900.000 kr.i gæld

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88168
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg håber at mit spørgsmål tages seriøst.

    Jeg er single og har en meget god indtægt – tjener 105.000 kr. om måneden og er 30 år gammel. Mit problem er at jeg har en gammel gæld på 900.000 tkr. fra et firma som jeg valgte at lukke- ikke konkurs el. Men pga af den store gæld så har jeg mistet overblikket og er kørt træt. Er der nogen som kan hjælpe med at få det på rette kurs. Det er udelukkende banken som jeg skylder penge – men mangler en 3. part til at råde mig. Det skal siges at hvis jeg ikke havde haft mit firma – så ville jeg ikke have haft muligheden for at få den erfaring som gjorde det muligt at få mit job.

    #118840
    AnonymForfatter

    Som jeg ser det har du 3 muligheder:

    1. GÆLDSSANERING: Du er en af de få der opfylder alle juridiske forudsætninger for at opnå en gældssanering. I de tilfælde, hvor man er gået ned med et firma (konkurs eller lukket er ligegyldigt) og har en stabil indkomst, opfylder man kriterierne for gældssanering. For dig vil problemet nok være, at den løsning de næste 5 år vil betyde en voldsom nedgang i din levestanddard i forhold til hvad du har vænnet dig til.

    2. UDENOMRETLIG PRIVAT AKKORDORDNING: Alternativt kan du søge at indgå en privat akkord-ordning med dine kreditorer. I betragtning af din meget høje indkomst, må kreditorerne være meget interesserede i at du ikke vælger at sige: “nu kan det hele være ligegyldigt – nu misligholder jeg min gæld, lejer en dyr lejlighed her i landet og flytter min overskudsindkomst til udlandet". Truslen om at du smider det hele er et meget stærkt pressionsmiddel, men forudsætter, at du ikke har din gæld spredt på alt for mange småkreditorer, som har svært ved at finde fælles fodslag.

    3. KREDITORLY: Mislighold din gæld her og flyt din overskydende indkomst til ikke-EU-lande med hel eller delvis bankhemmelighed, som fx Schweiz. Så længe du husker at opgive din renteindtægter til skattevæsnet i Danmark, er denne form for kreditorly helt legal. Du kan så bo i en dyr lejelejlighed, lease en dyr bil, og i det hele taget bruge leje frem for eje princippet. Denne fremgangsmåde er overraskende hyppigt anvendt af fallerede erhvevsfolk. Problemet med denne model er dog, at den er meget sjov, hvis staten en dag måtte ændre lovgivningen, så man private kreditorer kan lave lønindeholdelse via trækprocenten.

    Jeg vil anbefale dig at vælge løsningsmodel 2, og søger advokatbistand hos en advokat med speciale i forhandling af akkordordninger.

    #118850
    AnonymForfatter

    Hej

    Min gæld er udelukkende til banken og der er ikke gæld til andre overhovedet. Hvem kan man få til at hjælpe med at lave punkt 2.

    #118852
    AnonymForfatter

    En advokat med speciale i akkordordninger for private er nok det der skal til, men du kan jo eventuelt selv prøve at sætte hårdt mod hårdt i banken, ved at meddele, at hvis ikke de indvilliger i en gældseftergivelse på x-antal procent af hovedstolen, eller eventuelt en reduktion af kontorenten til 0%, så misligholder du din gæld, og flytter din lønkonto over i en anden bank, hvorfra du løbende hæver og forbruger indestående, således banken ikke af den vej kan søge sig fyldestgjort.

    Men som sagt er en Advokat nok bedre til at stå for denne pression end du selv er.

    I øvrigt er fremgangsmåden med en forrentning på 0% meget almindeligt anvendt i situationer som denne.

    #118854
    AnonymForfatter

    Jeg tjener osse ret godt, men har alligevel kun 2/3 af din indkomst. Men jeg magter en opsparing på 300.000 om året. Så du burde nemt kunne banke en gæld på sølle 900.000 af i løbet af to år.
    For at få gældssanering skal du sidde i ‘håbløs gæld’. Det gør du da vist ikke. Hvis du oplever et problem, så er det snarere ‘håbløst forbrugsfikseret’. Sæt dog dit forbrug ned! Skift bilen ud med en cykel (eller i det mindste en Kia Picanto 1.1)

    #118856
    AnonymForfatter

    Hej
    Du har ret – jeg har da også det sidste 1/2 betalt 500.000 kr. af på gælden som oprindeligt var på 1,4 mio. inkl. told og skat. Så mindre forbrug er da vejen frem

    #118858
    AnonymForfatter

    OK, så læg et budget for dit forbrug og din gældsafvikling. Derfor kan du jo godt som GP foreslår kontakte en advokat for bistand med at indgå akkord.

    #118860
    AnonymForfatter

    Ja altså undskyld , men det er da utroligt at du kan spare så meget sammen, men du har sikkert også bare DIG selv. Hvis man har børn osv så kunne det godt være det var en anden sag.
    Jeg er faktisk ved at være træt af og høre på jer jeres selvretfærdige råd , har i ALDRIG selv begået nogen fejl ?

    #118862
    AnonymForfatter

    Altså det jg mener , det var ikke for at være ubehøvlet. sorry.
    Hvis man tjerner SÅ mange hver mdr , så skulle man sgu skamme sig hvis man ikke kan se sig ud af “sølle" 900.000 kr
    Jeg kan ikke se mig ud af et underskud på vores budget på 50000 kr så hvis du vil låne nogen ud så sig til 🙂

    #118864
    AnonymForfatter

    pernille (7) >> Jo da, jeg har også levet over evne og bagefter siddet efter en skilsmisse med et for stort hus som enefar for to børn. Men denne tråd handler altså om en mand med en høj indtægt og så ville et “nåh hver det dog synd for dig at du har fået gæld" og et råd om at få eftergivet gælden ved gældssanering altså være noget malplaceret. Et bedre råd var det at lægge budget og se frem til den dag man var gældfri.

    Men jeg har fuld forståelse for at en enlig mor med 16.000 om måneden før skat ikke kan præstere en opsparing. Det har bare ikke noget med sagen at gøre.

    #118870
    AnonymForfatter

    nu er jeg heller ikke enlig mor , men har en mand med en indtægt på 500.000 kr om året og 4 børn , DET ER IKKE BILLIGT !
    så kan jeg ikke sidde og have ondt af en singel på 30 år med en års indtægt på langt over en million og en “sølle" gæld på 900000 kr

    #118872
    AnonymForfatter

    så er det godt at dette ikke er et ynke-forum men et sted man snakker om banker og penge.

    #118876
    AnonymForfatter

    Der er HELDIGVIS ingen der ynker nogen har.

    #118878
    AnonymForfatter

    Pernille, jeg synes der er al mulig grund til at rose driftige folk som jhc9817 fordi han som iværksætter tør tage chancen og starte firma op med risiko for det hele stander, som det jo så er sket her tilfælde. Det er sådan noget der holder Danmark igang.

    K49 kan måske nok have ret i at gældssanering kan blive problematisk fordi gælden måske ikke længere er “udsigtsløs stor", og rent faktisk kan afdrages indenfor en overskuelig årrække. Du skulle nok have smedet mens jernet var varmt med de 1,4.

    #118898
    AnonymForfatter

    hej
    Hvis du med de 1,4 mener min løn – så er det den som jeg får nu.
    Jeg er ikke interesseret i en gældganering – men vil betale hele beløbet, det som jeg efterspørger er nogen som kan hjælpe med at ligge det i faste rammer.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.