedst til’; nemlig at se kritisk på bankernes renteberegninger.

    #121410
    AnonymForfatter

    Jeg ville bare frem til, at hvis man har i sinde at overføre større beløb, så undgå at gøre det netop dagen før en stribe helligdage.

    Det er rigtigt at bankerne har høj valørindtjening, en for den enkelte privatkunde er “problemet" yderst begrænset.

    #121414
    JydenForfatter

    Nu synes jeg ikke dette har noget at gøre med om jeg tager overarbejde eller ej – den sammenligning er ikke sund fornuft.

    Det er jo heller ikke kun vore private penge det drejer sig om. Jeg har været ansat i en virksomhed hvor 1 valørdag flere gange om året ved kvartalsskifte betød ca. 35.000 kr.
    I et andet job jeg forlod for nogle år siden havde vi “kun" 400.000.000 kr i årsomsætning. Men det meste var på BtB så hver månedskifte kom ca. 30.000.000 kr. ind så det betød det ca. 4000 kr. med en valørdag eller 50.000 kr. om året. Det er jo også penge og derfor ikke uden betydning hvordan weekender og helligdage falder i forhold til månedsskifte.
    For den enkelte måske mindre beløb, men for bankerne millioner af kroner for 1 dag, men her nedtoner man betydningen.
    Hvis man imidlertid får oplysning om hvad der sker, så kan man måske handle derefter og undgå at dumme sig for meget.
    Netop i forbindelse med det kommende månedsskifte vil en masse mennesker formentlig skulle overføre et beløb på 50.000 kr. og derover på grund af en tåbelig regel. Penge der skal retur efter lad os sige 3 dage.
    Bankerne giver jo ikke ved dørene, hvorfor skulle kunderne så.

    #121584
    JydenForfatter

    Håber de bankansatte har haft en god fridag.
    Jeg håber samtidig at Finansrådet næste år vil tage sig ordenlig sammen og informere om hvordan situationen er og ikke som i år, i nærmest intetsigende annoncer og pressemeddelser først på ugen op til dagen meddelte om lukningen. Men de har selvfølgelig i Finansrådet travlt med at argumentere mod større indskydergaranti, klage til EU over Northern Rock og forsvare sig mod forbrugerrådet for det man mener er for stor kritik af bankerne osv. Så man har vel så ikke tid til at informere kunderne ordentlig om hvad der foregår i bankverdenes osteklokke.
    Jeg så tilsidst ved en tilfældighed på Nationalbankens hjemmeside de oplysninger jeg søgte – utroligt at det er Nationalbanken der skal komme med sådan noget – men tak for det.

    #122472
    JydenForfatter

    Der er mere interessant læsning om dette emne i mybankers nyhedsbrev af 27. maj 2008 punkt. 2 der også kan læses her på mybanker.dk

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.