Lönekonto för nyutexaminerad, mycket i utlandet

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88037
    AnonymForfatter

    Hej,

    jag har nyligen tagit examen i Sverige och flyttat till Danmark för att arbeta, och behöver därför upprätta ett lönekonto. Prioriterat är Visa/Dankort samt möjlighet till uttag av kontanter både i Danmark och utlandet (främst Sverige men inte enbart), och helst utan avgifter på uttagen.

    Efter att ha studerat alternativen vände jag mig till SkandiaBanken, då de erbjöd fria uttag i såväl Danmark som utomlands. De har dock valt att avslå min ansökan efter att ha fördröjt processen i en vecka, utan att vilja lämna någon som helst förklaring. (Jag har lämnat in alla efterfrågade dokument, har aldrig haft några ekonomiska svårigheter, och har en god inkomst.)

    Härnäst överväger jag Nordea, som har fria uttag på åtminstone sina egna automater både i Sverige och Danmark. Jag undrar dock om någon har fler råd, på ett konto som kan vara passande. Har försökt att läsa runt på själv, men det finns som bekant väldigt mycket att välja på.

    Tack på förhand!

    Mvh/ Anders

    #116938
    AnonymForfatter

    Er du fastboende med folkeregister-adresse i DK? Skandiabanken er ikke så glade for ‘udlændinge’. Efter dansk lovgivning skal alle banker på anmodning oprette en lønkonto, men men de må godt sige nej til at udstede kort.

    Nordea: Tjek deres priser først.

    #116958
    AnonymForfatter

    Tack för svaret. Jag är folkregistrerad i Danmark ja, om än sen en väldigt kort tid. Har sedan igår fått höra att flera andra nyinflyttade här på institutet har haft problem med att få öppna konton hos Skandia, så jag antar att de helt enkelt inte vill ha kunder som nyss kommit hit.

    Jag har sett över Nordea och besökte ett av deras kontor i morse. Då jag ännu i drygt ett år kan ha deras check-in-paket blir det fördelaktigt vad avser avgifter; får Visa/Dankort och netbank gratis. Dessutom kan jag ta ut kontanter gratis i Sverige på deras automater. Eventuellt får jag se mig om efter ett sparkonto med bättre ränta (än 2.5%) så småningom, men som lönekonto verkar detta som en mycket bra lösning för mig.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.