Lån til ombygning – skal vi vælge prioritetslån?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Jakob NForfatter
    Indlæg
  • #88125
    Jakob NForfatter

    Mon ikke nogle af jer kloge hoveder har en kommentar også til vores situation.

    Vi har planer om at lave en større renovering af huset til ca. 750.000 kr.

    Vi har lån i huset på lidt under 1.000.000 kr og huset er vurderet til ca. 1.850.000 kr. Vi har selv opsparet de 250.000 og skal derfor låne ca. 500.000.

    Det eksisterende lån er et F2-lån som skal rentetilpasses til efteråret.

    Ombygningen er ikke fuldt planlagt og skal måske ske lidt i etaper over de næste 2 til 3 år.

    Er man hurtig til hovedregning kan man se, at vi lige kan klare lånet inden for 80% af husets nuværende værdi, så det er bare fint.

    Vores bankrådgiver foreslår os et prioritetslån på de 500.000, hvilket jo giver os maksimal fleksibilitet, vi kan vente med at optage lånet til vil har brugt vores opsparing og vi kan nøjes med at betale renter på den del vi reelt har brug for

    Generelt har vi en god økonomi og har mulighed for at spare 5-8000 op hver måned. Så muligheden for at “betale af" på lånet som økonomien tillader passer os også fint.

    Danske Bank vil give os lånet til en rente på 5,45, som er deres laveste rente. De samlede udgifter til låntagning bliver 13.875 kr. Jeg vil tror vi kan få det lidt billigere i en anden bank, men jeg er også fint tilfreds med de nuværende forhold i Danske Bank.

    Men mine spørgsmål er: Skulle vi heller overveje at tage et nyt lån hjem på hele beløbet?

    Er tilbudet fra Danske Bank ok prismæssigt?

    #118110
    AnonymForfatter

    syntes umiddelbart at renten ser ud billig ud. Et prioritetslån er en god iden hvis i ikke skal bruge alle pengene på een gang, da i først netto betaler renter når i trækker på indlånskontoen. Eneste ulempe er den variable rente, men de fleste anerkendte banker forventer faldende renter i 2008 (0,5 %) så det burde ikke være noget problem. Vær opmærksom på at billigere banker ofte opkræver løbende provision ud over renten. Dvs en “ekstra rente" der bliver betalt til banken af hele låne beløbet – uanset om du trækker pengene eller ej. Det gør Danske Bank ikke. Kun renten på 5,45 %

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.