Depotindhold

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88105
    AnonymForfatter

    Hvad sker der med ens værdipapirer som man har i depot, hvis banken krakker? Er der også en garanti på dette?
    Stine

    #117844
    MichaelForfatter

    Gå ind på http://www.garantifonden.dk og læs deres brochure. Jeg undrer mig iøvrigt over, at garantibeløbet “kun" er på 300.000 kr. Mig bekendt er beløbet ikke ændret i adskillige år selvom mange sandsynligvis har større beløb stående.

    #117852
    AnonymForfatter

    Jf. konkursloven, så gælder der når et firma går konkurs, at “speciesgenstande" som er karakteriseret ved at kunne identificeres unikt, altid tilfalder ejeren fremfor konkursboet.

    Hver aktie har et unikt nummer i dit depot, og kan derfor unikt identificeres som din. Banken ejer ikke aktierne i dit depot, de opbevarer dem blot. Derfor kan du uden problemer udtage dine aktier udenom konkursboets øvrige kreditorer.

    Penge er derimod en “genus genstand", der ikke kan identificeres entydigt med en best4emt ejer. Derfor tilfalder alle indeståender konkursboet.

    #117870
    AnonymForfatter

    .. og hvad sker der med dine bankkonti (som du administrerer fra PC’en) hvis PC’en går i stykker og PC-leverandøren er krakket?

    Papir-aktier blev afskaffet i 19hundrede og grønhvidkål.
    Værdipapirer er derfor ikke længere et papir med påtrykt løbenummer men en oplysning om at du ejer en andel fx 100 kr af Maskinfabrikken A/S (denne andel sælges dog for et andet beløb end den påtrykte værdi – som regel højere). Denne oplysning er
    – som hovedregel opbevaret af selskabet der har udstedt aktiebogen (‘navnenoteret’).
    – ALTID opbevaret af ‘Værdipapircentralen’ “VP" http://www.vp.dk
    – ALTID opbevaret i bankerne der ved overgang fra papir-aktier (der fysisk som regel blev opbevaret i en boks i banken) tilranede sig ‘administrationen’ af værdipapirene for fortsat at kunne opkræve depotgebyrer. Bankens eneste funktion er altså at stå som mellemled mellem VP og kunden. I enkelte tilfælde kommunikerer VP dog direkte til værdipapirejeren (fx ved aktiesplit).
    – vol som oftest opbevaret hos ejeren.

    Kan du miste ‘ejerskabet’ af et værdipapir?
    – ja, hvis virskomheden der har udstedt det (“Maskinfabrikken A/S") krakker, så slettes aktien og du kan ikke længere eje den. Der går dog meget lang tid. Jeg modtager stadig depotoversigt for ‘Accumulator invest B under konkurs’ – det er mindst 10 år siden det kuldsejlede.
    – ja, hvis du sælger det.

    Hvis der er nogen der svigagtigt ændrer registreringen af dit ejerskab, så kan det være sværere at håndhæve sin ejendomsret (fx at modtage udbytter eller sælge værdipairet), men ejerforholdet består uændret.
    Hvis alle registreringer mistes , så forestår der et større arbejde med at genetablere oplysningerne, men ejerforholdet består uændret.

    Mig bekendt er der ikke knyttet noget løbenummer til værdipapirer. Jeg husker at en af mine første programmeringsopgaver for Dansk Sparinvest var et ‘nummerkontrol-system’ til deres egenbeholdning af investeringsbeviser, men det er 25 år siden. Nummeret er vel også ret ligegyldigt. Så længe VP har registrering af ialt xxx kr aktier (aktiekapitalen), så er alt godt.

    Jeg forstår ikke at Michael og General Prier kan svare som de gør.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.