Gebyrfri hævning i udlandet.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 56 i alt)
  • Indlæg
  • #118054
    AnonymForfatter

    Så kan vi jo bare konstatere, at det er direkte løgn hvad MJ skriver. Du aner ikke hvad du taler om, når du skriver, at bankerne ikke betaler gebyrer for udenlandske transaktioner og roamingafgifter.

    Det er hermed uomtvisteligt, at danske banker påføres en omkostning på 30 kr pr hævning i udlandet, og så kan det sådan set være ligegyldigt om nogle af bankerne i sidste ende ejer PBS.

    Hvis en kunderne sjathæver i udlandet og foretager 15 hævninger på en ferie –> 450 kr, så forstår jeg sådanset godt at Skandiabanken har fjernet denne mulighed. Så er det jo sådan set meget fint at de kompenserer ved at gøre Visakortet gratis.

    #118078
    AnonymForfatter

    General Prior mener jeg er fuld af løgn, det der da noget af en påstand.

    Det er muligt at de danske banker indbetaler 30 kr. til deres eget betalingsselskab PBS, altså indbetaler de hver gang til sig selv.

    Men du skrev jo at de skulle betale dette beløb til de forskellige lande, hvor VISA-KORTENE er blevet brugt til at hæve penge på.

    Når stort set ingen af de banker jeg har kendskab til i Frankrig, England, Holland og Tyskland opkræver penge for at hæve penge på et VISA- eller MASTERKORT er det jo indlysende at hver enkelt udenlandsk bank skal debiteres 30 kr. for hver hævning, men de har sikkert heller ikke noget PBS som mellemled, men jeg ved det jo ikke.

    Jeg er da godt klar over at alle banker skal tjene penge hjem til aktionærerne, men nogen steder er konkurrencen alså bedre end i Danmark. Det var jo også langt fremme at man skulle betale l,45 kr. hver gang man brugte sit DAN-KORT i en butik, Som Bendt Bendtsen jo havde lavet aftale med bankerne om, men det blev da heldigvis standset p.g.a folkets oprør og modstand.

    Alså kan jeg kun anbefale spørgeren hurtigst muligt om at få ansøgt om et VISA-KORT og et MASTER-CARD i en udenlandsk bank. Dette er jo ikke noget problem nu om dage.

    #118080
    troltuuForfatter

    kan du måske give et eksempel på en bank hvor det er muligt.
    og du mener altså ikke der er noget problem i at lave et visa eller mastercard hos en udenlandsk bank hvor man ikke betaler det omtalte gebyr når man bruger kortet – selv om man bor i DK.

    #118082
    AnonymForfatter

    Jeg er yderst tilfreds kunde hos EIK / Skandiabanken. Så vidt jeg har forstået, forsvinder det årlige VISA gebyr på 150 kr. som en slags kompensation fro de 30 kroner per hævning i udlandet. Så man kan i princippet hæve 5 gange om året uden at det koster – hvis man vælger at se det sådan. Alt over 5 gange er luksus – en luksus man må betale ekstra for. Jeg har i årtier været kunde hos Lån & Spar og fik i snit en halvtred kroner i rente årligt – nu får jeg en tusse ved EIK / Skandiabanken som jeg så godt nok skal betale topskat af. Jeg har gennemsnitligt det samme beløb stående… Det er vel nok til at finaciere 10-12 hævninger mere 🙂

    #118084
    AnonymForfatter

    Kan se at det med årsgebyret har været rørt før…
    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=1551

    #118088
    AnonymForfatter

    Synes nu at du burde erkende at du talte om noget hvor du ikke fik ret – løgner er så måske et hårdt ord – men stadigvæk skrev du jo noget som ikke var sandt. Yderligere – hvor mange af de danske banker ejer PBS?

    Jamen man kan da godt prøve at få et kort i et udenlandsk bank, hvilket jeg dog vil mene at være pænt drastisk pga. et gebyr på 30kr. per hævning. Jeg tror foruden dette at det vil været meget heldigt hvis du overhoved fik lov til dette – da du oftest skal være besat i landet eller statsborger.

    Angående gebyret på visa/kortene var det da egentlig meget godt at det blev fjernet – men lur mig om vi forbrugere ikke blot betaler gebyret et andet sted blot skjult…… Ja – jeg ved det er en påstand som ikke kan bevises, men synes dog at tanken er meget relevant!

    God weekend til alle!

    #118090
    troltuuForfatter

    det kommer jo an på hvor meget man rejser. JEg plejer at rejse ca. 3 måneder om året plus det løse og gerne gennem flere små obskure lande. Jeg havde over 50 hævninger sidste år så for mig var Skandiabanken fantastisk.

    Jeg var også bekymret for om man skulle være bosiddende i et land for at få VISA-kort. Derfor efterspurgte jeg om der var nogle der havde gjort det og i givet fald hvor. Det nemmeste ville jo være hvis man kunne få det knyttet til en ren internetbank ala paypal, men deres master card er pt kun for amerikanere.

    #118092
    AnonymForfatter

    Lad os nu lige holde fast i udgangspunktet.

    Skandiabanken har ingen ejerandel i PBS og derfor er omkostningen på 30 kr pr hævning i udlandet fuldstændig reel for Skandiabanken. Det kan der ikke drages nogen tvivl om overhovedet.

    Jeg synes det er fint at jeg, som måske laver 2 hævning i udlandet pr år nu kan slippe med 60 kr pr måned, mens personen ovenfor som hæver 50 gange pr år nu skal betale 1500 kr pr.

    Det er da kun rimeligt, at de kunder der påfører Skandiabanken få omkostninger også skal betale mindre end de, der påfører Skandiabanken mange omkostninger.

    #118094
    AnonymForfatter

    Jeg er 100% enig

    #118376
    AnonymForfatter

    Ja, det er jo desværre nok svært at få et VISA- og MASTERKORT i udlandet, da der jo er tale om at kortudsteder udsteder en kredit. Det vil sige at den udenlandske bank, så ikke kan checke i f.eks. “Ribers" om man er registreret der.

    En almindelig indlånskonto kan man dog normalt oprette overalt i verden, dog er der vist en så nemt – efter det jeg har fået oplyst -i USA mere efter 11.SEP.

    Måske bliver det alligevel snart muligt at få udstedt udenlandske kort i hvertfald indenfor EU, idet parlamentet er igang med at vedtage en ny lov, der skal det gøre det muligt at optage forbrugskreditter indtil 75.000 Euro i samtlige EU-lande. Hvordan de så vil checke kreditværdigheden ved jeg dog ikke.

    Som sagt var jeg ikke klar over at ovennævnte kort er “kreditkort".
    Jeg har dog selv for nogle år siden arbejdet i udlandet og har beholdt mine kort, men jeg har dog også indskud i den pågældende bank, og den tager hverken årsgebyr eller de 30 kr. for hver hævning som i Danmark.

    #120440
    AnonymForfatter

    Det er meget ærgerligt, at Eik Bank har ændret sine betingelser. Det blev ellers gjort klart, at kunder ikke ville kunne mærke sammenlægningen. Det synes jeg i høj grad at en fjernelse af gebyrfrie hævninger i udlandet er et eksempel på.

    Jeg rejser meget i udlandet i udviklingslande. Her er der ikke altid mulighed for at hæve op til 2000 kr. (i pågældende valuta) pr. dag, idet de fleste automater har et max. på ca. 500-600 kr. pr. hævning. Man kan derfor nemt komme til at foretage 20 stk. hævninger i løbet af 3-4 uger og dermed blive pålagt gebyrer for 500-600 kr.

    Ærgerligt nok!

    #120442
    AnonymForfatter

    Ja, men omvendt er jeg nu meget tilfreds med at jeg som kun hæver 2-3 gange pr år i udlandet, ikke længere (indirekte) er med til at finansiere dit meget høje forbrug af udenlandske transaktioner.

    Faktum er, at EIK bank kommer til at afregne et ret højt beløb på dine udenlandstransaktioner til PBS, og de penge henter man så ind på andre gebyrer samt på dårligere rentemarginal end vi ellers kunne have fået.

    Jeg har derfor fuld forståelse for at man ikke længere vil acceptere at en (formentlig) lille gruppe mennesker misbruger denne service massivt.

    #120444
    AnonymForfatter

    Jeg synes bestemt ikke, at jeg har misbrugt denne mulighed. Det er irriterende, at jeg ikke kan hæve mere end tilsvarende 500 kr. i udenlandsk valuta pr. hævning. Et gebyr på 30 kr pr. 500 kr. hævning er lige i overkanten

    #120446
    AnonymForfatter

    Nu er det jo sådan at VISA ejes af samtlige banker i verden, såvidt jeg ved…….Og jeg kan næppe forestille mig at PBS anmoder om 30 kr. hver gang en udlænding bruger deres kreditkort i Danmark.

    Så var min udenlandske bank da været gået fallit forlængst, da jeg ikke betaler for at hæve endsige for at have udstedt Visakortet.

    Det samme gælder mit MasterCard, hvor jeg ovenikøbet får 5% hver gang jeg tanker op, selv på danske tankstationer. Det tyder på at firmaerne bliver opkrævet ret store beløb for at være tilsluttet, for ellers kan jeg ikke se ideen i at give 5% returkommission ved køb, og dette også ved køb af benzin.

    Jeg tror simpelthen konkurrencen er for dårlig på det her område, når hver enkelt dansk bank enslydende opkræver 30 kr. for at bruge det i udlandet.

    #120448
    AnonymForfatter

    Det er muligt konkurrencen er dårlig, men engrosprisen er op mod 30 kr pr hævning for banken, så det er den reelle pris Skandiabanken betaler pr transaktion.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 56 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.