Pensionsopsparing

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • KFJForfatter
    Indlæg
  • #88201
    KFJForfatter

    Hej

    Er der nogen som har regnet på om det i virkeligheden kan svare sig.

    I banken f.ex 4% i rente, derfra modregnes 15% i pensionsskat, samt modregning ca 40% ved udbetaling, samt stor mulighed for modregning i folkepensionen!!!

    Godt nok er der så fradrag i skatten, an på indtægt…….

    Jeg tænker på kapital og/eller ratepensioner

    PS Kan godt være jeg er helt gal på den!!!Men bankerne er jo ihvertfald vilde for at man laver sådanne opsparinger, måske mest for deres egen vinding skyld, nå men…………

    #119184
    AnonymForfatter

    Ja, selvfølgelig er bankerne interesseret i at tilbyde så mange af deres produkter som muligt, og oftest er de jo helt overflødige, da stort set alle i dag har en pensionsordning gennem deres arbejde, hvor der typisk indbetales 12-15% eller måske mere.

    AP Pension har regnet ud at hvis en person begynder at spare 5% op af sin løn som 20 årlig, så vil han som pensionist få udbetalt ca. 57% af sin slutløn, hvortil kommer ATP samt folkepensionens grundbeløn.

    Som reglerne er i dag går det dog aldrig ud over folkepensionens grundbeløb, men et evt. pensionstillæg bortfalder helt ved indtæger over ca. 300.000 kr.

    Jeg har iøvrigt den opfattelse, at mange især vellønnede hvert år indbetaler alt på en kapital/ratepension for netop derved kun at betale 15% af afkastet i skat istedet for 58%, hvorved man jo kan tjene noget på at vente med at få pengene udbetalt som pensionst, men mange har så meget mere til rådighed end da de gik på arbejde.

    Deres arvinger har naturligvis ikke noget imod dette.

    For mange lavtlønnede som måske har kort tid til deres pensioning vil en ratepension som sagt oftest vise sig at være en meget dårlig løsning for dem netop pga. af modregningsreglerne i pensinisttillægget, så heller en kapitalpension for denne gruppe.

    Men endnu engang: Dette er bankerne lige glade, de skal blot have afsat deres produkter. Og jeg vil vove den påstand, at den normale ansat ved skranken sikkert ikke har en pind forstand på disse forhold. Spøger man dem om andet end ganske simple ting, så kommert de til kort, hvilket er min erfaring. Selvfølgelig kan man ikke vide alt, men…….

    #119196
    JydenForfatter

    Du har fuldstændig ret. Og det er ikke kun dem ved skranken. Vi har et eksempel i familien hvor et familiemedlem var indbudt til “den årlige snak" i en af danmarks største banker. Man forsøgte her at prakke vedkommende de produkter man fokuserede på i øjeblikket på ærmet. Heldigvis er vedkommende stats.aut.revisor og ville have sat penge til på den af banken foreslåede ordning hvis “salget" var blevet gennemført og banken havde fået sine indtægter.Det blev naturligvis ikke til noget da familiemedlemmet kunne gennemskue “den dårlige forretning" og banken havde ikke gjort sit forarbejde overhovedet.
    Men det er klart at bankerne gerne vil have penge ind på pensionskonti som de giver en elendig rente på, selvom det er beløb der står der år efter år. Det er også derfor jeg i en anden trød har rejst spørgsmålet om “Hvorfor pensionspenge ikke er ligeså gode som frie midler".

    Vi mangler et pengeinstitut der kan sætte gang i renten på pensionsopsparinger som Northern Rock har sat gang i indlånsrenten på almindelige opsparingskonti.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.