Krybe til kors…. Rådgivning..

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88118
    AnonymForfatter

    Jeg har igennem længere tid fulgt med på mange tråde herinde om alt økonomisk mellem himmel og jord..

    SELV er jeg i RKI og kæmper en brav kamp for at betale kreditorer og komme ud.. Michael, Mette mf.l har i enkelte tråde til tider trillet nogle guldæg som jeg har kunnet bruge meget fornuftigt i min økonomiske situation men jeg savner noget – en guide..

    En slags a-z hjælpe guide – “Skær ned på dit forbrug – men behold bilen", hvis i forstår?? Altså en guide med rigtigt mange gode råd til at skære helt ind til benet men samtidig kunne beholde sin bil og kunne gå i biografen og nyde livet i ny og næ…

    – For personligt er jeg dårlig til at administrere dette.. Jeg vil jo gerne kunne tage med mine 2 børn i biografen, eller give dem et nyt stykke lejetøj i ny og næ…

    Guiden kunne måske indeholde råd, tips og vejledning til hvordan man kan handle ind billigt osv. osv…. Samtidig skal den også indholde lidt råd om hvordan man skal forholde sig overfor kreditorer, for de kan altså også godt være lige godt grove fra tid til anden.. Hvordan man skal kommunikere med dem og/eller sin bank og/eller kreditorer.. generelt hvordan man kan komme af med sin gæld så hurtigt som muligt..

    Måske findes der hjemmesider med tips og råd vedr. gældsafvikling, links til disse ville da også være dejligt..

    For mit vedkommende er jeg utroligt meget interesseret i at komme af med ALT gæld til ALLE kreditorer, men jeg har også oplevet at jeg har været nødsaget til at fravælge nogle kreditorer da deres krav om afdrag ikke var realistiske i perspektiv til også at skulle betale “de andre" deres penge tilbage….

    Forstår i hvad jeg mener med dette?

    #117978
    MichaelForfatter

    En guide kan være udmærket, men jeg tror du har behov for en person som kigger på lige præcis dine forhold og kommer med anbefalinger til ændringer.

    Og nu da du nævner bilen: Det er en af de større poster på budgettet og koster nemt 2-5000 kr. om måneden alt efter stand, brændstofforbrug, forsikring, værditab osv. Det er svært at komme af med gammel gæld medmindre du indstiller du på en nedgang i levefoden i en periode. De færreste kan lige hive 5000 ekstra ud af et månedligt budget uden det kan mærkes og det vil også være tilfældet for dig.

    #117984
    AnonymForfatter

    Der er masser af tips rundt omkring til at leve bedst muligt billigst muligt. DR1’s ‘kontant’ for eksempel. Overordnet kan jeg foreslå dig at lægge et budget. Og hold det! Hvis der ikke er råd til bilen, ja så må den skippes. Hvis der midt på måneden er 500 kr tilbage til husholdningen, ja så må I leve af fx råstegte kartofler med basilikum og lignende (lån ‘kogebog for fattigrøve’ på biblioteket.)

    Kreditorerne: Åbenhed. De KAN ikke få nogle penge af dig som du ikke har, og hvis dit privatforbrug iøvrigt er afpasset efter din formåen, så er der ikke noget at komme efter. Fortæl det høfligt og nøgternt – så undgår du sandsynligvis også rykkergebyr ved manglende betaling.

    Den med “For personligt er jeg dårlig til at administrere dette" køber jeg bare ikke. Det er dit ansvar og hvis du ikke er god, så må du blive bedre. Sæt dig ned og find løsningen mens din partner går i biffen med børnene (hvis der er plads på budgettet).

    #118030
    AnonymForfatter

    Der findes også mange gode bøger om emnet økonomi.

    Gå en tur på biblioteket og lån f.eks. denne:

    “Råd til at leve" – sund økonomi for nybegyndere.

    Skrevet af Lisbeth Nebelong.

    Den indeholder bl.a. afsnit om:

    Vejen til overskud
    Ud af gældsfælden
    Penge og parforhold
    Et sted at bo

    #118046
    AnonymForfatter

    Du skal samle ALT dit gæld, hente et ansøgning til gældssanæring i skifteretten, det er hårdt, men det skylder du dig selv og ikke mindst din kone og børn, at I må få et normalt liv, unden nogen kreditor står og banker på døren. Også dem som er sendt med store overarme, Jeg ved hvad jeg snakker om, har prøvet det. Det er en lettelse når du når så langt….Held & lykke

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.