Gebyrfri hævning i udlandet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 56 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88099
    AnonymForfatter

    Jeg er kunde i Eik bank tidligere Skandiabanken, og det er med stor ærgrelse, at jeg må konstatere, at de pr juni 2008 har valgt at pålægge gebyr på hævninger i udlandet med Visa dankort. Jeg bruger banken til alle forretninger og rejser meget og sætter stor pris på den gebyrfri service, som altså nu stopper. Ellers er jeg tilfreds med både renter og gebyr politik, men jeg vil nu gerne skifte til en anden bank, hvis den kan tilbyde det, som Eik bank nu stopper for. Jeg har ledt forgæves, så er der nogen, der kender til en bank, der tilbyder dette?

    #117854
    AnonymForfatter

    Nej – det er der ingen andre banker som tilbyder, hvilket jeg bestemt godt forstå. Det koster bankerne 30kr. hver gang der hæves i en udenlandsk automat! Hvis de gør dette gratis vil folk begynde at hæve småbeløb hvilket yderligere vil betyde en større udgifter for bankerne! Foruden dette slipper bankerne for rigtig dårlige kunder som er ude og rejse længere tid (backpackere, udenlands danskere, etc)og dermed kun vil være en kæmpe underskudsforretning!

    #117856
    AnonymForfatter

    Hej
    Men jeg mener at det er gratis at bruge dit kort i butikker i udlandet

    #117880
    AnonymForfatter

    Jeg kan kun sige, at jeg er helt uenig med dig. Desuden er man ikke nødvendigvis en dårlig kunde fordi man rejser. Jeg kan fortælle at jeg ikke er nogen dårlig kunde, og har flere hundrede tusinde kr i forretning med min bank.

    #117882
    AnonymForfatter

    Jeg kan sådan set godt forstå at Eik-bank fjerner gratis hævninger i udlandet, fordi folk “sjathæver" når de er ude at rejse. I stedet for at hæve 2-3 gange, hæver de måske 5-10 gange. Det giver banken nogle omkostninger som andre banker ikke har —> dårlig konkurrenceparameter. At fordelen bortfalder er ærgeligt, men forståeligt, og det kan ikke alene få mig til at skifte bank.

    Hvad jeg derimod ikke forstår er hvorfor Eik-bank tilsyneladende er ved at give køl på sine billige renter og indfører flere gebyrer på boliglån. Eik-bank er såvidt jeg kan se ikke billigere på udlån end mange “filialbanker". Herudover er der efterhånden mange banker der slår Skandiabanken på indlånsrenter på tidsindskud (Eks. 1 års binding 4,7% hos Eik mod 5,0% hos Alm Brand). Det er det der er kernen i problemet, og det er det der nu får mig til at se mig om efter en ny bank!

    #117884
    AnonymForfatter

    Det koster ikke de danske banker en eneste krone, når kunderne anvender deres VISA-KORT i udlandet. De 30 kr. de snupper er 100% fortjeneste, som alle banker er enige om at det skal koste, og altså nu også EIK-Banker, tidligere Skandiabanken

    Kan man ellers forklare mig, hvorfor de fleste udenlandske banker ikke opkræver sådanne gebyrer?

    Danmark er endvidere også det eneste land i EU, der opkræver betaling for at sende beløb videre til et andet EU-land, idet det – iflg. en EU-bestemmelse – ikke må koste mere end det koster at foretage en indenlandsk overførsel, som jo i reglen er gratis.

    Men mon så ikke Skandiabanken giver afkald på den årlige kortholderafgift? Når stort set de fleste banker ikke længere opkræver denne afgift på 150 kr. Selv Jyske Bank har slettet dette gebyr.

    #117888
    AnonymForfatter

    Prøv lige at hør her. Når eksempelvis en engelsk kunde i Barcleys Bank hæver i Danske Banks automat, så fakturerer Danske Bank ca. 3-4 euro i gebyr til Barcleys Bank. Det samme gælder den omvendte vej, så gebyret er reelt nok!

    #117890
    AnonymForfatter

    At udenlandske banker ikke altid fakturerer kunden direkte hænger sammen med der er større tradition for “flat rate bankabonnementer" i udlandet.

    I øvrigt findes der da også masser af abonnementer i danske banker, hvor man betale et fast gebyr på 800-1200 kr pr år og får en masse gratis serviceydelser, herunder også gratis hævninger i udlandet.

    #117924
    AnonymForfatter

    Please – skriv nu kun noget hvis du ved det er korrekt! Dette er i hvert fald ikke sandt – ellers er dette forum jo ikke seriøst! Banker i udlandet tager et gebyr for hævningerne fra udenlandske betalingskort.

    mvh

    #117930
    AnonymForfatter

    Det er i hvert fald det jeg har fået oplyst af en medarbejder i Danmarks største bank “Den danske Bank", da det er en aftale,d er er oprettet gennem VISA.

    Jeg ved da godt, at mange kundemedarbejdere i bankerne siger, at de opkræver kun lige det de bliver opkrævet af de udenlandske banker, men det er bare det samme som telefonselskaberne siger, når man skal ringe til udlandet eller sende en SMS, der er op til 15 gange dyrere end hvis den sendes indenlands. Og det er jo også direkte usandt.

    Men hvis den oplysning jeg har fået i Danske Bank så skulle være forkert, hvad jeg ikke tror den er, så oplys mig det beløb, der faktureres bankerne mellem, for som generalen skrev, så er det jo nok ikke 3-4 Euro, men så i givet fald et par få cent.

    #117934
    AnonymForfatter

    Det er heller ikke usandt for telefonselskaberne.

    Roaming-taksterne har jo (ind til EU’s indgreb) været ekstremt høje, og sikkert også 15 gange højere end alm dansk fastnettakst. Teleselskabernes gevinst har bare ligget i at de har sendt nogen lunde lige meget frem og tilbage, og dermed alle har delt pengene i porten.

    #117938
    AnonymForfatter

    Jo det er i høj grad usandt, hvad teleselskaberne oftest oplyser, men hvis du læser mit indlæg rigtig, så mener jeg er der ikke er nogen roamingafgifter for at sende en SMS til udlandet, så det koster altså ikke selskabet mere end det koster at sende en SMS indenlands, omkring 1-2 øre. Hvad angår opkald, så er det rigtigt at der opkræves et mindre beløb på 5-6 Cent pr.(40-50 øre) pr. minut, men det hævder altid, at det koster dem de 10-15 kr. kroner, som de fakturer videre til kunden. Så hvis du mener det er sandt hvad du siger hr. General så er der noget jeg ikke forstår.

    Men nu er det jo ikke et forum for mobiltelefoni, men ville bare korrigere…

    Hvad angår VISA-KORT, så har jeg netop fået bekræftet fra en pålidelig kilde, at der ikke opkræves gebyr på tvæs af landegrænserne for at bruge sit VISA-KORT, så det tror jeg på. Ellers ville de fleste udenlandske banker jo ikke tillade deres kunder at hæve gratis i udlandet. Og dette gælder også banker, hvor det ikke koster en krone at føre sin lønkonto etc., så der er vist nu om dage meget få “flat-rate-kundekonti" i udlandet.

    Alle ved jo også at priserne i Danmark er 35% højere end i EU-gennemsnittet, hvilket tyder på manglende tilstrækkelig konkurrence, hvilket også gælder for bankerne. Husk på Danmark er også det eneste land, der tillader bankerne at opkræve gebyr for at sende penge videre til et andet EU-LAND (EU-OVERFØRSEL), men det har de fået lov til af “VÆKST-BENT".

    #117982
    troltuuForfatter

    findes der ikke en online bank ala paypal som udsteder visa kort med lave eller ingen gebyrer på hævninger i udlandet.

    #117986
    AnonymForfatter

    Det er faktisk relativt simpelt….

    Danske banker betaler 30 kroner til PBS hver gang deres kunder hæver i udlandet……

    hvad PBS så har af udgifter er jo i realiteten ikke noget dette forum kan tage sig af.

    #118042
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke om det er en stor sammensvægelse. Men jeg har idag været i flensborg og på deres “ATM" automat stod klart og tydeligt 2,5 promille min 4€ i gebyr på hævning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 56 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.