Fastforrentede andelslån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88096
    AnonymForfatter

    Vi overvejer at købe en større andelslejlighed og vil have et lånebehov på ca. 1 mill.

    Nogen der har eksempler på banker der kan give 30-årige fastforrentede lån og i givet fald til hvilken rente?

    (Mit indtryk er at det ikke er standardprodukter, men at de fleste banker kan presses til at tilbyde det).

    #117806
    AnonymForfatter

    Hvis du vil have fastforrentede andelsboliglån kan du sagtens få det i stort set alle danske banker. Prisen er dog en rentepræmie på ca. 1,5%. Dvs hvor du normalt vil kunne opnå en variabel rente på 6,5% vil du i stedet skulle betale 8% for fastforrentede lån.

    Det kan ikke betale sig !

    #117808
    AnonymForfatter

    Så du mener at ingen bank vil give et fastforrentet lån til rente lavere end 8%?

    Hvad der kan betale sig er jo altid relativt, med de nuværende konjukturer begynder det nok at kunne betale sig med fastforrentede lån – specielt hvis du sidder med flermillioner kroners lån.

    At det så er relativt absurd at ingen banker tager andelsmarkedet seriøst og konkurrerer i markedet for “ordentlige lån" i en verden hvor masser af andele koster 1,5-3,5 millioner kr. (100-200 kvm’s lejligheder med lav månedlig ydelse) er en anden sag.

    #117810
    NultopskatForfatter

    Fuldstændig enig med Generalen, I en verden hvor banker er ejet af aktionærer, og renten på variabelt forrentede lån er fra 6,5 % har banken et forklarings problem overfor aktionærerne såfremt den tilbyder fastforrentede lån med løbetid 20 år og under 8 %
    Jeg vil endda tvivle på at du finder dette tilbud uden at have andre konti banken tjener på.
    Endelig vil jeg tilføje da slet ikke til andelslejligheder, hvor “sikkerheden" allerede er pantsat af andelselskabet, yderligere er andelsprisen pt. kraftigt faldende.

    Godt Nytår

    #117814
    AnonymForfatter

    Det er naivt at tro at bankerne vil påtage sig renterisikoen gratis. Sikkerhed koster!

    Jeg tror du får meget svært ved at opnå en fastrente på under 7,75% på et andelsboliglån, givet situationen på interbankmarkedet. Du skal tænke på, at bankerne lige nu finansierer deres udlån på interbankmarkedet til en rente på over 4,75%. Hvis banken skal bære renterisikoen, er en margin på 3% altså ikke ret meget.

    Skandiabanken (EIK Bank) tilbyder lige nu et variabelt forrentet andelsboliglån til 7,10% med renteloft på 8%. Måske det var værd at overveje?

    Du skal dog være opmærksom på at Skandiabankens kreditvurdering er meget streng!

    #117818
    AnonymForfatter

    det lyder da halvdyrt ? ved at Danske Bank´s satser er FRA 6,5 % variabel rente – så bare frem med de gode argumenter

    #117820
    AnonymForfatter

    Med den aktuelt høje cibor-rente er det meget svært at komme igennem med argumenterne. Men selvfølgelig skal man kæmpe til det yderste 🙂

    Jeg går ud fra at 6,5% er den variable rente?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.