Hvordan får jeg mest ud af 30.000kr

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88074
    AnonymForfatter

    Hej.
    Min kæreste og jeg fik 30.000kr i bryllupsgave og vi ved endnu ikke hvad vi skal bruge pengene på. Vi ved dog at pengene IKKE skal bruges på hus og lån osv.

    Kan vi få en bank til at investere pengene eller andet, indtil vi skal bruge dem? Vi skal helst kunne hæve pengene når vi har lyst, hvis vi nu bestemmer os for at de skal bruges på en rejse.

    Har I forslag til hvordan vi kan få pengene til at yngle bedst muligt istedet for de ligger derhjemme?

    mvh jesper

    #117368
    MichaelForfatter

    Northern Rock – 5% uden bindinger

    #117374
    AnonymForfatter

    Northern Rock – 5% uden bindinger

    .. og når du så er sluppet midlertidigt af med de penge, så begynder du stille og roligt at sætte dig ind i sagerne. Fx kan en 2% obligation til udløb når du skal bruge pengene om to år være en idé. Investeringsforening kan også være godt i nogen situationer. Men hold dig til http://www.northernrock.dk indtil du har nogenlunde styr på begreber som investeringshorisont, risiko, skattefri kursgevinster etc.

    #117376
    AnonymForfatter

    Ok tusind tak.

    Jeg sætter dem hos NR og så tror jeg at jeg vil prøve at undersøge nærmere med obligationer osv.
    Går udfra at banken kan hjælpe med dette?

    #117378
    AnonymForfatter

    NR kan IKKE hjælpe dig. Det eneste de kan er at give 5% på en opsparingskonto. Men det gør de da også ganske godt, ikke?

    En mere normal full-service bank kan godt hjælpe dig. Husk at det de kalder ‘rådgivere’ er sælgere. Følg derfor kun deres råd hvis du 100% selv forstår dem.

    Du kan også starte på nettet og surfe lidt rundt. Med pengene placeret i NR haster det jo ikke så meget.

    #117380
    AnonymForfatter

    Det er måske et dumt spørgsmål, men man KAN vel risikere at miste sine penge ved at sætte dem hos NR kan man ikke? De kan vel gå konkurs osv. Ligesom hvis man køber garantbeviser i sin bank.

    #117382
    AnonymForfatter

    Risikoen for at en bank går konkurs eksisterer naturligvis teoretisk. Det gælder alle banker, men jeg tror den er meget lille. Lidt større er risikoen vel for at netop NR med lovligt varsel stopper og beder dig hæve dine penge.

    Men alt det er jo ikke en trusel mod din opsparing. NR er – ligesom andre danske banker – dækket af indskydergarantifonden hvis de går konkurs.

    Jeg har ingen betænkeligheder med fortsat at anbefale at du følger Michaels råd.
    Hvis du overvejer mit råd om på sigt at begynde at investere i andet, så er det først at du bør overveje om du vil løbe risikoen.

    #117384
    AnonymForfatter

    Jamen så tør jeg godt satse på NR. Troede ikke der var noget garanti eller andet, såfremt banken gik ned.

    Du skal have mange tak for hurtige svar!

    #117386
    AnonymForfatter

    Nej, et indskud i NR er ikke ligesom hvis man køber garantbeviser i sin bank.

    Et indskud i NR er lige som hvis du sætter pengene på en alm opsparingskonto uden opsigelse i din almindelige bank. Bare til en højere rente.

    Ja – et indskud på et garantbevis kan du miste i den teoretiske situation hvor din bank går konkurs. Penge til køb af en aktie mister du også i tilfælde af aktieselskabets konkurs. Men almindelige indskud op til 300.000 mister du altså ikke.

    #117388
    AnonymForfatter

    Hvis jeg var jer ville jeg købe for 30.000 kr Danske Bank aktier.

    En god defensiv aktie, der er faldet betydeligt på det sidste, og nok er ved at være undervurderet. På mellemlang sigt er der betydeligt potenitale i aktien.

    #117390
    AnonymForfatter

    En god defensiv aktie, der er faldet betydeligt på det sidste, og nok er ved at være undervurderet. På mellemlang sigt er der betydeligt potenitale i aktien. Det General Prier siger er der mange der siger.

    Den fremtidige pris afhænger af hvad ‘markedet’ er villig til at give for en aktie. Hvis der var almindelig enighed om at den var undervurderet, så ville der være en masse købere til den, og så ville den stige i pris. Hvis den derimod i de flestes øjne var overvurderet, så ville mange skille sig af med den og indkassere gevinsten mens den var overvurderet. Så ville kursen falde.

    Næh, den nuværende kurs er det markedet vurderer den er værd ud fra forventninger om fremtidig indtjening og kursudsving. Det er kun folk der er klogere end ‘markedet’ der kan vurdere om den er over- eller undervurderet. Men det er der naturligvis mange der er.

    PS: I en undersøgelse bedømte 82,3% af mandlige bilister sig til at være bedre bilister end gennemsnittet.

    Jamen, aktieinvestering er en god ting. Køb for mindst 20.000 af hver aktie og køb mindst 5 stk for ikke at være for følsom. Planlæg med at sælge dem tidligst om 10 år. Vurdér derefter om din risikovillighed er stor nok, eller om du skal placere 80% af formåen i obligationer. Eller ….

    #117392
    MichaelForfatter

    LOL!

    Det hele på et bræt – endnu et pletskud fra den selvudnævnte general. Hvad med for 30.000 kr. skrabelodder?

    Håber sandelig ikke vores spørger følger det råd for det kan da koste dyrt hvis vedkommende sælger efter 6 mdr.

    #117394
    AnonymForfatter

    hehe, jeg skal ikke nyde noget af at rode mig ud i noget investering lige pt.

    Tror damen derhjemme bliver pænt sur, hvis vi mister de 30.000kr

    De ryger i NR og så vil jeg have mig en snak med min bankmand i min bank.

    #117396
    AnonymForfatter

    Michael, 30.000 er småpenge!

    Du forestiller dig da ikke seriøst man skal have privat kapitalforvaltning til et sådant beløb.

    #117398
    AnonymForfatter

    Man skal naturligvis som udgangspunkt aldrig købe en aktie, hvis man ikke har til hensigt at holde den mindst 3 år frem.

    PS:
    Vi ser jo endnu engang hvordan Michael er fuldstændig gennemsyret af konservatisme og risikoaversitet! Det verdenssyn deles da gud ske lov ikke af alle!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.