Adgang til oplysninger om min økonomi

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88162
    AnonymForfatter

    Hej,
    Jeg har et lille diskussionsspørgsmål. Talte med en tidligere bankansat i dag som mente, at alle ansatte i alle bankens filialer kan se alle kunders oplysninger. Kan det virkelig være rigtigt – er det ikke kun min egen rådgiver som kan se f.eks. mine konti og bevægelser? Er det overhovedet lovligt?

    #118740
    AnonymForfatter

    Alle rådgivere har adgang til alle kundernes konti etc.

    Jeg kan ikke rigtig se problemet i det – tværtimod!

    #118742
    AnonymForfatter

    Jeg bryder mig da ikke om at flere hundrede personer, inkl nogen som kender mig, kan sidde og følge med i min økonomi og hvad jeg foretager mig, der er flere eksempler fra fx det offentlige hvor ansatte har misbrugt oplysninger. Læste bla engang om en politimand der havde videregivet oplydninger til en privatdetektiv hvilket vist endte ret ubehageligt…

    Jeg kan sagtens se det praktiske i det, men man kunne vel let lave en løsning hvor jeg skulle give tilladelse eller f.eks. en adgangskode hvis jeg en dag skulle få brug for hjælp fra en rådgiver i Sønderomme 🙂

    #118744
    MichaelForfatter

    Hvis en politimand videregiver fortrolige oplysninger til tredjemand er det ulovligt. Det er også ulovligt hvis en bankrådgiver videregiver oplysninger til en udenforstående, men ligesom det ikke er ulovligt at flere politifolk diskuterer en sag, så er det da heller ikke forkert at flere bankrådgivere diskuterer en sag.

    #118748
    AnonymForfatter

    Tror at bankmænd/damer har andet at foretage sig….. :o)

    #118752
    AnonymForfatter

    Hej

    Det tror jeg også. Og i følge lov om finansiel virksomhed har bankens medarbejdere tavshedspligt om alt det, de erfarer. Banken må heller ikke til andre videregive dine økonomiske oplysninger, d.v.s. der er “Chinese walls"….så de giver ikke økonomiske oplysninger videre til andre banker og for den sags skyld til offentlige myndigheder. For sidstnævnte gælder selvfølgelig, at banken har pligt til at indrapportere dine renteoplysninger, gæld o.lign. til brug for SKAT. Men har du f.eks. oplyst i banken, at du får “sort" løn, så udleverer banken ikke denne oplysning til nogen som helst, da de ellers overtræder lov om finansiel virksomhed. Men visse oplysninger må de gerne videregive indenfor en koncern, men det er ikke oplysninger, der reelt er mulige at misbruge. Så alle bankkunder kan sove roligt om natten.

    Men er det så ikke mærkeligt, at lovgiver så for finansieringsselskaber (d.v.s. viksomheder, der ikke er omfattet af lov om finansiel virksomhed) – ikke ved lovgivning siger, at de har tavshedspligt. Så jeg vil være mere bekymret for at give mine personlige og økonomiske oplysninger til et finansieringsselskab frem for en bank. Ikke at jeg tror, at finansieringsselskabet giver oplysningerne videre sådan bare uden videre, men man kan undre, at lovgiver ikke har fastsat samme regler for tavshedspligten for finansieringsselskaber og banker.

    MVH/Nuser

    #118754
    AnonymForfatter

    Det er ikke korrekt at banken har tavshedspligt om alt de erfarer om din privatøkonomi.

    Skattekontrolloven kræver at banken indberetter saldi, renter og vp-handler m.v. til skattemyndighederne som Nuser siger.
    Hvidvaskningslovens § 10. “1. Såfremt der er mistanke om, at en transaktion har tilknytning til hvidvaskning af penge, skal virksomheden undersøge den nærmere. 2. Såfremt mistanken ikke kan afkræftes, skal transaktionen sættes i bero, indtil politiet er underrettet." siger at mistænkelige transaktioner skal indberettes til politiet. Her er tale om mistanke om straffelovsovertrædelser. ‘Sort løn’ som der nævnes er en overtrædelse af skattelovene og en viden derom vil næppe blive indberettet til nogen.

    Men oplysninger af den art du nok tænker på må som Nuser nævner ikke komme udenfor banken. Jeg vil tro at det ligger dybt begravet i enhver bankmands hoved, at det er ikke noget man snakker om, eller – hvis det er meget spændende – kun på anonymiseret form.
    Jeg har selv været edbchef i en virksomhed med hemmelig løn og havde selv lavet lønsystemet. Jeg havde adgang til alle oplysninger og Lønningsbogholderen og jeg hev tit hans lønseddel frem og diskutterede ud fra. Når vi var færdige kunne jeg faktisk ikke huske hvad hans månedsløn var – det var ikke en oplysning jeg skulle bruge til noget.

    Men det sikreste er selvfølgelig at undgå at dele hemmeligheder med din bank. Dyrk kun sex med din ægtefælle og oprethold ægteskabet til afkast heraf er blevet 18 år – så skal du aldrig betale børnepenge. Lån kun hvad du kan betale tilbage – så bliver du aldrig ‘dårlig betaler’. Og hold dig fra ‘sort løn’ – vi andre gider alligevel ikke betale for dine børns skolegang.

    #118772
    AnonymForfatter

    Hvorfor skifter du så ikke bare bank – så er du da fri for de bekymringer.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.